بروز سرطان در بین زنان در سال 2022 در کارناتاکا بیشتر بود و سرطان سینه 29.5٪ در آن نقش داشت.


عکس فایلی از افرادی که تحت آزمایش تشخیص سرطان در یک واحد سیار در بنگالورو قرار می گیرند.

عکس فایلی از افرادی که تحت آزمایش تشخیص سرطان در یک واحد سیار در بنگالورو قرار می گیرند. | اعتبار عکس: K. Murali Kumar

میزان بروز سرطان در کارناتاکا در میان زنان در سال 2022 بیشتر بود. بر اساس داده های گزارش برنامه ملی ثبت سرطان، در مجموع 47,806 زن در سال گذشته به سرطان مبتلا شدند در مقابل 42,543 مرد.

سرطان سینه 29.5 درصد از کل بار در زنان را شامل می شود که بالاترین میزان در بین همه سرطان ها در کارناتاکا است. پس از آن سرطان های دهانه رحم (10%) و تخمدان (5.9%) قرار گرفتند. محل های اصلی سرطان در مردان ریه (12.05%)، دهان (6.47%) و پروستات (6.01%) بود.

در بنگالورو

در بنگالورو، سرطان های پروستات، روده بزرگ، کبد، مغز، زبان، ریه، لنفوم، دهان، مری و معده در مردان به طور قابل توجهی در حال افزایش است. به غیر از سرطان سینه، سرطان های جسم رحم، ریه، روده بزرگ، تخمدان، تیروئید و معده در زنان شهر افزایش چشمگیری دارد. به گفته پزشکان موسسه دولتی انکولوژی یادبود کیدوای، در هر دو جنس، سرطان روده بزرگ در حال افزایش است. 4 فوریه به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری شده است.

همچنین بخوانید: سرطان‌شناسان می‌گویند: بروز سرطان سینه در زنان جوان در هند رو به افزایش است

متخصص سرطان پستان سی. راماچاندرا، که مدیر سابق موسسه کیدوای است، گفت که به طور متوسط ​​سالانه یک درصد افزایش در موارد سرطان در مردان و زنان در کارناتاکا وجود دارد. او گفت که روند مشابهی در سایر کلان شهرهای هند مشاهده می شود.

این واقعیت که زنان جوان بیشتری به سرطان سینه مبتلا می شوند، یک روند نگران کننده است. ما شاهد کاهش سرطان های دهان و دهانه رحم در بنگالورو بوده ایم. با این حال، سرطان کولورکتال که قبلاً در اواخر دهه 40 دیده می شد، اکنون در افراد جوان تشخیص داده می شود.» دکتر راماچاندرا گفت.

عوامل خطر

اگرچه عوامل خطر دقیق سرطان سینه هنوز مشخص نیست، سبک زندگی کم تحرک، مصرف زیاد فست فود و نوشیدنی های گازدار، افزایش مصرف سیگار و الکل در بین زنان و عوامل قاعدگی (سن اولیه در قاعدگی و سن دیررس در یائسگی) عامل این بیماری هستند. ، او گفت.

وی افزود: چاقی، افزایش وزن در بزرگسالی، عدم فعالیت بدنی و عوامل تولید مثلی (عدم‌زایی، دیربارآوری) و عوامل هورمونی برون‌زا (استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمون) نیز از عوامل خطر شایع هستند.

تا سال 2025 حدود 7 درصد افزایش می یابد

موارد جدید سرطان در کارناتاکا احتمالاً تا سال 2025 به 97130 مورد افزایش می‌یابد که بر اساس روند فعلی، نزدیک به 7 درصد افزایش نسبت به بروز 90349 مورد در سال 2022 دارد. در سال 2021، شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) و مرکز ملی انفورماتیک و تحقیقات بیماری ها (NCDIR)، بنگالورو، افزایش 11 درصدی موارد جدید سرطان در کارناتاکا را تا سال 2025 پیش بینی کرده بودند. این پیش بینی ها در “The Clinicopathological” انجام شده است. نمایه سرطان‌ها در هند: گزارشی از ثبت‌های سرطان مبتنی بر بیمارستان، 2021 تهیه‌شده توسط NCDIR.

بر اساس این گزارش، میزان بروز سرطان در کارناتاکا در سال 2025 در زنان 51437 نفر است که 11.61 درصد نسبت به بروز 45465 در سال 2020 افزایش داشته است. به میزان بروز 40503 در سال 2020.

نیاز به اقدامات قابل پیشگیری

پراشانت ماتور، مدیر NCDIR، با بیان اینکه افزایش بروز سرطان در میان زنان به تغییرات سبک زندگی نسبت داده می شود هندو که باید اقدامات قابل پیشگیری برای کاهش بار سرطان در آینده انجام شود.

مقاله ای با عنوان “تخمین بروز سرطان برای سال 2022 و پیش بینی برای سال 2025: نتیجه برنامه ملی ثبت سرطان، هند” که توسط تیمی از محققان NCDIR به سرپرستی دکتر ماتور نوشته شده است، اخیراً در مجله تحقیقات پزشکی هند منتشر شده است.

برآوردهای جدید برای فعالیت های پیشگیری و کنترل سرطان از طریق مداخله تشخیص زودهنگام، کاهش خطر و مدیریت در هند مفید است. با این حال، تحقیقات مناسب برای کاوش بیشتر در دلایل بار سرطان و ارائه راه حل های مقرون به صرفه لازم است.