پانل پارلمان می گوید که جای خالی در OBC پست های هیئت علمی را در سراسر AIIMS رزرو کرده است


در AIIMS دهلی، 161 دانشکده OBC از مجموع 848. فایل وجود دارد.

در AIIMS دهلی، 161 دانشکده OBC از مجموع 848. فایل وجود دارد. | اعتبار عکس: سوشیل کومار ورما

بر اساس داده های ارائه شده در Lok Sabha در روز چهارشنبه، کمتر از 19٪ از اعضای هیئت علمی در موسسه علوم پزشکی سراسر هند در دهلی به سایر کلاس های عقب مانده (OBCs) تعلق دارند، در مقابل رزرو اجباری OBC 27٪. وضعیت در تعدادی دیگر از AIIMS در سراسر کشور بدتر است، به طوری که مؤسسه در جودپور کمتر از 9٪ OBC دارد.

این داده ها بخشی از گزارش ارائه شده توسط کمیته رفاه سایر طبقات عقب مانده تشکیل شده توسط پارلمان، در مورد اقدامات انجام شده برای تضمین نمایندگی OBC ها و رفاه آنها در AIIMS بود.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که فقدان نمایندگی OBC در پست‌های مدیریت ارشد و پست‌های غیرهیات علمی نیز شایع است. کمیته مشاهده کرد که تعداد قابل توجهی از مشاغل خالی در رده OBC وجود دارد.

“عدم دسترسی به نامزدها”

در AIIMS دهلی، 161 دانشکده OBC از مجموع 848 دانشکده وجود دارد، به این معنی که آنها 18.98٪ از اعضای هیئت علمی موسسه برتر را تشکیل می دهند. در AIIMS Jodhpur، نمایندگی OBC در 8.91٪. در Bhubaneswar، 12.83٪ است. در Raipur و Rishikesh، سهم OBC در هیئت علمی حدود 13.7٪ است. و در بوپال 19.79 درصد است. AIIMS Patna با 24 درصد اعضای هیئت علمی OBC بهترین رکورد را دارد.

وزارت بهداشت اعلام کرده بود که این وضعیت به دلیل در دسترس نبودن داوطلبان رده های رزرو شده برای پست های ارشد هیئت علمی مانند استاد، اساتید اضافی و دانشیار است. پست‌های هیئت علمی ارشد در بخش‌های فوق‌تخصصی به‌ویژه پر کردن سخت است، با پیشنهادات از بیمارستان‌های شرکتی یا موسسات خارجی که جذابیت بیشتری نسبت به موقعیت در AIIMS دارند.

استخدام متمرکز

کمیته تصدیق کرد که تلاش‌هایی برای پر کردن پست‌های خالی انجام می‌شود، اما برای استخدام در حالت ماموریتی برای استخدام افراد برای این پست‌های رزرو شده در کادر هیات علمی و غیر هیات علمی تلاش کرد.

«یک «سیستم متمرکز» همچنین ممکن است برای پر کردن تمام پست‌های خالی در کادر غیرهیئت علمی که برای استخدام افسران پرستاری از طریق آزمون ورودی مشترک استخدام افسران پرستاری (NORCET) برای همه AIIMS اتخاذ شده است، ابداع و اجرا شود تا داوطلبان واجد شرایط از OBC این بخش می‌تواند فرصت‌های شغلی را در اسرع وقت به دست آورد و همه مؤسسات می‌توانند با حداکثر ظرفیت خود کار کنند.»

در حال حاضر، شش AIIMS کاملاً کاربردی، علاوه بر AIIMS اصلی در دهلی وجود دارد. پانزده AIIMS جدید نیز تحت عنوان Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Yojana تایید شده اند و در مراحل مختلف عملیاتی سازی قرار دارند.