شواهد محدود برای سرطان زایی در انسان، از شیرین کننده غیر قندی “آسپارتام”: WHO


کوکای رژیمی در فروشگاهی در شهر نیویورک، ایالات متحده به نمایش گذاشته می شود، برای مثال، با یک قوطی نوشابه رژیمی حاوی 200 یا 300 میلی گرم آسپارتام، یک فرد بالغ با وزن 70 کیلوگرم باید بیش از 9 تا 14 قوطی در روز مصرف کند. با فرض اینکه هیچ دریافتی از سایر منابع غذایی وجود نداشته باشد، از میزان مصرف روزانه قابل قبول فراتر رود.

کوکای رژیمی در فروشگاهی در شهر نیویورک، ایالات متحده به نمایش گذاشته می شود، برای مثال، با یک قوطی نوشابه رژیمی حاوی 200 یا 300 میلی گرم آسپارتام، یک فرد بالغ با وزن 70 کیلوگرم باید بیش از 9 تا 14 قوطی در روز مصرف کند. با فرض اینکه هیچ دریافتی از سایر منابع غذایی وجود نداشته باشد، از میزان مصرف روزانه قابل قبول فراتر رود. | اعتبار عکس: رویترز

ارزیابی گزارش تأثیر سلامت آن که توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) و غذا و غذا منتشر شد، گفت: «شواهد محدودی» برای سرطان‌زایی در انسان‌ها، از شیرین‌کننده غیر قندی آسپارتام وجود دارد. سازمان کشاورزی (فائو) کمیته مشترک خبره در مورد افزودنی های غذایی (JECFA).

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

در گزارشی که در 14 ژوئیه منتشر شد، IARC آسپارتام را به عنوان احتمالاً سرطان‌زا برای انسان طبقه‌بندی کرد (IARC Group 2B) و JECFA مصرف روزانه قابل قبول 40 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن را مجدداً تأیید کرد.

IARC بر اساس شواهد محدودی برای سرطان در انسان (به ویژه برای کارسینوم کبدی، که نوعی سرطان کبد است)، آسپارتام را احتمالاً برای انسان سرطان‌زا (گروه 2B) طبقه‌بندی کرد.

توضیح داده شده | توصیه WHO در مورد شیرین کننده های غیر قندی چیست؟

JECFA به این نتیجه رسید که داده های ارزیابی شده دلیل کافی برای تغییر مصرف روزانه قابل قبول (ADI) 0 تا 40 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن برای آسپارتام را نشان نمی دهد. بنابراین این کمیته مجدداً تأیید کرد که مصرف روزانه در این حد برای شخص بی خطر است.

به عنوان مثال، با یک قوطی نوشابه رژیمی حاوی 200 یا 300 میلی گرم آسپارتام، یک فرد بالغ با وزن 70 کیلوگرم باید بیش از 9 تا 14 قوطی در روز مصرف کند تا از میزان مصرف روزانه قابل قبول فراتر رود، با فرض اینکه هیچ دریافتی از منابع غذایی دیگر نداشته باشد.

IARC و WHO به نظارت بر شواهد جدید ادامه می دهند و گروه های تحقیقاتی مستقل را تشویق می کنند تا مطالعات بیشتری را در مورد ارتباط بالقوه بین قرار گرفتن در معرض آسپارتام و اثرات سلامت مصرف کننده انجام دهند.

WHO در بیانیه رسمی خود خاطرنشان کرد که سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. هر سال از هر 6 نفر یک نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهد.

دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر دپارتمان تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت گفت: «علم برای ارزیابی عوامل آغازگر یا تسهیل‌کننده احتمالی سرطان، به امید کاهش این ارقام و تلفات انسانی، پیوسته در حال گسترش است.»

وی افزود: ارزیابی‌های آسپارتام نشان داده است که اگرچه ایمنی در دوزهای رایج مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما اثرات بالقوه آن شرح داده شده است که باید توسط مطالعات بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار گیرد.

این دو سازمان بررسی‌های مستقل اما مکمل را برای ارزیابی خطرات سرطان‌زای بالقوه و سایر خطرات سلامتی مرتبط با مصرف آسپارتام انجام دادند. این اولین بار بود که IARC آسپارتام و سومین بار برای JECFA ارزیابی کرد.

پس از بررسی ادبیات علمی موجود، هر دو ارزیابی به محدودیت‌هایی در شواهد موجود برای سرطان (و سایر اثرات سلامتی) اشاره کردند.

شناسایی خطرات IARC اولین گام اساسی برای درک سرطان زایی یک عامل با شناسایی خواص خاص و پتانسیل آن برای ایجاد آسیب، یعنی سرطان است.

طبقه‌بندی‌های IARC نشان‌دهنده قدرت شواهد علمی در مورد اینکه آیا یک عامل می‌تواند باعث سرطان در انسان شود، است، اما آنها خطر ابتلا به سرطان را در یک سطح قرار گرفتن در معرض مشخص منعکس نمی‌کنند. ارزیابی خطر IARC همه انواع مواجهه را در نظر می گیرد (مانند رژیم غذایی، شغلی). طبقه بندی قدرت شواهد در گروه 2B سومین سطح بالاتر از 4 سطح است و معمولاً در مواردی که شواهد محدود، اما قانع کننده ای برای سرطان در انسان وجود دارد یا شواهد قانع کننده ای برای سرطان در حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد، استفاده می شود. نه هر دو

دکتر مری شوبائر گفت: «یافته‌های شواهد محدود سرطان‌زایی در انسان و حیوانات، و شواهد مکانیکی محدود در مورد چگونگی بروز سرطان‌زایی، بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای اصلاح درک ما در مورد اینکه آیا مصرف آسپارتام خطر سرطان‌زایی دارد یا خیر، تأکید می‌کند.» -بریگان از برنامه مونوگراف های IARC.

ارزیابی ریسک JECFA احتمال بروز یک نوع آسیب، یعنی سرطان، را در شرایط و سطوح خاصی از قرار گرفتن در معرض مشخص می کند. برای JECFA غیرعادی نیست که طبقه بندی های IARC را در مذاکرات خود لحاظ کند.

دکتر معز ثنا، رئیس استانداردها و مشاوره علمی سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: «جکفا همچنین شواهد مربوط به خطر سرطان را در مطالعات حیوانی و انسانی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که شواهد مربوط به ارتباط بین مصرف آسپارتام و سرطان در انسان قانع کننده نیست. واحد غذا و تغذیه. ما به مطالعات بهتر با پیگیری طولانی‌تر و پرسشنامه‌های رژیم غذایی مکرر در گروه‌های موجود نیاز داریم. ما به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، از جمله مطالعات مسیرهای مکانیکی مرتبط با تنظیم انسولین، سندرم متابولیک و دیابت، به‌ویژه در ارتباط با سرطان‌زایی، نیاز داریم.»

ارزیابی‌های IARC و JECFA از تأثیر آسپارتام بر اساس داده‌های علمی جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف، از جمله مقالات بررسی‌شده، گزارش‌های دولتی و مطالعات انجام‌شده برای اهداف نظارتی بود. مطالعات توسط کارشناسان مستقل بررسی شده است و هر دو کمیته اقداماتی را برای اطمینان از استقلال و قابلیت اطمینان ارزیابی های خود انجام داده اند.