افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. چگونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهیم


قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهمترین عامل خطر سرطان پوست است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهمترین عامل خطر سرطان پوست است. | اعتبار عکس: Getty Images/iStockphoto

بیشتر سرطان های پوست در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید – به ویژه اشعه یا اشعه فرابنفش خورشیدی (UV) ایجاد می شوند. اینها می توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و باعث جهش آنها شوند. این باعث سرطان پوست می شود. ملانوما کشنده ترین نوع سرطان پوست است.

خطر ابتلا به سرطان پوست به چند چیز از جمله سابقه خانوادگی، سبک زندگی (مانند گذراندن زمان زیادی در خارج از منزل)، سابقه شخصی سرطان پوست و رنگدانه پوست بستگی دارد. سایر عوامل عبارتند از: پوستی که به راحتی می سوزد، داشتن خال زیاد و سن بالا.

یک عامل بزرگ در خطر ابتلا به سرطان پوست، رنگدانه پوست است. این ملانین نامیده می شود. ملانین مانند یک ضد آفتاب طبیعی است که از ما در برابر اشعه های مضر UV خورشید محافظت می کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهمترین عامل خطر سرطان پوست است. افرادی که رنگدانه های عمیق دارند (پوست تیره) نسبت به افرادی که پوست روشن دارند ملانین بیشتری دارند و کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هستند.

افرادی که دارای رنگدانه های عمیق پوست هستند نیز ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این امر به دلیل آفتاب سوختگی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد. برای افرادی که پوست عمیقاً رنگدانه دارند، سرطان پوست بیشتر در کف دست‌ها و کف پاها و محل‌هایی که آسیب یا زخم‌های قبلی داشته‌اند، رخ می‌دهد.

به نوبه خود، افرادی که پوست کمی رنگدانه دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست ناشی از اشعه UV خورشید هستند. کسانی که برای مدت طولانی یا در اواسط روز که شدیدترین نور خورشید است، در خارج از منزل وقت می گذرانند، در معرض قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آفتاب سوختگی قرار می گیرند.

بسیاری از کشورهای آفریقایی تقریباً در تمام طول سال سطوح بالایی از تابش فرابنفش خورشیدی را تجربه می کنند. افراد در معرض خطر باید از خود در برابر نور خورشید محافظت کنند تا شانس ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهند.

هرکسی که می‌خواهد از خود در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند، مانند چین و چروک‌هایی که خطری برای سلامتی ندارند اما ممکن است تغییر شکل دهند و رنگدانه‌ها یا رنگ‌آمیزی پوست، همچنین افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی نیز باید از محافظ ضد آفتاب استفاده کنند. .

محافظت در برابر نور خورشید در تمام فصول سال مهم است، نه فقط در تابستان که آفتاب گرم است. پرتوهای فرابنفش خورشیدی در فصول سردتر و زمانی که آسمان ابری است هنوز هم می تواند مضر باشد. رعایت ایمنی در برابر نور خورشید در تمام طول سال مهم است.

اشعه ماوراء بنفش خورشیدی همچنین می تواند از سطوحی مانند آب، ماسه، برف و سیمان منعکس شود. استفاده از محافظ آفتاب در مکان هایی مانند ساحل و سدها برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد خورشید بسیار مهم است.

ساده ترین راه برای محافظت از خود در برابر آفتاب بیش از حد، پوشیدن لباس هایی است که تا حد امکان بدن شما را بپوشاند (بازوها، بدن و پاها) و استفاده از عینک آفتابی و کلاه.

این موانع فیزیکی به جلوگیری از رسیدن بیشتر اشعه UV خورشیدی به پوست شما کمک می کند. این می تواند به نوع و رنگ پارچه بستگی داشته باشد – لباس های رنگ روشن نسبت به رنگ های تیره که اشعه ماوراء بنفش خورشید را بیشتر جذب می کنند، محافظت کمتری در برابر نور خورشید دارند.

اگر می توانید، سعی کنید مدت زمانی را که در خارج از منزل می گذرانید بین ساعت 10:00 تا 16:00 محدود کنید، زمانی که پرتوهای فرابنفش خورشیدی در بالاترین حد خود هستند. اگر باید بیرون باشید، از ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب خط بعدی محافظت برای مکان هایی است که به راحتی یا به طور کامل با لباس پوشانده نمی شوند، از جمله صورت، گوش ها و بالای پاها. سعی کنید از کرم ضد آفتابی با بالاترین فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) استفاده کنید. SPF 50 به عنوان محافظ خوبی در برابر آفتاب در نظر گرفته می شود، اما هر ضد آفتابی که می توانید بخرید و استفاده کنید بهتر از استفاده نکردن از آن است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد هر ضدآفتابی به خاطر بسپارید این است که محصول را طبق دستورالعمل روی بطری بمالید و آن را مرتباً بمالید، مخصوصاً بعد از شنا یا تعریق.

از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید و تا حد امکان از سایه استفاده کنید. سایه درخت، آفتابگیر یا بادبان، آلاچیق، سایبان و چتر سایه می اندازند. مراقب باشید زمانی که لکه‌هایی از نور خورشید بین سایه‌ها می‌گذرد – فکر نکنید که در مقابل آفتاب در امان هستید، در حالی که نیستید. اگر دست خود را بالا ببرید و سایه درست کنید، احتمالاً برخی از اشعه های UV خورشیدی روی دست شما می تابد.

برنزه کردن داخل خانه با استفاده از تخت برنزه، تخت آفتاب، یا لامپ آفتاب برای تیره کردن پوست، پوست را در معرض سطوح بالایی از اشعه ماوراء بنفش قرار می دهد. گذراندن زمان بر روی تخت آفتاب می تواند منجر به آسیب جدی از طریق تصادف یا سوختگی شود. اما مهمتر از آن، چندین مطالعه نشان داده اند که استفاده از تخت آفتاب باعث سرطان پوست ملانوما می شود. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، از آفتابگیر استفاده نکنید. برنزه شدن نشان دهنده سلامت پوست نیست.

گذراندن وقت در فضای باز برای انجام ورزش، استراحت و تفریح ​​بخش مهمی از سبک زندگی بسیاری از افراد است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به بدن شما کمک کند ویتامین D بسازد که به سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها کمک می کند و همچنین به دلیل وجود هورمونی به نام سروتونین باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. سروتونین می تواند به بهبود حافظه و داشتن یک خواب خوب شبانه کمک کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث آفتاب سوختگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود. همچنین منجر به چین و چروک، خطوط ریز و رنگدانه در نتیجه آسیب خورشید می شود.

ژوهانسبورگ (مکالمه)