آیا می توان واکسن مالاریا را گسترش داد؟ | توضیح داد


با توجه به GAVI، اتحاد واکسن و سایر سازمان‌ها، هدف بیست کشور اجرای برنامه آزمایشی واکسن مالاریا در سال 2024 است که هدف آن فراهم کردن دسترسی برابر به واکسن‌های جدید و کم استفاده برای کودکان ساکن در فقیرترین کشورهای جهان است.  عکس: WHO

با توجه به GAVI، اتحاد واکسن و سایر سازمان‌ها، هدف بیست کشور اجرای برنامه آزمایشی واکسن مالاریا در سال 2024 است که هدف آن فراهم کردن دسترسی برابر به واکسن‌های جدید و کم استفاده برای کودکان ساکن در فقیرترین کشورهای جهان است. عکس: WHO

داستان تا اینجا: در 22 ژانویه، کامرون در آفریقا اولین کشور در جهان شد که واکسن مالاریا RTS، S را برای کودکان در خدمات معمول ایمن سازی ملی خود راه اندازی کرد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این راه اندازی به دنبال برنامه آزمایشی واکسن مالاریا در غنا، کنیا و مالاوی است، زیرا تلاش ها برای افزایش واکسیناسیون علیه این بیماری در مناطق پرخطر افزایش می یابد. به گفته GAVI، اتحاد واکسن، و سایر سازمان‌ها که هدف آن فراهم کردن دسترسی برابر به واکسن‌های جدید و کم استفاده برای کودکان ساکن در فقیرترین کشورهای جهان، بیست کشور در سال جاری این برنامه را اجرا می‌کنند.

بیشترین بار مالاریا کجاست؟

مالاریا یکی از بزرگ‌ترین قاتل‌های کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است و طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، بیش از 30 کشور دارای مناطقی با انتقال متوسط ​​تا زیاد مالاریا هستند. مالاریا یک بیماری تهدید کننده زندگی است که توسط انگل هایی ایجاد می شود که از طریق نیش پشه ماده آنوفل آلوده به افراد منتقل می شود. قابل پیشگیری و درمان است.

در سال 2022، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به مالاریا بودند. بر اساس گزارش جهانی مالاریا 2023 سازمان جهانی بهداشت، در حالی که آفریقا بیشترین بار مالاریا را به خود اختصاص داده است که 94 درصد موارد و 95 درصد مرگ و میر جهانی مالاریا در سال 2022 را شامل می شود، هند در سال 2022، 66 درصد از موارد مالاریا را در جنوب WHO تشکیل می دهد. -منطقه شرق آسیا هند و اندونزی حدود 94 درصد از کل مرگ و میر ناشی از مالاریا در منطقه جنوب شرق آسیا را تشکیل می دهند. علیرغم کاهش 55 درصدی موارد از سال 2015، هند همچنان سهم قابل توجهی در بار جهانی مالاریا دارد. وزارت بهداشت گفت که در 15 سال گذشته، هند پیشرفت هایی در کاهش بار مالاریا داشته است. چشم انداز کشوری عاری از مالاریا تا سال 2027 و حذف آن تا سال 2030 است.

چه کسی بودجه واکسن را تامین می کند؟

طبق اعلام رسمی این سازمان، عرضه فعلی بخشی از ابتکار یونیسف است که در آن قرارداد برای اولین بار تهیه واکسن مالاریا به شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی چندملیتی بریتانیا GSK با ارزشی بالغ بر 170 میلیون دلار داده شد. به گفته این سازمان، این امر منجر به عرضه 18 میلیون دوز از واکسن – RTS, S/AS01 – طی سه سال آینده خواهد شد. یونیسف می افزاید که واکسن مالاریا RTS,S نتیجه 35 سال تحقیق و توسعه است و اولین واکسن علیه یک بیماری انگلی است. این واکسن علیه پلاسمودیوم فالسیپاروم، کشنده ترین انگل مالاریا در جهان عمل می کند. در همین حال، انتظار می‌رود که راه‌اندازی پیش‌بینی‌شده جب دوم – R21 – که توسط دانشگاه آکسفورد توسعه یافته است، تعداد دوزهای موجود برای استفاده را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این قرار است توسط مؤسسه سرم هند ساخته شود، که هدف آن تولید 100 میلیون دوز در سال است، البته تا زمانی که تأییدیه های نظارتی را به دنبال توصیه آن برای استفاده توسط WHO در سال گذشته تصویب کند.

