خشک کن های لاک ناخن UV منجر به مرگ سلولی و جهش های سرطان زا می شوند


مطالعه‌ای که در اوایل این ماه منتشر شد، نسبت به استفاده از خشک‌کن‌های لاک ناخن با اشعه ماوراء بنفش برای مانیکور ژل هشدار داد، زیرا این ماده در درازمدت خطری برای سلامتی دارد.

مطالعه‌ای که در اوایل این ماه منتشر شد، نسبت به استفاده از خشک‌کن‌های لاک ناخن با اشعه ماوراء بنفش برای مانیکور ژل هشدار داد، زیرا این ماده در درازمدت خطری برای سلامتی دارد. | اعتبار عکس: رویترز

چه مراقبت ساده از کوتیکول در خانه و چه مانیکور خلاقانه در سالن، ناخن های زیبا همیشه محبوب بوده اند.

با این حال، مطالعه‌ای که ماه گذشته منتشر شد، نسبت به استفاده از خشک‌کن‌های لاک ناخن با اشعه ماوراء بنفش برای ژل مانیکور هشدار داده است، زیرا خطرات طولانی مدتی برای سلامتی به همراه دارد.

لامپ های ناخن UV عمدتاً در فرمول ها یا ژل های لاک ناخن استفاده می شوند که برای سخت شدن به پلیمرها به اشعه ماوراء بنفش نیاز دارند. این دستگاه ها حاوی لامپ های متعددی هستند که پرتوهای فرابنفش بین 340 تا 395 نانومتر ساطع می کنند که به نوبه خود شروع کننده های عکس را در محصول فعال می کنند. ناخن ها و دست ها برای مانیکور ژل به مدت 10 دقیقه در معرض اشعه قرار می گیرند و هر دو هفته یکبار نیاز به تغییر است.

تنها در ایالات متحده، حداقل 3 میلیون نفر در سال از سالن بازدید می کنند و هر تکنسین ناخن به طور متوسط ​​روزانه 8 مشتری را سرو می کند.

.

این مطالعه تعدادی از موارد ملانوما و غیر ملانوما را بر روی ناخن یا پشت دست پس از استفاده از خشک‌کن ناخن گزارش می‌دهد که تصور می‌شود ناشی از اشعه ماوراء بنفش است.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو انجام شد، نشان داد که نور UV ساطع شده از این دستگاه ها منجر به مرگ سلولی و جهش های سرطان زا در سلول های انسانی می شود.

“اگر به نحوه ارائه این دستگاه ها نگاه کنید، آنها به عنوان ایمن به بازار عرضه می شوند و هیچ نگرانی در مورد آنها وجود ندارد. لودمیل الکساندروف، استاد دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و یکی از نویسندگان این مطالعه در یک مطبوعات گفت: اما تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ‌کس این دستگاه‌ها و نحوه تأثیر آن‌ها بر سلول‌های انسانی در سطوح مولکولی و سلولی را تاکنون مطالعه نکرده است. رهایی.

دکتر الکساندروف و همکارانش سه نوع مختلف سلول پوست را مورد مطالعه قرار دادند – کراتینوسیت های پوست انسان، فیبروبلاست های پوست ختنه گاه انسان و فیبروبلاست های جنینی موش. سلول ها در معرض قرار گرفتن در معرض حاد و قرار گرفتن در معرض مزمن قرار گرفتند. آنها دریافتند که دستگاه های مورد استفاده برای جلسات 20 دقیقه ای منجر به 20٪ تا 30٪ مرگ سلولی می شود در حالی که سه جلسه 20 دقیقه ای متوالی باعث 65٪ تا 70٪ مرگ سلولی می شود. آنها همچنین متوجه آسیب میتوکندری و DNA در سلول های باقی مانده به همراه الگوهای جهشی که معمولاً در بیماران سرطان پوست مشاهده می شود، شدند.

صحبت کردن با هندودکتر Aayush Gupta از کالج پزشکی، بیمارستان و مرکز تحقیقات دکتر DY Patil پونا، گفت: «اشعه ماوراء بنفش به سیستم‌های بیولوژیکی، از جمله DNA، با شکستن پیوندهایی که مولکول‌های مهم را در کنار هم نگه می‌دارند، آسیب می‌رساند که منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث می‌شود. آسیب به DNA، پروتئین ها و سایر محتویات سلولی و در نهایت مسئول ایجاد سرطان های پوست هستند.

وی در تشریح مضرات این دستگاه گفت: با توجه به اینکه نور UVA استفاده شده توسط خشک کن دارای طول موج بیشتری است، به عمق پوست نفوذ می کند. این ممکن است به پیری عکس منجر شود و باعث ایجاد چین و چروک، لکه های تیره، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، منافذ باز بزرگ و رگ های خونی گشاد شود.

به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، UVA باند پهن (315 تا 400 نانومتر) بر اساس شواهد سرطان زایی در انسان و مدل های تجربی، به عنوان سرطان زا در گروه 1 فهرست شده است.

مطالعات قدیمی‌تر همراه با مطالعات فعلی مکرراً نشان داده‌اند که اشعه ماوراء بنفش از دستگاه‌هایی مانند خشک‌کن ژل لاک ناخن و تخت‌های برنزه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

اگرچه در حال حاضر روند ژل مانیکور در هند رواج ندارد، دکتر گوپتا گفت که ممکن است در آینده محبوب شود. چیزهایی که در غرب محبوب می شوند (به ویژه در حلقه های TikTok و Instagram) خیلی زود در هند “روند” می شوند. همچنین این مطالعه بر روی سلول‌ها و نه بر روی بیماران واقعی انجام شد. حتی اگر این روند قبلاً در هند رایج باشد، چند سال طول می‌کشد تا عوارض جانبی ایجاد شود و در نهایت به سرطان منتهی شود.»

ایده مطالعه این دستگاه‌های آرایشگاهی به ذهن دکتر الکساندروف در مطب دندانپزشکی رسید، جایی که او مقاله‌ای را در مورد یک شرکت‌کننده جوان مسابقه زیبایی که به نوع نادری از سرطان پوست تشخیص داده شده بود، روی انگشتش دید.

“من فکر کردم که عجیب بود، بنابراین شروع به بررسی آن کردیم و متوجه تعدادی گزارش در مجلات پزشکی شدیم که می‌گفتند افرادی که اغلب مانیکور ژل می‌کنند – مانند شرکت کنندگان در مسابقه و زیبایی‌شناسان – مواردی از سرطان‌های بسیار نادر در انگشتان دست را گزارش می‌کنند. دکتر الکساندروف گفت که این امر ممکن است باعث ایجاد این نوع سرطان شود.