طبق مطالعه پزشکان Kozhikode، واکسن Covishield فواید بیشتری نسبت به خطرات داشته است


در زمانی که جنبه‌های ایمنی واکسن کوویشیلد شروع به بحث کرده است، یک مطالعه گذشته‌نگر توسط دو پزشک از کوژیکود ادعا کرده است که خطرات آن با توجه به مزایای آن بسیار کم است.

یافته های این مطالعه در حال حاضر قبل از انتشار در یک مجله پزشکی معتبر مورد بررسی قرار می گیرد. T. Jayakrishnan، رئیس بخش پزشکی جامعه، و Sruthi Krishna، مقیم ارشد، کالج پزشکی KMCT، Kozhikode، نویسندگان هستند.

این جنجال پس از آن به وجود آمد که شرکت داروسازی AstraZeneca در دادگاه عالی لندن، انگلستان اعتراف کرد که واکسن آن علیه COVID-19 پتانسیل ایجاد ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی را دارد، یک عارضه جانبی نادر مرتبط با لخته شدن خون در مغز. این واکسن که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، در هند با نام Covishield توزیع شد.

این مطالعه واکنش‌های نامطلوب شدید گزارش‌شده را بین 16 ژانویه 2021، زمانی که واکسن در کشور راه‌اندازی شد، تا 17 مه 2022 بررسی کرد. در آن زمان 1.91 میلیارد دوز در سراسر هند داده شد.

بر اساس داده های دولتی، در مجموع 3023 واکنش نامطلوب، از جمله واکنش های آلرژیک، لخته شدن خون، و حوادث قلبی عروقی گزارش شده است. از آنها، واکنش های جانبی شدید 1527 بود. تعداد کل مرگ و میرها 592 نفر بود. با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که تنها 11 مورد مرگ که تنها 2 درصد از تعداد کل را تشکیل می‌دهند، به طور مداوم با تجویز واکسن مرتبط بوده و بقیه تصادفی بوده‌اند. همچنین، از عوارض جانبی جدی، تنها 270 مورد، حدود 18 درصد، مربوط به محصول واکسن و 788 مورد دیگر، تقریباً 51 درصد، تصادفی بودند.

دکتر جایاکریشنان خاطرنشان کرد که ترومبوسیتوپنی ناشی از واکسن در کشورهای اروپایی چهار در یک میلیون گزارش شده است. به دلیل عفونت یا بیماری COVID-19، 25 تا 60 در هر یک میلیون است. با این حال، در هند، ترومبوسیتوپنی ناشی از واکسن، طبق گزارش های دولتی، چهار در هر 10 میلیون یا یک کرور است. این تنها یک دهم آن چیزی است که در غرب گزارش شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، واکنش های نامطلوب، در صورت وجود، با واکسن، ظرف شش هفته اتفاق می افتد. در هند، تقریباً 90 درصد از جمعیت یک نوع واکسن یا نوع دیگر را طی سال‌های 2021 تا 2022 دریافت کردند. او افزود که هیچ احتمالی برای واکنش‌های نامطلوب در آینده وجود ندارد.