چگونه تامیل نادو با یک برنامه غربالگری خانه به خانه با بیماری های غیرواگیر مبارزه می کند


“Makkalai Thedi Maruthuvam” (MTM) تامیل نادو، طرحی که خدمات بهداشتی را به آستان مردم می رساند، ممکن است گامی در جهت درست در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر (NCD) باشد. مقامات بهداشتی ایالتی که اخیراً توسط WHO به دلیل تلاش‌های اطلاع‌رسانی‌اش معرفی شده‌اند، ادعا می‌کنند که تمرکز خود را بر انجام بهتر، از نظر شناسایی فشار خون یا دیابت خاموش، برای اطمینان از توزیع مناسب دارو، رسیدگی به شکاف‌ها و ترویج اقدامات پیشگیرانه بهداشتی متمرکز کرده‌اند.

طبق داده‌های ارائه شده توسط وزارت بهداشت، از زمان راه‌اندازی آن در آگوست 2021، 1,00,51,661 نفر برای خدمات بار اول و 3,04,71,86 نفر تحت خدمات تکراری تحت پوشش MTM قرار گرفته‌اند.

«COVID-19 یکی از محرک‌های شروع این مداخله بود، زیرا بیماران مبتلا به بیماری‌های همراه، مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به بیمارانی داشتند که هیچ عوارضی نداشتند. بنابراین، برای کاهش مرگ و میر، کنترل بیماری‌های همراه ضروری شد.»

وی افزود: متأسفانه با محدودیت ها و قرنطینه ها، مردم به دلیل ترس از کووید-19 نتوانستند بیایند یا تمایلی به حضور نداشتند. بنابراین این نقطه ای است که ما سیستم خود را فعال کردیم تا داروهای بیماران غیرواگیر را تحت MTM به درب منزل تحویل دهیم.

این طرح که بر اساس یک مدل غربالگری خانه به خانه طراحی شده است، با هدف امکان شناسایی زودهنگام بیماری ها است. ما از زنان داوطلب سلامتی خود می خواهیم که از هر خانه بازدید کنند. بنابراین اولین تمرکز بر شناسایی موارد فشار خون یا دیابت خاموش است. دوم، ما باید اطمینان حاصل کنیم که داروها به افرادی که شناسایی شده اند ارائه می شود. ما می‌خواهیم آثار خود را بررسی کنیم و شکاف‌ها را شناسایی کنیم/برطرف کنیم. گاگاندیپ سینگ بدی، وزیر بهداشت، گفت: افراد شناسایی شده باید کیت های دارویی دریافت کنند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

همچنین بخوانید | برای حفظ سلامتی و کیفیت زندگی، “بی قراری زنده”.

دکتر سلواوینایگام با مشاهده اینکه پیشگیری از عوامل خطر هدف نهایی است، افزود: ما باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم، وزن بدن خود را سالم نگه داریم، نمک و روغن را کاهش دهیم، سبزیجات و میوه های بیشتری اضافه کنیم، ورزش فعال، تمرکز بر تغذیه و … کاهش استرس در تمام سطوح اینها معدود کارهایی هستند که باید از کودکان شروع کنیم.»

آقای بدی خاطرنشان کرد که آموزش جامعه در مورد تغییر سبک زندگی برای پیشگیری مهم است. به‌درستی، پیاده‌روی‌های سلامت یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌هایی است که امسال انجام شد.» DPH گفت که وزارت بهداشت همچنین در نظر دارد اردوهای ویژه ای را برای نوجوانان برای تشخیص کم خونی و اندازه گیری شاخص توده بدن برگزار کند.