آیا صدای شما به دکتر نیاز دارد؟ این کلینیک در میسورو را بررسی کنید


مؤسسه گفتار و شنوایی (AIISH) مستقر در میسورو، یک مؤسسه برتر دولت هند در زمینه گفتار و شنوایی، در محوطه خود یک مرکز منحصر به فرد دارد که برای کسانی که از اختلالات صدا رنج می برند، به ویژه حرفه ای، درمان ارائه می کند. کاربران صدا مانند خوانندگان و معلمان.

از آنجایی که سلامت صدا برای افرادی که از آن به عنوان وسیله ای شغلی استفاده می کنند، کلیدی است، این مرکز نقش مهمی در رسیدگی به مسائل صوتی با مداخلات تکنولوژیکی، ارائه ارزیابی و درمان تخصصی برای افراد دارای مشکلات صوتی ایفا می کند. این مرکز مجهز به دستگاه پیشرفته ای برای مداخلات برای تجسم ساختار تارهای صوتی با استفاده از استروبوسکوپ ویدئویی است.

کلینیک AIISH برای افراد مبتلا به اختلالات صوتی به طور انحصاری برای رفع مشکلات صوتی تأسیس شد. برای بسیاری از خوانندگان، معلمانی که صدا برای آنها زندگی است، به عنوان یک موهبت است.

آگاهی از سلامت صدا

طی سال‌ها، این کلینیک آگاهی را در مورد سلامت صدا و اقدامات احتیاطی برای مراقبت صحیح از صدا برای غلبه بر عوارض گسترش داده است. به مناسبت روز جهانی صدا که در 16 آوریل هر سال برگزار می شود، نقش AIISH با تیمی از متخصصان که مشاوره، مداخلات و تجزیه و تحلیل را برای کمک به افراد دارای مشکلات صوتی انجام می دهند، شناخته می شود.

موضوع روز صدا امسال ” طنین انداز، آموزش و جشن گرفتن ” است. این نقش سلامت صدا را در زندگی شخصی و حرفه ای ما برجسته می کند.

کارشناسان می گویند که کاربران حرفه ای صدا مانند معلمان، خواننده ها و وکلا به دلیل استفاده بیش از حد از صدا مستعد مشکلات صوتی هستند. به لطف این کلینیک، بسیاری از معلمان پس از انجام صدا درمانی، کیفیت صدای خود را بازیابی کرده اند. همچنین مواردی وجود داشته است که در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی برای سلامت صدا، مشکلات صوتی برمی گردند.

تعداد زیادی از مردم برای استفاده از خدمات بالینی به AIISH در میسورو مراجعه می کنند.

تعداد زیادی از مردم برای استفاده از خدمات بالینی به AIISH در میسورو مراجعه می کنند. | اعتبار عکس: FILE PHOTO

چه کسی در معرض خطر است

کسانی که به طور روزمره از صدای خود برای حرفه استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به مشکلات صوتی مکرر هستند. خوانندگان، وکلا، تشویق کنندگان، دستفروشان/فروشندگان از جمله کاربران حرفه ای صدا هستند. صحبت کردن بیش از حد، پاک کردن گلو، سرفه، استنشاق مواد محرک، سیگار کشیدن یا فریاد زدن منجر به آسیب به تارهای صوتی می شود. به گفته کارشناسان AIISH، آلرژی به گرد و غبار، عادات غذایی نادرست، مشکلات تنفسی، فلج یا فلج تارهای صوتی، رشد سرطانی و غیره از دیگر دلایل مشکلات صوتی هستند.

معمولاً به آن‌ها توصیه می‌شود تا ساعت‌ها با هم بلند صحبت نکنند و بلافاصله بعد از ناهار یا شام به رختخواب نروند، علاوه بر این‌که از صاف کردن گلو خودداری کنند، در معرض گرد و غبار یا مواد شیمیایی قرار نگیرند، علاوه بر صحبت کردن در حضور موسیقی و سر و صدای بلند، جیغ و داد و فریاد و غیره.

دکتر K. Yeshoda، دانشیار در علوم گفتار و رئیس کلینیک برای افراد مبتلا به اختلالات صوتی، AIISH می گوید صوت درمانی فرآیندی است که توسط آسیب شناسان گفتار زبان یا گفتاردرمانگران انجام می شود. این روشی است که برای بازگرداندن صدای عادی یا بهبود صدای غیر طبیعی موجود اتخاذ شده است. صدا درمانی پس از ارزیابی شکایت بیمار از مشکل صدا و تشخیص توسط متخصصان واجد شرایط شروع می شود. او افزود که اکثر مشکلات صوتی تنها با داروها و/جراحی ها بهبود نمی یابند.

دکتر یشهدا که به مناسبت روز صدا فراخوانی داده بود تا با تمرین آگاهانه روش‌های مناسب، کارآمد و بهداشتی استفاده از صدا، صدایمان را ارتقا دهیم تا هویت فردی ما را منعکس کنیم. او در یادداشتی می‌گوید که بیشتر مشکلات صوتی به دلیل عادت‌های ناسالم صحبت کردن زیاد و استفاده نادرست از صدا رخ می‌دهد. به این عادات، رفتار/عادات سوء استفاده صوتی گفته می شود. رفتارهای رایج سوء استفاده از صدا عبارتند از: فریاد زدن، جیغ زدن، صحبت کردن مداوم، مکالمات تلفنی طولانی، ساعت های طولانی صحبت کردن، پاک کردن گلو، گریه بیش از حد، تقلید صداها، تقلید از سبک صحبت کردن دیگران.

صوت درمانی چیست؟

صدا درمانی یک روش درمانی سیستماتیک است که از تمرینات برای اصلاح رفتارهای غیرعادی/ناسازگارانه، رفتارهای ناشی از استفاده بیش از حد از صدا و/ استفاده مداوم از صدا برای مدت طولانی و/ فرآیندهای بدنی به خطر افتاده (به دلیل مداخلات جراحی) اندام های بیولوژیکی استفاده می کند. مسئول تولید صدا او توضیح داد که این روش های درمانی باید به طور منظم و سیستماتیک توسط بیماران مبتلا به مشکلات صوتی برای تغییر در مشکلات صوتی موجود انجام شود.

R. Rajasudhakar، دانشیار گروه علوم گفتار و زبان و عضو کلینیک برای افراد مبتلا به اختلالات صوتی، توضیح می‌دهد: «احتیاط‌ها برای حفظ سلامت صدا کلیدی هستند. نوشیدن آب فراوان، استراحت صوتی کافی، صحبت کردن با بلندی معمولی یا متوسط، نوشیدن چای گیاهی، فاصله بین دو کلاس متوالی، فاصله حداقل یک و نیم تا دو ساعتی بین زمان غذا/شام و زمان خواب از جمله موارد بهداشتی صوتی نکاتی که می توان برای سلامت صدای خوب دنبال کرد.»

متخصص گوش و حلق و بینی، آسیب شناسان گفتار زبان و جراحان صدا باید با یکدیگر همکاری کنند و به مردم از جمله بیماران مبتلا به مشکلات صوتی در مورد پیشرفت های اخیر در زمینه مراقبت از صدا از طریق سخنرانی، غربالگری رایگان صدا و غیره آموزش دهند. رسانه ها چند وقت پیش او توضیح می دهد که اگر صدا از نظر شغلی به اندازه کافی ارضا کننده نباشد یا نتواند نیاز شخصی را در انجام کارهای روزمره برآورده کند، می گویند مشکل صوتی است. اگر خواننده ای شکایت کند که نمی تواند با نت بلند یا «سواراس» بخواند، مشکل صداست.