نظرسنجی Lok Sabha | رای گیری در خانه به اردوگاه بهداشتی برای سالمندان در روستاهای دورافتاده آروناچال تبدیل می شود


معاینات بهداشتی همراه با رأی گیری در خانه در روستاهای دورافتاده ناحیه کرا دادی در آروناچال پرادش.

معاینات بهداشتی همراه با رأی گیری در خانه در روستاهای دورافتاده ناحیه کرا دادی در آروناچال پرادش. | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

گیدا یاجیک، یک غیر سنی، به یاد نمی آورد که آخرین بار چه زمانی رای داد یا برای معالجه به پزشک مراجعه کرد که کیلومترها دورتر از خانه در روستای پانیا در منطقه کرا دادی آروناچال پرادش.

در 15 آوریل، پیرمرد 92 ساله هر دو – رای دادن و مراقبت های بهداشتی – را در خانه تجربه کرد.

فرستادن یک تیم پزشکی همراه با پرسنل رای‌دهی برای ارائه خدمات رای‌گیری در منزل به انتخاب کنندگان سالمندان و افراد دارای معلولیت (PwDs) تصمیمی در آخرین لحظه توسط معاون کمیساریای منطقه و افسر انتخابات، سانی کی سینگ بود.

تیم پزشکی متشکل از افسر پرستار تاخه مانجو، دستیار چشم پزشکی کوج مینو و تکنسین آزمایشگاه آجی سینگ به همراه تیم انتخاباتی با این فرض که رای دهندگان خانگی مورد نظر ممکن است در زمان‌های اخیر به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی نداشته باشند، برچسب‌گذاری شدند.

سن یک مانع

همانطور که معلوم شد، خانم یاجیک از رفتن به نزدیکترین مرکز بهداشت اولیه (PHC) در پالین، مقر منطقه واقع در 13 کیلومتری روستای خود، چندین دهه پیش منصرف شد. زمین و افزایش سن عوامل اولیه این تصمیم بودند.

هیبو کاپی، افسر حلقه تالی و افسر نودال رای گیری پستی منطقه، گفت: «او به دلیل آب مروارید تا حدی نابینا بود و حتی حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر در همان اتاق برای او دشوار بود. هندو در روز سه شنبه

به همین ترتیب، تکی یایا 87 ساله از روستای ریسی، در 21 کیلومتری پالین، و دری رورو 88 ساله از روستای دری، در 33 کیلومتری پالین، به دلیل آب مروارید تقریباً نابینا شده بودند.

تاکو یامک، زنی 45 ساله که دچار اختلال گفتار بود و روی ویلچر نشسته بود، مشکلات سلامتی داشت. او اهل روستای لنگدانگ است که در 18 کیلومتری پالین قرار دارد.

مسائل حرکتی

خانم کاپی “با وجود اینکه رای دهندگان اعضای خانواده خود را به عنوان مراقب دارند و مراکز بهداشتی آنچنان دور از خانه هایشان نیست، آنها سال ها به دلیل مشکلاتی که در رفت و آمد با آن ها وجود داشت، قادر به دسترسی به مراکز بهداشتی و همچنین رای دادن نبودند.” گفت.

این دستیار چشم گفت: ما یک معاینه کلی سلامت انجام دادیم که شامل اندازه گیری فشار خون، غربالگری دیابت و معاینه دندانی جدا از غربالگری آب مروارید بود.

به رای دهندگان سالمندان و دارای ناتوانی های متفاوت توصیه شد که در نزدیکترین مرکز بهداشتی درمان شوند. معاون کمیسر گفت: “ما سعی خواهیم کرد به هر طریق ممکن به آنها کمک کنیم.”

تاکید بر مراقبت های بهداشتی

بهبود سیستم بهداشت و درمان یکی از وعده های احزاب سیاسی در اعلامیه های انتخاباتی خود بوده است. به عنوان مثال، حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به ارسال داروهای نجات دهنده با هواپیماهای بدون سرنشین به 500 روستای دورافتاده در ایالت اطمینان داد.

ناحیه کرا دادی در آروناچال غربی، یکی از دو حوزه انتخابیه لوک سبها در آروناچال پرادش قرار دارد. دیگری آروناچال شرقی است.

انتخابات دو کرسی پارلمان و 50 کرسی از 60 کرسی مجلس به طور همزمان در 19 آوریل برگزار خواهد شد. BJP بدون مخالفت در 10 حوزه انتخابیه مجلس باقی مانده پیروز شد.