مرکز از Uttarakhand می خواهد که تبلیغات گمراه کننده پاتانجلی آیورود را بررسی کند


پاتانجلی یک بسته 60 عددی قرص Divya Madugrit را به قیمت 300 روپیه به فروش می رساند و ادعا می کند که با تقویت ایمنی بدن، کاهش خستگی و بی حالی و سایر مشکلات مرتبط با دیابت در دیابت مفید است.  عکس: patanjaliayurved.net

پاتانجلی یک بسته 60 عددی قرص Divya Madugrit را به قیمت 300 روپیه به فروش می رساند و ادعا می کند که با تقویت ایمنی بدن، کاهش خستگی و بی حالی و سایر مشکلات مرتبط با دیابت در دیابت مفید است. عکس: patanjaliayurved.net

پس از سرکوب موارد تبلیغات گمراه کننده یا نادرست، مرکز از دولت اوتاراکند خواسته است تا حداقل 53 مورد از این قبیل را علیه پاتانجلی آیورود مستقر در هاردوار بررسی کند. سارباناندا سونووال، وزیر AYUSH، این را در راجیا سبها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت ممنوعیت پنج دارو – یعنی Divya Madugrit، Divya Eyegrit Gold، Divya Thyrogrit، Divya BPgrit و Divya Lipidom را مورد توجه قرار داده است، بیان کرد. همه این داروهای گیاهی توسط پتانجلی تولید می‌شوند که به ادعای این شرکت، در درمان دیابت، کنترل کلسترول، بهبود بینایی یا کنترل فشار خون «مفید» هستند.

به عنوان مثال، پاتانجلی یک بسته 60 عددی قرص Divya Madugrit را به قیمت 300 روپیه به فروش می رساند و ادعا می کند که با تقویت ایمنی بدن، کاهش خستگی و بی حالی و سایر مشکلات مرتبط با دیابت در دیابت مفید است. به طور مشابه این شرکت ادعا می کند که قرص Divya Thyrogrit در تیروئیدیت تحت حاد، پرکاری تیروئید مفید است. به طور مشابه Divya BPgrit، که قیمت آن 180 روپیه برای 60 قرص است، ادعا می کند که هم در موارد فشار خون بالا و هم پایین کار می کند و همچنین در بیماری های قلبی مفید است.

آقای سونووال گفت: “در سال 2022، وزارت آیوش این تبلیغات Divya Madugrit، Divya Lipidom، Divya Eyegrit Gold و Divya BPgrit را به خدمات Ayurveda و Unani در اوتاراکند فرستاده است تا موضوع را برای انصراف از تبلیغات بررسی کند.”

در نوامبر سال گذشته، هندو گزارش داده بود که مقامات اوتاراکند از داروخانه دیویا پاتانجلی خواسته اند تا تولید پنج دارو را متوقف کند و تبلیغات آنها را از رسانه ها حذف کند. با این حال، ظرف دو روز، این دستور پس گرفته شد.

وزارت AYUSH مراکز مراقبت دارویی برای داروهای آیورودا، سیدا، یونانی و هومیوپاتی را در مناطق مختلف کشور تحت یک طرح مرکزی راه اندازی کرده است. این مراکز موظف به نظارت و گزارش تبلیغات گمراه کننده به مقامات نظارتی دولتی مربوطه هستند. موسسه آیورودا سراسر هند [AIIA] مرکز ملی هماهنگی نظارت دارویی است [NpvCC] برای اجرای برنامه،» آقای سونووال گفت.

از این تعداد 15 مورد تبلیغات گمراه کننده علیه مادوگریت، 10 مورد علیه ایگریت گلد، 3 مورد علیه تیروگریت، 18 مورد علیه BPgrit و 7 مورد علیه Lipidom در هشت ماه گذشته گزارش شده است.

به غیر از Uttarakhand، سایر ایالت ها علیه ادعاهای مشکوک، تبلیغات نادرست یا بازاریابی محصولات AYUSH اقدام کرده اند. تامیل نادو مجوز سه شرکت را به مدت یک ماه معلق کرده است. بازرسان مواد مخدر در کارناتاکا 1409 اخطاریه را بر اساس بخش 9 قانون داروها و داروهای جادویی صادر کرده اند تا تبلیغ کنندگان را به دلیل ادعاهای گمراه کننده اشتباه کنند. در ماهاراشترا، 73 آگهی اعتراض آمیز از محصولات AYUSH از سال 2020 شناسایی شده است. محکومان می توانند از شش ماه تا یک سال زندانی شوند.