دادگاه عالی کارناتاکا می گوید رحم جایگزین با استفاده از گامت های اهدا کننده نمی تواند ممنوع باشد


قاضی M. Nagaprasanna در حالی که تا حدی به دادخواست های 13 زوج که قانونی بودن اصلاحیه 14 مارس 2023 در Form-2 را مورد تردید قرار داده بودند و به دنبال مجوز برای داشتن فرزندی با گامت ماده اهداکننده بودند، این دستور را تصویب کرد.  همه متقاضیان قبل از اصلاح فرم 2 واجد شرایط رحم جایگزین بودند.  عکس برای نمایندگی

قاضی M. Nagaprasanna در حالی که تا حدی به دادخواست های 13 زوج که قانونی بودن اصلاحیه 14 مارس 2023 در Form-2 را مورد تردید قرار داده بودند و به دنبال مجوز برای داشتن فرزندی با گامت ماده اهداکننده بودند، این دستور را تصویب کرد. همه متقاضیان قبل از اصلاح فرم 2 واجد شرایط رحم جایگزین بودند. عکس برای نمایندگی | اعتبار عکس: AP

با توجه به اینکه عدم اجازه رحم اجاره ای از طریق گامت های اهدا کننده به عنوان شرط در فرم رضایت برای درخواست اجازه برای انجام رحم اجاره ای مغایر با قانون رحم اجاره ای (مقررات) 2021 و قوانین است، دادگاه عالی کارناتاکا به 12 زوج اجازه داده است که رحم اجاره ای را از طریق اهدا کننده انتخاب کنند. گامت های ماده

دادگاه ضمن اشاره به اینکه این فرم حق واجد شرایط را سلب می کند، اظهار داشت: «این یک قانون پیش پا افتاده است که یک فرم نمی تواند قانون یا قوانین را کنترل کند، و اگر مجاز باشد، مانند اجازه دادن به دم برای تکان دادن سگ است. زوج‌ها با استفاده از گامت‌های اهداکننده، با استفاده از گامت‌های اهداکننده، تحت رحم جایگزین بارداری قرار می‌گیرند، حتی اگر قانون و قوانین رحم جایگزین (مقررات) سال 2022 استفاده از گامت‌های اهداکننده را مجاز دانست.

اگرچه دادگاه عالی به این نتیجه رسید که بند (1) (د) فرم شماره 2 مقررات رحم جایگزین، که از 14 مارس 2023 اصلاح شده است (اجازه دادن به رحم جایگزین با استفاده از هر دو گامت فقط از زوج قصد و نه از طریق اهدا کننده گامت) به‌عنوان «مخالف آشکار با قانون»، از اعلام غیرقانونی بودن اصلاحیه خودداری کرد، زیرا موضوع قانونی بودن اصلاحیه در دادگاه عالی در حال بررسی است.

قاضی M. Nagaprasanna در حالی که تا حدی به دادخواست های 13 زوج که قانونی بودن اصلاحیه 14 مارس 2023 در Form-2 را مورد تردید قرار داده بودند و به دنبال مجوز برای داشتن فرزندی با گامت ماده اهداکننده بودند، این دستور را تصویب کرد. همه درخواست‌کنندگان قبل از اصلاح فرم-2 واجد شرایط رحم جایگزین بودند.

در آرزوی مادری می میرد

دادگاه خاطرنشان کرد: یک زن 37 ساله خواهان در حین تعلیق دادخواست خود در آرزوی مادر شدن جان باخت.

تمام 13 زن شاکی که به همراه همسرشان به دادگاه مراجعه کرده بودند، دارای یک وضعیت پزشکی مشابه بودند – اینکه گامت ماده (اووسیت) آنها نمی تواند همراه با گامت مرد (اسپرم) همسرشان در لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده شود. روشی برای ایجاد یک جنین برای کاشت در جانشین.

محدودیت مندرج در بند اصلاح شده در فرم-2 در راه آنها برای داشتن فرزند از طریق رحم جایگزین حاملگی با استفاده از گامت ماده اهداکننده ایجاد شده بود زیرا وضعیت پزشکی آنها به نفع استفاده از گامت ماده خودشان نبود. “لقاح یک تخمک اهداکننده توسط اسپرم شوهر” در بند 1 (د) فرم-2 قبل از اصلاحیه مجاز بود.

سایر شرایط

قاضی ناگاپراسانا با توجه به اینکه دادگاه عالی اخیراً اجرای این بند در مورد یک زوج را متوقف کرده و به آنها اجازه داده است که برای رحم اجاره ای به شرط داشتن سایر شرایط مطابق قانون، درخواست کنند، قاضی ناگاپراسانا گفت: با توجه به باتلاق عجیب و غریب و در شرف وقوع در صورت فوریت هر یک از متقاضیان و وضعیت پزشکی آنها، آنها می توانند از طریق گامت های اهدا کننده رحم جایگزین کنند.

“مقامات نمی توانند اصرار کنند یا به متقاضیان دستور دهند که گامت اهداکننده نتواند توسط زوج مورد نظر استفاده شود. در صورت وجود سایر شرایط، مقامات فوراً به درخواست‌های خواهان رسیدگی می‌کنند و گواهی صلاحیت یا گواهی ضروری صادر می‌کنند.»