کارناتاکا استفاده از رنگ‌های مضر را در آب‌نبات پنبه‌ای، گوبی منچوری ممنوع می‌کند


فروشنده ای که آب نبات پنبه می فروشد.  وزیر تصریح کرد که منعی برای فروش نبات سفید وجود ندارد.

فروشنده ای که آب نبات پنبه می فروشد. وزیر تصریح کرد که منعی برای فروش نبات سفید وجود ندارد. | اعتبار عکس: V RAJU

دولت کارناتاکا استفاده از مواد رنگ‌زای مضر را در آبنبات پنبه‌ای و گوبی منچوریان ممنوع کرده و نسبت به برخورد شدید با متخلفان هشدار داده است.

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

ما تصمیم گرفته‌ایم استفاده از رودامین B، عامل رنگ‌دهنده مورد استفاده در آب نبات پنبه را ممنوع کنیم. طبق قانون موجود، رودامین B در حال حاضر ممنوع شده است. دینش گاندو رائو، وزیر بهداشت و رفاه خانواده، در 11 مارس به رسانه ها در بنگالورو گفت: هیچ ممنوعیتی برای فروش آب نبات پنبه ای سفید وجود ندارد.

این ممنوعیت بلافاصله با اطلاعیه ای که توسط کمیسر ایمنی مواد غذایی در 11 مارس صادر شد، اجرایی می شود.

Gobi Manchurian یک غذای محبوب است که با استفاده از گل کلم درست می شود.  وزیر در رابطه با استفاده از تارترازین در گبی منچوری گفت که اگرچه تارترازین یک رنگ خوراکی مصنوعی تایید شده است، اما محدودیت هایی در استفاده از آن وجود دارد.

Gobi Manchurian یک غذای محبوب است که با استفاده از گل کلم درست می شود. وزیر در رابطه با استفاده از تارترازین در گبی منچوری گفت که اگرچه تارترازین یک رنگ خوراکی مصنوعی تایید شده است، اما محدودیت هایی در استفاده از آن وجود دارد. | اعتبار عکس: عکس فایل

اداره بهداشت عمومی نمونه هایی از آب نبات پنبه ای رنگی و گوبی منچوریان را جمع آوری کرده بود. آزمایشات آزمایشگاهی استفاده از عوامل رنگی مضر را نشان داد.

از 25 نمونه آبنبات پنبه ای، 15 نمونه حاوی سانست یلو، تارترازین و رودامین ب بود. از 171 نمونه گوبی منچوری، 107 نمونه حاوی تارترازین، سانست یلو و کارموازین بودند.

یافته‌های یک نظرسنجی که از 12 فوریه انجام شد، نشان می‌دهد که نمونه‌های دارای مواد رنگ‌زای مصنوعی طبق قانون استاندارد و ایمنی مواد غذایی، 2006، و مقررات ایمنی و استانداردهای غذایی (استانداردهای محصولات غذایی و افزودنی‌های غذایی) برای مصرف ناایمن بودند. 2011.

وزیر در رابطه با استفاده از تارترازین در گبی منچوری گفت که اگرچه تارترازین یک رنگ خوراکی مصنوعی تایید شده است، اما محدودیت هایی در استفاده از آن وجود دارد. فهرستی از مواد غذایی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و کوانتومی که باید استفاده شود نیز تجویز شده است. این برای مواد غذایی بسته بندی شده است. با این حال، تارترازین را نمی توان برای یک ماده غذایی تازه آماده استفاده کرد.» آقای رائو توضیح داد.

بر اساس قانون سازمان استاندارد و ایمنی مواد غذایی هند (FSSAI) متخلفان با جریمه ای تا سقف 10 لک، لغو مجوز، و حبس از هفت سال تا حبس ابد روبرو هستند.

«برخی از رنگ‌ها در صنعت بسته‌بندی مجاز هستند. قانون فهرست دقیقی از مواد شیمیایی مورد استفاده و موارد ممنوعه دارد. ما کار جدیدی انجام نمی دهیم. ما بر اساس یافته های تحقیقاتی قانون را اعمال می کنیم. بسیاری از عوامل رنگ‌زا سرطان‌زا هستند.»

وی گفت: در آینده با افرادی که از مواد شیمیایی ممنوعه در سایر محصولات غذایی استفاده می کنند نیز اقدام خواهد شد. وی به استفاده احتمالی از مواد رنگی در کباب برای جلب نظر مشتریان اشاره کرد.

در حالی که دولت تلاش خواهد کرد تا آگاهی مردم را در مورد مواد غذایی مضر ایجاد کند، وزیر از مردم خواست مراقب مصرف خود باشند.