بدون دانشکده پرستاری در 40 درصد مناطق: وزارت بهداشت


رشد دانشکده های پرستاری نیز با نرخ رشد 81 درصدی دانشکده های پزشکی فاصله زیادی دارد.  فایل

رشد دانشکده های پرستاری نیز با نرخ رشد 81 درصدی دانشکده های پزشکی فاصله زیادی دارد. فایل | اعتبار عکس: سوداکارا جین

بر اساس داده های وزارت بهداشت که توسط وزارت بهداشت به دست آمده است، در 40 درصد مناطق در سراسر هند دانشکده پرستاری وجود ندارد. هندو. در واقع، 42 درصد از موسسات پرستاری در پنج ایالت جنوبی گروه بندی شده اند، در حالی که سه ایالت غربی 17 درصد دارند.

این مرکز با طرحی برای ایجاد 157 کالج پرستاری جدید که با دانشکده های پزشکی تا آوریل 2025 مستقر شده اند، و همچنین ارائه آموزش کوتاه مدت برای پرستاران، تلاش کرده است تا چنین نابرابری منطقه ای را اصلاح کند. با این حال، می گوید که تعدادی از کشورها نتوانسته اند از چنین طرح هایی به درستی استفاده کنند.

خدمات پرستاری ستون فقرات هر موسسه پزشکی را تشکیل می دهد. هند در حال حاضر نزدیک به 35 هزار پرستار دارد، اما نسبت پرستار به جمعیت آن در مقایسه با معیار جهانی 3:1000 تنها 2.06:1000 است.

انحراف منطقه ای

اگرچه از سال 2014 تا 2015 رشد 36 درصدی در تعداد مؤسسات ارائه دهنده آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی وجود داشته است که منجر به رشد 40 درصدی در کرسی های پرستاری شده است، اما در این آمار یک انحراف منطقه ای وجود دارد. حدود 64 درصد از نیروی کار پرستاری در حال حاضر فقط در هشت ایالت آموزش دیده اند. 42 درصد موسسات پرستاری در آندرا پرادش، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو و تلانگانا متمرکز هستند، در حالی که 17 درصد در ایالت های غربی راجستان، گجرات و ماهاراشترا هستند. تنها 2 درصد از کالج های پرستاری در ایالت های شمال شرقی هستند.

رشد کالج‌های پرستاری نیز بسیار عقب‌تر از نرخ رشد ۸۱ درصدی کالج‌های پزشکی است و تعداد کرسی‌های پزشکی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ۱۱۰ و ۱۱۴ درصد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

کمبود جهانی پرستاری

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً 27 میلیون مرد و زن نیروی کار جهانی پرستاری و مامایی را تشکیل می‌دهند که نزدیک به 50 درصد از نیروی کار جهانی بهداشت را تشکیل می‌دهند. کمبود جهانی کارکنان بهداشتی، به ویژه پرستاران و ماماها وجود دارد که بیش از 50 درصد از کمبود فعلی کارکنان بهداشتی را تشکیل می دهند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیشترین کمبود پرستاران و ماماها بر اساس نیازها در آسیای جنوب شرقی و آفریقا است.

پرستاران نقش مهمی در ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها و ارائه مراقبت های اولیه و جامعه ایفا می کنند. آنها مراقبت های لازم را در محیط های اورژانسی ارائه می دهند و کلید دستیابی به پوشش سلامت همگانی خواهند بود. WHO گفت: آنها اغلب اولین کسانی هستند که اورژانس های بهداشتی را شناسایی می کنند و در خط مقدم پیشگیری از بیماری و ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه از جمله ارتقاء، پیشگیری، درمان و توانبخشی کار می کنند.

طرح های مرکزی

برای مقابله با نابرابری منطقه‌ای، دولت مرکزی طرحی را برای راه‌اندازی 157 کالج پرستاری جدید به همراه کالج‌های پزشکی در دو سال آینده با حمایت مالی 10 کرور روپیه برای هر کالج اعلام کرده است. به گفته یک وزارت بهداشت، مرکز توصیه کرده است: «برای تسریع این طرح، ایالت‌ها باید پیشنهادات خود را برای تأسیس دانشکده‌های پرستاری خود ارسال کنند و یک کمیته نظارتی در سطح ایالتی برای نظارت بر پیشرفت پروژه برای تکمیل به موقع تشکیل دهند». گزارش.

همچنین نگرانی خود را در مورد استقبال ضعیف از طرح توسعه خدمات پرستاری خود در برخی ایالت ها ابراز کرده است. آموزش های کوتاه مدت برای پرستاران تحت این طرح انجام شده است که 18600 پرستار از 620 دوره بهره مند شده اند. این مرکز خاطرنشان کرد که ایالت هایی مانند دهلی، کرالا، مانیپور و میزورام از این طرح آموزشی بهره مند شده اند، اما اوتار پرادش، کارناتاکا و تلانگانا کمتر از این طرح استفاده کرده اند.