انجمن پزشکی هند در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به این بیماری می گوید از مصرف آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی و سرفه فصلی خودداری کنید


IMA نسبت به استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها برای موارد ویروسی هشدار داده است.

IMA نسبت به استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها برای موارد ویروسی هشدار داده است. | اعتبار عکس: هندو

در پاسخ به افزایش موارد سرفه، سرماخوردگی و حالت تهوع در سراسر کشور، انجمن پزشکی هند (IMA) از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین و آموکسیکلاو برای کاهش علائم توصیه کرده است.

IMA خاطرنشان کرد که اکثر موارد سرماخوردگی و سرفه فصلی – که در برخی موارد منجر به تهوع، گلودرد، تب، بدن درد و اسهال می شود – در حال حاضر به دلیل ویروس آنفولانزای H3N2 گزارش شده است. در حالی که تب باید تا سه روز طول بکشد، سرفه می تواند تا سه هفته ادامه یابد. آنها خاطرنشان کردند: موارد ویروسی نیز به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است.

دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) همچنین اعلام کرده اند که آنفولانزای نوع A زیرمجموعه H3N2 مسئول سرفه های مداوم، گاهی اوقات همراه با تب، در هند در دو ماه گذشته است. PTI. زیرگروه H3N2 به طور مشخص باعث بستری شدن در بیمارستان نسبت به انواع دیگر می شود.

آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی های فصلی بی اثر هستند. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنها می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود که می تواند عفونت های باکتریایی را به یک تهدید برای سلامت عمومی تبدیل کند. IMA گفت که روندی وجود دارد که در آن پزشکان با وجود اینکه بیماران علائم مربوطه را نشان نمی دهند، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

“در حال حاضر، مردم شروع به مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین و آموکسیکلاو و غیره می کنند، که بدون توجه به انجام و دفعات آن نیز شروع به مصرف آنتی بیوتیک هایی می کنند و یک بار آن را متوقف می کنند، احساس بهتری پیدا می کنند. این باید متوقف شود زیرا منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می شود. IMA در بیانیه ای اعلام کرد: هر زمان که استفاده واقعی از آنتی بیوتیک ها وجود داشته باشد، آنها به دلیل مقاومت عمل نمی کنند.

در عوض، پزشکان باید «خودکنترلی» و «تنظیم» را تمرین کنند و از درمان دارویی استفاده کنند که بر علائم مورد نظر تأثیر بگذارد. بهداشت خوب دست و تنفس، اجتناب از مکان‌های شلوغ و مصرف واکسن توسط IMA توصیه می‌شود.

این انجمن خاطرنشان کرد: باید قبل از تجویز آنتی بیوتیک تشخیص داده شود که آیا عفونت باکتریایی است یا خیر.

همچنین بخوانید | مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها، عدم تکمیل دوره پزشکی مضر است: پزشکان

این انجمن خاطرنشان کرد: باید قبل از تجویز آنتی بیوتیک تشخیص داده شود که آیا عفونت باکتریایی است یا خیر.

آنها استفاده از آزیترومایسین و ایورمکتین را در طول COVID-19 مثال زدند تا به مشکلات تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک ها بدون شواهد کافی اشاره کنند.

طبق تحقیقی که در سال 2021 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، فروش آنتی‌بیوتیک‌ها در طول همه‌گیری در هند افزایش یافت، جایی که اغلب برای درمان علائمی مانند سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شد.

نویسنده ارشد این مطالعه، متخصص بیماری های عفونی، دکتر Sumanth Gandra، دانشیار پزشکی و اپیدمیولوژیست بیمارستانی در بیمارستان Barnes-Jewish می گوید: «مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت عمومی جهانی است. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها توانایی آنها را برای درمان موثر جراحات جزئی و عفونت های رایج مانند ذات الریه کاهش می دهد، به این معنی که این شرایط می تواند جدی و کشنده شود. باکتری هایی که به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند حد و مرزی ندارند. آنها می توانند به هر فردی در هر کشوری سرایت کنند.»

یک مطالعه در سال 2019 همچنین نشان داد که AMR تا سال 2050 سالانه باعث مرگ 10 میلیون نفر می شود.

مصرف آنتی بیوتیک در هند یک روند نگران کننده در میان پزشکان و فعالان حوزه سلامت است. در سطح جهان، هند در صدر فهرست کشورهایی با بیشترین مصرف آنتی بیوتیک و بالاترین موارد مقاومت ضد میکروبی (AMR) قرار دارد. مطالعه منتشر شده در سلامت منطقه‌ای Lancet – آسیای جنوب شرقی شیوع حجم بالایی از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مانند آزیترومایسین و فرمولاسیون غیرمجاز داروها را مشاهده کرد.

محققان پیش از این گفته بودند که عوامل کلیدی که اجازه استفاده بی‌وقفه از آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌دهد شامل عدم آگاهی بیماران و پزشکان، تولید نامحدود دارو، و مقررات ملایم در مورد تولید و توزیع آنتی‌بیوتیک است.