مرکز از FSSAI می‌خواهد تا ادعای اضافه کردن شکر نستله به محصولات کودک را بررسی کند


لوگوی نستله در افتتاحیه صد و پنجاه و یکمین مجمع عمومی سالانه نستله در لوزان، سوئیس در 12 آوریل 2018 دیده می شود.

لوگوی نستله در افتتاحیه صد و پنجاه و یکمین مجمع عمومی سالانه نستله در لوزان، سوئیس، 12 آوریل 2018 دیده می شود. اعتبار عکس: رویترز

وزارت امور مصرف‌کنندگان روز جمعه اعلام کرد که از تنظیم‌کننده ایمنی مواد غذایی FSSAI خواسته است تا ترکیب غلات نوزاد سرلاک نستله را که در هند فروخته می‌شود، بررسی کند، در میان گزارشی جهانی که ادعا می‌کرد این شرکت محتوای قند بیشتری در این محصول اضافه کرده است.

نیدی خاره، وزیر امور مصرف‌کننده و رئیس سازمان مرکزی حمایت از مصرف‌کننده (CCPA) به PTI گفت: «ما به FSSAI نامه نوشتیم تا از گزارش محصول نوزاد نستله مطلع شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه قند بالا در محصولات کودک نگرانی های جدی را در مورد پیامدهای بالقوه برای سلامت و ایمنی کودکان در کشور ما ایجاد می کند، گفت: «سلامت و رفاه شهروندان ما، به ویژه نوزادان و کودکان خردسال، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر گونه انحراف از استانداردهای ایمنی می تواند منجر به نگرانی های جدی برای سلامتی شود. با توجه به این گزارش‌ها، خانم خاره گفت: «از FSSAI درخواست شده است تا اقدامات مناسبی را در مورد عملکرد شرکت نستله در مورد ترکیب غلات نوزاد نستله سرلاک که در هند فروخته می‌شود، آغاز کند».

NCPCR نیز به دنبال بررسی است

کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودک (NCPCR) نیز این گزارش را مورد توجه قرار داده و اطلاعیه ای را به FSSAI صادر کرده است.

بر اساس یافته‌های سازمان غیردولتی سوئیسی، Public Eye و شبکه بین‌المللی اقدام غذای کودک (IBFAN)، نستله محصولات کودک با محتوای قند بالاتر را در کشورهای کمتر توسعه‌یافته آسیای جنوبی از جمله هند، آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین در مقایسه با بازارهای اروپا به فروش رساند.

هرگز در مورد انطباق به خطر نیفتاد: Nestle India

در همین حال، روز پنج‌شنبه، نستله هند اعلام کرده بود که هرگز در مورد رعایت این قوانین مصالحه نمی‌کند و قند افزوده شده در محصولات غذایی کودک در هند را تا بیش از 30 درصد بسته به انواع آن در پنج سال گذشته کاهش داده است.

سخنگوی شرکت گفت: “کاهش قندهای افزوده یک اولویت برای نستله هند است. در طول 5 سال گذشته، بسته به نوع آن، قندهای افزوده شده را تا 30 درصد کاهش داده ایم.”

سخنگوی نستله هند با تاکید بر اینکه انطباق یک ویژگی اساسی نستله هند است، گفت: “ما هرگز در مورد آن مصالحه نخواهیم کرد. همچنین اطمینان حاصل می کنیم که محصولات ما که در هند تولید می شوند مطابق کامل و دقیق با استانداردهای CODEX (کمیسیون ایجاد شده توسط WHO و FAO) هستند. و مشخصات محلی (در صورت لزوم) مربوط به نیازهای همه مواد مغذی از جمله قندهای افزوده شده است.” بر اساس این گزارش، محصول مبتنی بر گندم نستله، Cerelac برای نوزادان شش ماهه، بدون هیچ گونه قند افزودنی در بریتانیا و آلمان به فروش می رسد، اما 15 محصول Cerelac که از هند تجزیه و تحلیل شده اند، به طور متوسط ​​حاوی 2.7 گرم شکر اضافه شده در هر وعده هستند.

در این گزارش آمده است که محتوای قند روی بسته بندی در هند اعلام شده است.

بیشترین میزان قند موجود در این محصول در تایلند 6 گرم بود. بر اساس این گزارش، در فیلیپین، در پنج نمونه از هشت نمونه آزمایش شده، محتوای قند 7.3 گرم بود و حتی اطلاعات روی بسته بندی آن اعلام نشد.