آیا واکسیناسیون زایمان زودرس ناشی از کووید را کاهش داد؟


خطر نسبی زایمان زودرس بین مادران آلوده و غیر آلوده در کالیفرنیا فقط 1.2٪ بود.

خطر نسبی زایمان زودرس بین مادران آلوده و غیر آلوده در کالیفرنیا فقط 1.2٪ بود | اعتبار عکس: Getty Images/iStockphoto

در اوایل همه‌گیری، دو جامعه‌شناس دریافتند که مادران مبتلا به کووید-19 در کالیفرنیا در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند، طبق یک مطالعه منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم. این خطر از 7.1 درصد در میان مادران غیر آلوده به 8.3 درصد در مادران مبتلا به کووید-19 افزایش یافته است، یک تفاوت نسبتاً کوچک 1.2 درصدی که نویسندگان به طور چشمگیری آن را “تقریبا معادل” توصیف می کنند. در دوران جنینی قرار گرفتن در معرض دود شدید آتش سوزی جنگلی به مدت 20 روز.

این مطالعه با پیگیری عرضه واکسن در کالیفرنیا، پیچیدگی جالبی داشت و ایالت را بر اساس پوشش واکسیناسیون به پنج منطقه تقسیم کرد. تأثیر نامطلوب آشکار کووید بر زایمان‌های زودرس در مکان‌هایی که واکسن‌ها به طور گسترده پذیرفته شده بودند، به سرعت کاهش یافت. این تفاوت تقریباً برای یک سال دیگر در مناطقی که پذیرش واکسن پایینی داشتند ادامه یافت.

این تأثیر در نهایت در ژانویه 2022 ناپدید شد، که همزمان با ورود Omicron و مصونیت گسترده جمعیت بود. بر اساس این مشاهدات، نویسندگان بیان می کنند که واکسیناسیون از تعداد زیادی از زایمان های زودرس در طول همه گیری جلوگیری کرد.

در حالی که این بدون شک یک استدلال معتبر است، موضوع زایمان زودرس نسبتاً پیچیده است. عوامل زیادی بر تاریخ زایمان تأثیر می‌گذارند، از جمله الگوهای عمل مامایی در طول همه‌گیری. اینکه نوزادی نارس به دنیا می آید لزوماً نباید اثر مستقیم عفونت SARS-CoV-2 باشد. در مامایی، پزشکان عوامل متعددی را در نظر می گیرند و تصمیمات آگاهانه ای در مورد زمان القای زایمان یا انجام سزارین می گیرند. به عنوان مثال، اگر یک زن باردار مبتلا به کووید شدید باشد، به عنوان مثال به دلیل نوع دلتا، پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند که نوزاد را در اولین فرصت ممکن به دنیا بیاورند تا جان مادر را نجات دهند. اگر حتی یک روز قبل از هفته سی و هفتم این اتفاق بیفتد، به عنوان نارس محسوب می شود، اما این لزوماً سلامت نوزاد را به خطر نمی اندازد.

قبل از عرضه واکسن، نرخ بالای غیرمنتظره تولد زودرس (15.5٪) در میان مادران مبتلا به کووید-19 ساکن در مناطق ممتاز کالیفرنیا مشاهده شد. افزایش قابل توجه 3.5 درصدی (در مقایسه با مناطق کمتر واکسینه شده) نشان می دهد که پزشکان در مناطقی که خدمات خوبی دارند و بسیار واکسینه شده اند ممکن است در مورد سلامت مادران بسیار محتاط بوده باشند.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه نورث وسترن شیکاگو انجام شد، هیچ افزایشی در زایمان‌های زودرس در طول همه‌گیری نشان نداد و به‌طور عجیبی کاهش مرگ‌های زودرس در میان گروه‌های کم درآمد را نشان داد. توضیح این است که علیرغم چالش های اقتصادی، حمایت دولت به این زنان اجازه داد در خانه بمانند و پزشکی از راه دور دسترسی به مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشید. این منجر به سلامت بهتر مادر شد.

مطالعات هند نتایج متفاوتی را گزارش کرده اند. تری پاتی و همکاران در اوریسا فراوانی زایمان زودرس در بین زنان واکسینه نشده در مقایسه با واکسینه شده مشاهده شد. در یک مطالعه قبل از واکسن در بمبئی توسط مالیک و همکاران، خطر زایمان زودرس در میان زنان باردار مبتلا به کووید مثبت پایین بود و تنها 4.3٪ بود. کوماری و همکاران از Jharkhand گزارش داد که مثبت بودن کووید در سال 2020 تفاوتی در میزان تولد زودرس ندارد، در حالی که برخی مطالعات خلاف این را گزارش می‌کنند.

متخصصان زنان و زایمان با تجربه و نوزادان موافق هستند که در مرحله اولیه بیماری همه گیر، واکسیناسیون پیامدهای شدید COVID-19 را در بین زنان باردار کاهش داد، اما تأثیر آن بر زایمان زودرس کمتر مشخص است.

در علم، همبستگی همیشه به معنای علیت نیست. می‌تواند متغیرهای اندازه‌گیری‌نشده دیگری نیز وجود داشته باشد، شاید ماهیت اجتماعی-اقتصادی داشته باشد که تفاوت مشاهده‌شده در زایمان‌های زودرس را بین مناطق بسیار واکسینه شده و مناطق کمتر واکسینه شده توضیح دهد.

(Rajeev Jayadevan رئیس مشترک کارگروه ملی IMA COVID)