با توجه به نرخ بالای هیسترکتومی، مرکز از ایالت ها می خواهد روند روند را بررسی کنند


هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم است و از طریق یک دادخواهی عمومی (PIL) مشخص شد که در ایالت های بیهار، چاتیسگار و راجستان

هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم است و از طریق یک دادخواهی عمومی (PIL) مشخص شد که در ایالت های بیهار، چاتیسگار و راجستان “هیسترکتومی های غیر ضروری” انجام شده است. تصویر فقط برای اهداف نمایشی | اعتبار عکس: هندو

وزارت بهداشت با نگرانی از اینکه زنان فقیر و با تحصیلات کمتر، به ویژه در مناطق روستایی، همچنان در معرض خطر بیشتری برای انجام هیسترکتومی های غیرضروری و اغلب غیرقابل توجیه هستند، به همه ذینفعان نامه نوشته است تا برای جلوگیری از “این گونه هیسترکتومی های انجام شده توسط موسسات پزشکی خاص” تلاش کنند. .

این اقدام به دنبال دستور دادگاه عالی در ماه گذشته انجام شد، جایی که به ایالت‌ها و سرزمین‌های اتحادیه دستور داده شد دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین‌شده توسط مرکز برای نظارت بر هیسترکتومی‌های «غیر ضروری» را ظرف سه ماه اجرا کنند.

هیسترکتومی چیست؟

این یک روش جراحی برای برداشتن رحم، و گاهی اوقات اندام ها و بافت های اطراف آن است.

هنگامی که تنها رحم برداشته می شود، هیسترکتومی جزئی نامیده می شود. هنگامی که رحم و دهانه رحم برداشته می شود، هیسترکتومی کامل نامیده می شود.

هنگامی که رحم، دهانه رحم، بخشی از واژن و ناحیه وسیعی از رباط ها و بافت های اطراف این اندام ها برداشته می شود، هیسترکتومی رادیکال نامیده می شود.

این روش ها ممکن است از طریق واژن (بدون برش در شکم) یا از طریق یک برش (برش) در شکم انجام شود. (منبع: موسسه ملی سرطان)

همچنین بخوانید | رحم گمشده: رسوایی بهداشتی که خانواده ها را در روستاهای هند به بردگی می کشاند

هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم است و از طریق یک دعوی حقوقی منافع عمومی (PIL) مشخص شد که در ایالت های بیهار، چاتیسگار و راجستان “هیسترکتومی های غیر ضروری” تحت Rashtriya Swasthya Bima Yojana و همچنین انجام شد. سایر طرح های دولتی مرتبط با مراقبت های بهداشتی.

این طومار همچنین بر مشارکت بیمارستان‌های خصوصی در انجام چنین هیسترکتومی‌هایی تاکید می‌کند.

یک PIL توسط دکتر نارندرا گوپتا در سال 2013 و بر اساس کار میدانی وی ایجاد شد و تأکید کرد که زنی که نباید تحت عمل هیسترکتومی قرار می گرفت و می توانست درمان جایگزین برای آنها تمدید شود، تحت هیسترکتومی قرار گرفتند و سلامت آنها را به طور جدی در معرض خطر قرار داد. فرآیند.

همچنین بخوانید | فشار فدراسیون پزشکان برای بررسی میزان هیسترکتومی

خواهان همچنین اظهار داشت که اکثر زنانی که تحت هیسترکتومی از این نوع قرار می‌گیرند، متعلق به کاست‌های برنامه‌ریزی‌شده، قبایل برنامه‌ریزی‌شده یا سایر جوامع عقب مانده هستند.

همچنین با نگرانی متذکر شد که چندین مؤسسه مراقبت های بهداشتی از این روش فقط برای مطالبه هزینه های بالای بیمه از دولت ها تحت طرح های مختلف بیمه سلامت استفاده می کنند.

طبق نامه اخیر وزیر بهداشت راجش بوشان، موضوع هیسترکتومی به دقت تحت نظر است.

در این نامه آمده است: «از ایالت‌ها درخواست می‌شود وضعیت و داده‌های هیسترکتومی را قبل و بعد از اجرای این دستورالعمل‌ها به اشتراک بگذارند.

همچنین به آن‌ها توصیه می‌شود که ممیزی‌های اجباری را برای همه هیسترکتومی‌ها انجام دهند، همانطور که در حال حاضر برای مرگ و میر مادران در همه مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی – دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

در سال 2022، وزارت بهداشت «دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از هیسترکتومی‌های غیرضروری» صادر کرده بود و از دولت‌ها خواسته بود که از آنها پیروی کنند.

قضاوت اخیر همچنین خاطرنشان کرد که دستورالعمل ها نشان می دهد که در حالی که در کشورهای توسعه یافته هیسترکتومی معمولاً در بین زنان بالای 45 سال قبل از یائسگی انجام می شود، در هند، مطالعات مبتنی بر جامعه به طور مداوم افزایش نرخ هیسترکتومی را در بین زنان جوان نشان داده است که از 28 تا 36 سال متغیر است. ساله.

«حق بر سلامتی رکن ذاتی حق حیات بر اساس اصل ۲۱ قانون اساسی است. زندگی، برای لذت بردن از همه عناصر متنوع آن، باید بر اساس شرایط قوی سلامت باشد. در این حکم آمده است که حقوق اساسی زنانی که تحت هیسترکتومی غیرضروری قرار گرفته‌اند، نقض جدی شده است.