درمان با پرتو پروتون برای بسیاری از مبتلایان به سرطان دور از دسترس است


درمان با پرتو پروتون می تواند سلول های سرطانی را به طور دقیق هدف قرار دهد، بنابراین اندام های مجاور را نجات می دهد.  عکس: چیدمان ویژه

درمان با پرتو پروتون می تواند سلول های سرطانی را به طور دقیق هدف قرار دهد، بنابراین اندام های مجاور را نجات می دهد. عکس: چیدمان ویژه

بیماران سرطانی در هند برای دسترسی به درمان با پرتو پروتون (PBT) با چالش‌های دوگانه روبرو هستند: امکانات کافی برای ارائه درمان وجود ندارد و هزینه آن می‌تواند به ده‌ها لک روپیه برسد.

PBT یک جایگزین مناسب برای پرتو برای درمان تومورهای جامد، به ویژه برای سرطان های سر و گردن در نظر گرفته می شود.

بیمارستان خصوصی آپولو روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیش از 900 بیمار را در مرکز سرطان پروتون مستقر در چنای تحت درمان قرار داده است که از این تعداد 47 درصد موارد تومورهای مغزی هستند. ساپنا نانگیا، انکولوژیست پرتودرمانی در مرکز سرطان پروتون آپولو، گفت: بیماران مبتلا به سرطان های پروستات، تخمدان ها، سینه، ریه ها، استخوان ها و بافت های نرم نیز نتایج امیدوارکننده ای را در زمینه بهبودی از طریق پرتو درمانی با پروتون مشاهده کرده اند.

برخلاف تابش که از اشعه ایکس استفاده می کند، PBT از پروتون ها برای مقابله با سرطان استفاده می کند. در حالی که تشعشع می تواند برای کل بدن سمی باشد، پروتون ها می توانند سلول های سرطانی را دقیقاً با هدف قرار دادن تومورها از بین ببرند و در نتیجه اندام های مجاور را نجات دهند.

دکتر نانگیا گفت: «این در مورد زنان جوانی که تخمدان‌ها و عملکرد تولیدمثلی آنها می‌تواند از طریق درمان نجات یابد، مفید بوده است.

بیمارستان آپولو تنها مرکزی در کل جنوب و غرب آسیا است که PBT را ارائه می دهد. منابع رسمی به هندو گفتند که دولت هند پروژه ای را برای نصب واحد PBT در موسسه علوم پزشکی سراسر هند (جاجار) متوقف کرده است، نیازهای برآورده نشده زیادی برای دسترسی به این درمان وجود دارد.

پروژه دیگری که هنوز روشن نشده است، واحد PBT پیشنهادی در تأسیسات پرتو هادرون ملی بیمارستان یادبود تاتا در ناوی بمبئی است. سنگ بنای این پروژه توسط نخست وزیر سابق مانموهان سینگ در سال 2014 گذاشته شد.

طبق گزارش انجمن بین المللی ثبت سرطان، سالانه بیش از 24000 نفر به دلیل تومورهای مغزی جان خود را از دست می دهند. هاریش تریودی، مدیر عامل مرکز سرطان آپولو پروتون، گفت: «در هند، تعداد تخمینی موارد ابتلا به سرطان در سال 2022 بیش از 14 میلیون بود. دکتر نانگیا می‌گوید حتی اگر PBT بتواند در موارد منتخب سرطان در میان این موارد مفید باشد، تخمین قابل توجهی است.

کودکان نیازمند

بر اساس برآورد دیگری که توسط بیمارستان تاتا مموریال انجام شده است، تقریباً 40000 کودک در هند سالانه به سرطان مبتلا می شوند و تا 1400 نفر از آنها به طور بالقوه از PBT بهره مند می شوند.

در حال حاضر 42 دستگاه PBT در ایالات متحده نصب شده است، پس از آن اروپا (35)، ژاپن (26)، چین (7)، تایوان (سه) و کره جنوبی (2)، در حالی که هند تنها یک مورد دارد.

در ایالات متحده، هر واحد پرتو درمانی با پرتو پروتون به جمعیت 7.9 میلیون نفر خدمات می دهد، در حالی که در هند یک واحد برای 1412 میلیون نفر وجود دارد. دکتر نانگیا توضیح داد که این نسبت بسیار کج است.

واحد PBT در AIIMS قرار بود به نفع بیماران فقیر باشد زیرا درمان بدون هزینه بود. آقای تریودی افزود: در حال حاضر، بیمارستان آپولو توانسته هزینه را از نزدیک به 1.2 کرور روپیه (همانطور که در ایالات متحده هزینه می شود) به بین 5 تا 30 لک کاهش دهد.

اما راه‌اندازی یک مرکز PBT مملو از چالش‌های زیرساختی و نظارتی است که ناشی از نگرانی‌های ایمنی وزارت انرژی اتمی است. یک دستگاه PBT یک ابزار بزرگ است که تا سه طبقه ارتفاع دارد و نزدیک به 500 کرور قیمت دارد. آپولو این دستگاه را از شرکت Ion Beam Applications مستقر در فرانسه وارد کرده است. شرکت‌های دیگر مانند MNC ژاپنی هیتاچی و سیستم‌های پزشکی Varian مستقر در ایالات متحده، مواد گران قیمت گران‌قیمت را تولید می‌کنند.» دکتر نانگیا گفت.

آقای تریودی افزود: “همچنین نگرانی‌هایی در مورد ایمنی وجود دارد، زیرا هیدروژن یک عنصر بسیار فرار است و ما مجبوریم برای جلوگیری از نشت بررسی‌های روزانه انجام دهیم.”