توضیح داده شده | آیا نیاز به دوز اضافی واکسن فلج اطفال وجود دارد؟


بنگال غربی که از جمله مناطق پرخطر برای فلج اطفال در نظر گرفته می شود، اعلام کرد که دوز اضافی واکسن فلج اطفال در 9 ماه علاوه بر دوزهای موجود در برنامه ایمن سازی جهانی فعلی داده خواهد شد.  فایل

بنگال غربی که از جمله مناطق پرخطر برای فلج اطفال در نظر گرفته می شود، اعلام کرد که دوز اضافی واکسن فلج اطفال در 9 ماه علاوه بر دوزهای موجود در برنامه ایمن سازی جهانی فعلی داده خواهد شد. فایل | اعتبار عکس: هندو

داستان تا اینجا: دولت بنگال غربی اعلام کرد که دوز اضافی واکسن فلج اطفال تزریقی را به عنوان بخشی از برنامه جهانی ایمن سازی (UIP) برای کودکان معرفی می کند. این ایالت که در میان مناطق پرخطر برای فلج اطفال در نظر گرفته می شود، اعلام کرد که این دوز علاوه بر دوزهای موجود در UIP فعلی، در نه ماهگی داده خواهد شد. علاوه بر این، هر سال دو روز واکسیناسیون فلج اطفال در کشور برگزار می‌شود و در برخی از ایالت‌ها، روزهای ایمن‌سازی در سطح ملی وجود دارد که شامل کودکان زیر پنج سال می‌شود. T. Jacob John، متخصص ویروس شناسی و متخصص اطفال، توضیح می دهد که یک دوز اضافی از ویروس فلج اطفال غیرفعال (IPV) در 9 ماه پس از آن از هرگونه فلج اطفال محافظت می کند – فلج اطفال فلج شده مرتبط با واکسن یا فلج اطفال ناشی از واکسن.

فلج اطفال چیست؟

ویروس فلج اطفال می تواند به سیستم عصبی مرکزی حمله کند و با تکثیر، سلول های عصبی را که ماهیچه ها را فعال می کنند از بین ببرد و در عرض چند ساعت باعث فلج غیرقابل برگشت شود. سه نوع سروتیپ ویروس فلج اطفال وجود دارد: انواع 1، 2 و 3. بر اساس گزارش تبادل آموزش فلج اطفال هند (همراه با یونیسف)، 5 تا 10 درصد از افراد فلج شده زمانی که عضلات تنفسی آنها بی حرکت می شود، می میرند.

هیچ درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد، اما واکسن های ایمن و موثری وجود دارد که چندین بار تزریق می شود، از کودک مادام العمر محافظت می کند. فلج اطفال جهان را درگیر ترس کرد تا اینکه یوناس سالک اولین واکسن فلج اطفال را ساخت. بعدها، آلبرت سابین یک واکسن «زنده» فلج اطفال ساخت که می‌توانست به صورت خوراکی تجویز شود که به ابزار تجارت تبدیل شد، به‌ویژه برای کشورهایی که کمپین‌های ایمن‌سازی گسترده انجام می‌دهند، از جمله هند.

چگونه هند به وضعیت عاری از فلج اطفال دست یافت؟

در سال 2012، سازمان جهانی بهداشت هند را از فهرست کشورهای بومی حذف کرد. این کمپین که به عنوان یک دستاورد بزرگ در سلامت عمومی دیده می شود، سال ها پیش آغاز شده بود. در حالی که روتاری اینترنشنال کمپین ریشه کنی فلج اطفال خود را به نام پولیو پلاس در سال 1985 راه اندازی کرد، در سال 1986 بود که کمک مالی 2.6 میلیون دلاری به تامیل نادو برای کمپین آزمایشی واکسیناسیون فلج اطفال اعطا کرد. در سال 1995، دولت اتحادیه اولین روز ملی ایمن سازی فلج اطفال را اعلام کرد. طبق پورتال تبادل یادگیری فلج اطفال هند، آخرین مورد ویروس فلج اطفال نوع 2 در هند در اکتبر 1999 در Aligarh، اوتار پرادش ثبت شد. آخرین مورد ویروس فلج اطفال نوع 3 در 22 اکتبر 2010 در پاکور، جارخند بود. و آخرین مورد از ویروس فلج اطفال نوع 1 در 13 ژانویه 2011 در Howrah، بنگال غربی ثبت شد. از اکتبر 2022، WHO گفت که تنها دو کشور در سراسر جهان با انتقال بومی ویروس فلج اطفال نوع 1 (WPV1) باقی مانده اند – افغانستان و پاکستان. همچنین ثبت شده است که تا کنون، 33 کشور شیوع انواع ویروس های فلج اطفال را داشته اند، مانند بریتانیا، ایالات متحده، اسرائیل و مالاوی.

