تحقیقات ایالات متحده-CDC در مورد مرگ و میرهای شربت سرفه در گامبیا، تولیدکننده هندی را مقصر می داند


کارخانه Maiden Pharmaceuticals Limited در منطقه سونپات هاریانا در 6 اکتبر 2022.

کارخانه Maiden Pharmaceuticals Limited در منطقه سونپات هاریانا در 6 اکتبر 2022. | اعتبار عکس: PTI

یک گزارش تحقیقاتی توسط مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، در مورد مرگ کودکان در گامبیا به دلیل آسیب کلیوی، ارتباط قوی بین این مرگ‌ها و مصرف شربت سرفه آلوده تولید شده توسط هند را نشان می‌دهد. بر اساس Maiden Pharmaceuticals.

یک گزارش CDC که روز جمعه منتشر شد، گفت: “این تحقیقات قویاً نشان می دهد که داروهای آلوده به دی اتیلن گلیکول [DEG] یا اتیلن گلیکول [EG] وارد شده به گامبیا منجر به این آسیب کلیوی حاد (AKI) در میان کودکان شد.

گزارش CDC سومین مدرکی است که شربت های سرفه تولید شده در هند را با مرگ و میر مرتبط می کند. پیش از این، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در همین مورد اعلام کرده بود که DEG و EG، ​​دو ماده شیمیایی صنعتی را در نمونه های آزمایش شده در محدوده 1٪ تا 21.3٪ پیدا کرده است. پیش از این، یک تحقیق توسط پارلمان گامبیا گفته بود که Maiden Pharma “باید پاسخگو باشد.”

ادعای هند

با این حال، دولت هند معتقد است که وقتی نمونه های کنترلی را از شرکت داروسازی همان دسته ای که به گامبیا صادر شد جمع آوری کرد، هیچ آلودگی پیدا نکرد. یک مقام ارشد وزارت بهداشت گفت: «ما همچنین درخواست کرده بودیم که تیمی از مقامات هندی برای بررسی این پرونده به گامبیا بروند، اما گامبیا از انجام این تحقیقات محروم شدیم». هندو.

همچنین بخوانید : توضیح داده شده | مرگ و میر در گامبیا و شربت های سمی سرفه که باعث آنها می شود

وزارت بهداشت هند هیچ پاسخ رسمی به تحقیقات ایالات متحده-CDC صادر نکرده است. مقامات بهداشتی مدعی شده اند که این یک “ترفند سیاسی” است.

بین ژوئیه و سپتامبر سال گذشته، وزارت بهداشت گامبیا شناسایی کرده بود که 78 کودک دچار نارسایی ناگهانی کلیه شدند و 66 نفر (85%) از آنها جان خود را از دست دادند. گامبیا برای کمک به بررسی وضعیت از کارشناسان CDC درخواست کمک کرده بود.

گزارش CDC بیان می‌کند که 21 ژوئن به‌عنوان تاریخ شروع تحقیقات انتخاب شد، زیرا داروهایی (که گفته می‌شود شربت سرفه آلوده) مشکوک به ایجاد مرگ و میر در آن روز به گامبیا وارد شد. حداکثر 56 بیمار معیارهای بررسی را داشتند و در تجزیه و تحلیل CDC قرار گرفتند.

این کودکان دچار تب، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها و ناتوانی در دفع ادرار شده بودند. در این گزارش آمده است که اکثر کودکان در عرض 11 روز پس از تجربه علائم جان خود را از دست دادند.

مراقبین مصاحبه شدند

تیم کارشناسان CDC با مراقبان کودکان مبتلا مصاحبه کردند که گفتند قبل از اینکه فرزندانشان قادر به دفع ادرار نباشند، به کودکان مبتلا یک نسخه یا داروی مبتنی بر شربت سرفه بدون نسخه داده اند.

گزارش CDC اشاره می‌کند که یک تولیدکننده بین‌المللی (Maiden Pharma) که یک داروی مبتنی بر شربت تولید می‌کرد، در 8 مصاحبه از 14 مصاحبه گزارش شد که در آن مراقبان نام سازنده یا حداقل یک دارویی را که قبل از بستری شدن برای فرزندشان تجویز شده بود شناسایی کردند.

این گزارش همچنین اضافه کرد که تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی 23 نمونه دارویی انجام شده توسط وزارت بهداشت گامبیا و WHO تأیید کرد که چهار محصول از Maiden Pharmaceuticals در هاریانا حاوی DEG و EG هستند.

بر اساس سوابق آژانس کنترل داروهای گامبیا، همه داروهایی که آزمایش DEG و EG مثبت داشتند، در 21 ژوئن 2022، اندکی قبل از وقوع اولین موارد AKI به گامبیا وارد شدند.

همچنین بخوانید : مرگ و میر کودکان در گامبیا | تنظیم‌کننده دارو می‌گوید WHO ارتباط زودهنگام با شربت‌های سرفه ساخت هند پیدا کرده است

این گزارش می‌گوید که در شیوع‌های گذشته DEG، تولیدکنندگان مظنون به جایگزینی DEG به جای حلال‌های دارویی گران‌تر بودند، و افزود که آزمایش نمونه‌های آزمایشگاهی از این واقعیت حمایت می‌کند که شربت‌های پزشکی آلوده منجر به شیوع خوشه‌ای موارد AKI شده است. .

این سند می افزاید: “حمایت بیشتر از یک علت سمی شامل توزیع جغرافیایی گسترده موارد در کشور (شش منطقه از هفت منطقه بهداشتی)، یک تولید کننده رایج دارویی از داروها است که گزارش شده توسط بسیاری از بیماران استفاده شده است… به نظر می رسد این مسمومیت باعث شده است. فقط کودکان مبتلا هستند، احتمالاً به این دلیل که داروهایی به شکل شربت بیشتر برای کودکان در گامبیا استفاده می شود.

گزارش CDC نشان می دهد که این رویداد احتمالی مسمومیت، خطرات بالقوه سلامت عمومی ناشی از مدیریت کیفیت نامناسب صادرات دارو را برجسته می کند. این سازمان نسبت به خطرات ساختارهای نظارتی ناکافی که فروش دارو از بازارهای بین‌المللی را به یک فعالیت پرخطر بخصوص در محیط‌های کم منابع مانند گامبیا تبدیل می‌کند، هشدار می‌دهد.

«داروهای صادراتی ممکن است در مقایسه با داروهای مصرف داخلی مشمول استانداردهای نظارتی سخت گیرانه تری باشند. همزمان، کشورهای با منابع کم ممکن است منابع انسانی و مالی برای نظارت و آزمایش داروهای وارداتی نداشته باشند.