دوز چگونه کار می کند؟

واکسن، مطابق WHO، باید در یک برنامه چهار دوز در کودکان از سن حدود پنج ماهگی ارائه شود. همچنین می افزاید که دوز پنجم، یک سال پس از دوز 4 داده می شود، ممکن است در مناطقی در نظر گرفته شود که یک سال پس از دریافت دوز 4 خطر مالاریا قابل توجهی در کودکان باقی بماند.

در حالی که هند باید منتظر باشد تا واکسیناسیون در اینجا بدون تاریخ مشخصی از هم اکنون معرفی شود، واکسن در حال حاضر برای مناطقی با مالاریا بسیار فصلی یا مناطقی با انتقال دائمی مالاریا با اوج فصلی است. کشورها ممکن است تهیه واکسن را با استفاده از تجویز مبتنی بر سن، تجویز فصلی یا ترکیبی از این رویکردها در نظر بگیرند. WHO اضافه می کند که کشورها باید واکسیناسیون را در مناطق با شیوع متوسط ​​و بالا در اولویت قرار دهند. تصمیمات در مورد گسترش به تنظیمات انتقال کم باید در سطح کشور، بر اساس استراتژی کلی کنترل مالاریا، مقرون به صرفه بودن، و ملاحظات برنامه در نظر گرفته شود. با توجه به این گسترش و نیاز به واکسن، دکتر کیت اوبراین، مدیر دپارتمان ایمن‌سازی، واکسن‌ها و بیولوژیک سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرده بود که با عرضه محدود اولیه واکسن فعلی، بسیار مهم است که کودکان در مناطق زندگی کنند. در جایی که خطر بیماری و نیاز بیشتر است، ابتدا در اولویت قرار می گیرند.» کارآیی واکسن RTS,S/AS01 کم است، اما هنوز مزایای قابل توجهی برای سلامت عمومی دارد. واکسن فعلی به خوبی با مداخلات کنترل مالاریا توصیه شده توسط WHO از جمله تورهای بستر تیمار شده با حشره کش، اسپری باقیمانده حشره کش ها در داخل ساختمان، تشخیص و درمان سریع و غیره به خوبی کار می کند.

برخی از چالش ها چیست؟

کارشناسان می گویند تغییرات آب و هوایی به عنوان یک محرک اصلی ظاهر می شود که بر انتقال مالاریا و بار کلی تأثیر می گذارد. تغییر شرایط آب و هوایی حساسیت پاتوژن و ناقل مالاریا را افزایش می دهد و گسترش آن را تسهیل می کند. سازمان جهانی بهداشت بر خطر قابل توجهی که تغییرات آب و هوایی برای پیشرفت مالاریا ایجاد می کند، تأکید می کند که نیاز به پاسخ های پایدار و انعطاف پذیر دارد.

“علم آن را مشخص می کند – با تغییر آب و هوا، گوشه های آسیب پذیر جنوب شرق آسیا با تهدید فزاینده مالاریا روبرو هستند. افزایش دما باعث می‌شود پشه‌ها در چمن‌های جدید پخش شوند، در حالی که شرایط گرم‌تر و مرطوب‌تر به رشد انگل در داخل حشره کمک می‌کند. مناطقی مانند شرق هند، تپه‌های بنگلادش، بخش‌هایی از میانمار و پاپوآی اندونزی در حال حاضر با مالاریا دست و پنجه نرم می‌کنند. دکتر کاوشیک سرکار، مدیر موسسه مدل سازی سلامت و راه حل های اقلیمی، گفت: با افزایش سفر در سراسر جهان، عفونت ها به راحتی می توانند به مناطق جدید سرایت کنند. او افزود که برای پیشی گرفتن از این امر، هند باید راه‌های مبارزه با نیش را از ردیابی بهتر بیماری‌ها گرفته تا در دسترس‌تر کردن پیشگیری و درمان در جایی که بیشتر مورد نیاز است، دو چندان کند.