کودکان محافظت نشده در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. مهم است که واکسن فلج اطفال را هر بار که ارائه می شود، در کمپین های ویژه فلج اطفال و ایمن سازی معمول مصرف کنید. در دومی، واکسن خوراکی فلج اطفال در بدو تولد، در شش هفتگی، 10 هفتگی و در هفته 14 ارائه می شود (یک تقویت کننده می تواند در 16-24 ماهگی ایجاد شود). واکسن تزریقی در شش هفته و سپس یک دوز دیگر در هفته 14 تزریق می شود.

علاوه بر این، بنگال غربی اکنون تصمیم گرفته است تا سومین دوز تزریقی را در 9 ماهگی تجویز کند.

بحران جهانی فلج اطفال اخیر چه بود؟

دکتر ژاکوب جان، نویسنده فلج اطفال: ریشه کن کردن مبهم با Dhanya Dharmapalan، در مقاله ای که در واکسن ها، در سال 2022: “انواع ژنتیکی واکسن فلج اطفال نوع 2، وارد شده از منبع ناشناخته، در آب های فاضلاب اورشلیم، لندن و نیویورک در اوایل سال 2022 شناسایی شد. ویروس فلج اطفال وحشی نوع 2 در سال 1999 در سطح جهانی ریشه کن شد، اما نوع ویروس واکسن 2 برای 16 سال دیگر ادامه یافت. استفاده روتین از این واکسن در سال 2016 متوقف شد و گهگاه به عمد دوباره معرفی شد. به عنوان یک نتیجه ناخواسته، انواع ویروس واکسن نوع 2 (ویروس های فلج اطفال مشتق از واکسن در گردش) که مسری بودن و عصب کشی ویروس های وحشی را تقلید می کنند، در حال ظهور و گسترش هستند. او همچنین نظریه انتقال تنفسی فلج اطفال را مطرح می کند، «همانطور که آموزش کلاسیک اپیدمیولوژی فلج اطفال بود». «مردم تصور می‌کنند که انتقال ویروس از طریق مدفوع-دهانی است. اما در لندن و نیویورک، جایی که استانداردهای بهداشتی و بهداشتی بالایی وجود دارد، چطور؟ قطعاً انتقال ویروس را نمی توان به آلودگی مدفوع نسبت داد.»

آینده چیست؟

نوین تاکر، رئیس جمهور منتخب انجمن بین المللی اطفال، می گوید وقایع اخیر نشان داده است که اگر فشار برای واکسیناسیون کودکان حفظ نشود، پیشرفت جهانی چقدر می تواند به طور چشمگیری و سریع کاهش یابد. وی افزود: «ما شاهد برخی شکست‌ها، به‌ویژه در زمینه ایمن‌سازی پس از همه‌گیری بوده‌ایم. اما کاملاً واضح است که ما باید به کاری که انجام می‌دهیم ادامه دهیم و اقدامات لازم را برای اطمینان از اینکه این نبرد تا پایان راه ادامه دارد، افزایش دهیم.» در ماه نوامبر، در جلسه گروه مشاوره متخصص هند برای ریشه‌کنی فلج اطفال که دکتر تاکر بخشی از آن است، شرکت‌کنندگان در مورد چگونگی ادامه حفظ ایمنی بالای جمعیت هند، کاهش خطر ویروس‌های فلج اطفال از جمله مهار و انتقال شبکه‌های فلج اطفال بحث کردند. پیشنهادات آنها تغییرات سیاست بازنگری شده را راهنمایی می کند تا اطمینان حاصل شود که هند عاری از فلج اطفال باقی می ماند.