آزمایش‌ها نشان می‌دهد محصولات نوزاد نستله که در هند، آفریقا و آمریکای لاتین فروخته می‌شوند، محتوای قند بیشتری نسبت به اروپا دارند


محصولات تولید شده توسط غول جهانی غذا و نوشیدنی نستله در یک آزمایشگاه بلژیکی آزمایش شدند.  حدود 150 محصول کودک فروخته شده در شهرستان های مختلف برای این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند.  فایل.

محصولات تولید شده توسط غول جهانی غذا و نوشیدنی نستله در یک آزمایشگاه بلژیکی آزمایش شدند. حدود 150 محصول کودک فروخته شده در شهرستان های مختلف برای این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند. فایل. | اعتبار عکس: رویترز

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط یک سازمان غیردولتی سوئیسی منتشر شده است، محصولات غذای کودک نستله که در هند و همچنین در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین فروخته می شود، در مقایسه با محصولات مشابهی که در بازارهای اروپایی فروخته می شود، دارای قند بیشتری هستند. شبکه اقدام غذای کودک (IBFAN).

به گزارش IBFAN، حدود 150 محصول کودک تولید شده توسط غول جهانی غذا و نوشیدنی و فروخته شده در کشورهای مختلف در یک آزمایشگاه بلژیکی مورد آزمایش قرار گرفتند. مشخص شد که تمام 15 محصول Cerelac برای نوزادان شش ماهه که بدون قند افزوده در بریتانیا و آلمان فروخته می‌شوند، حاوی 2.7 گرم شکر در هر وعده در هند هستند. در این گزارش آمده است که محصولات فروخته شده در اتیوپی و تایلند حاوی نزدیک به 6 گرم است.

همچنین بخوانید | سازمان بهداشت جهانی در مورد غذاهای بسیار شیرین کودک هشدار می دهد

هند شکر افزوده را مجاز می داند

علی‌رغم توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه هیچ‌گونه شکر اضافه‌ای در هیچ غذایی برای کودکان زیر سه سال مجاز نیست، تنظیم‌کننده‌های هندی مقدار محدودی از ساکارز و فروکتوز را در غذای کودک مجاز می‌دانند. بنابراین، مطابق با قوانین هند، برچسب‌های روی محصولات کودک نستله برای بازار هند به وضوح نشان می‌دهد که آنها حاوی شکر افزوده هستند، اگرچه این شرکت ادعا کرد که در پنج سال گذشته میزان قند این محصولات را کاهش داده است.

سخنگوی این شرکت گفت که نستله هند قندهای افزوده شده را تا 30 درصد کاهش داده است، بسته به نوع آن، در سبد غلات نوزاد خود، که شامل محصولات غذایی مکمل مبتنی بر غلات شیر ​​است. نستله در سال 2022 بیش از 20000 کرور روپیه محصولات سرلاک را در هند فروخت.

ما به کیفیت غذایی محصولات خود برای دوران کودکی اعتقاد داریم و استفاده از مواد با کیفیت بالا را در اولویت قرار می دهیم. نستله هند گفت: ما به طور مرتب مجموعه خود را بررسی می کنیم و به نوآوری و فرموله مجدد محصولات خود ادامه می دهیم تا سطح قندهای افزوده شده را بدون به خطر انداختن کیفیت، ایمنی و طعم کاهش دهیم.

چاقی، اعتیاد به قند

آرون گوپتا از شبکه ترویج تغذیه با شیر مادر هند (BPNI) گفت که به کودکان زیر دو سال نباید شکر یا نمک اضافی در رژیم غذایی آنها داده شود. این امر آنها را مستعد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر می‌کند که بار آن در هند رو به افزایش است. نظرسنجی های دولتی خود ما نسبت به افزایش حجم چاقی در میان کودکان هشدار داده است. همه سازمان های نظارتی در هند توصیه کرده اند از افزودن شکر و نمک به غذاهای فرآوری شده کودک در هند خودداری شود.

او توضیح داد که قوانین هند استفاده از ساکارز و فروکتوز را به عنوان منبع کربوهیدرات مجاز می‌داند، مشروط بر اینکه کمتر از 20 درصد از کربوهیدرات‌های موجود در محصول غذایی را تشکیل دهد.

WHO هشدار داده است که اضافه کردن شکر در غذاهای کودک می تواند به ایجاد عادات غذایی اعتیادآور و ترجیح طعم شیرین از سنین پایین کمک کند. همچنین از کشورها خواسته شده است که مصرف شکر رایگان در کودکان و بزرگسالان را تا 10 درصد از کل انرژی دریافتی خود کاهش دهند.

‘استانداردهای دوگانه’

سیریاک ابی فیلیپس، متخصص کبد، که اطلاعات نادرست پزشکی در رسانه های اجتماعی را با نام The Liver Doc رد می کند، نستله را در پست خود در X به “استانداردهای دوگانه” متهم کرد.

“غذای کودک نستله – Cerelac دارای خرده فروشی جهانی بیش از یک میلیارد دلار است. بالاترین ارقام مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​است که 40 درصد فروش فقط در برزیل و هند است. دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) اشاره می‌کند که برای جلوگیری از چاقی و بیماری‌های مزمن، هیچ گونه قند افزوده یا مواد شیرین‌کننده نباید در هیچ غذایی برای کودکان زیر سه سال مجاز باشد. اما نستله، بزرگترین شرکت کالاهای مصرفی جهان، شکر و عسل را به شیر نوزادان و محصولات غلات فروخته شده در بسیاری از کشورهای فقیرتر – مانند کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین – اضافه می کند. محققان دریافتند غلات با طعم بیسکویت برای نوزادان شش ماهه و بزرگتر حاوی 6 گرم قند اضافه شده برای هر وعده در سنگال و آفریقای جنوبی است. همان محصولی که در سوئیس فروخته می شود، هیچ کدام را ندارد.

او افزود: «نستله استانداردهای دوگانه ای برای بازار غرب در مقایسه با بازار آسیا دارد – مانند کودکان در مناطق در حال توسعه که «ذاتاً لیاقت کمتری دارند» – شرم آور، رقت انگیز و نفرت انگیز. فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که به جای اینکه به «صنایع غذایی» وابسته باشیم، تغذیه‌مان، به‌ویژه برای فرزندانمان، از منابع غذایی محلی برگردیم.»