ارزیابی مجدد واردات بانک خون بند ناف در پزشکی بازساختی


چند روز قبل از تولد نوزاد دخترش در 20 ژوئن 2023، اوپاسانا کامیننی، همسر بازیگر رام چاران، در توییتر اعلام کرد که حفظ خون بند ناف نوزادش را انتخاب کرده است. او اولین سلبریتی نیست که چنین کرده است. چندی پیش آیشواریا رای باچان گفت که او نیز خون بند ناف را ذخیره کرده است.

خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است که به طور بالقوه می تواند به انواع مختلف سلول تبدیل شود و از طریق پیوند در درمان برخی اختلالات خونی، ایمنی و متابولیک استفاده شود. این پیوندها به عنوان پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) شناخته می شوند و برای اثربخشی به نشانگرهای خاصی نیاز دارند تا بین خون بند ناف و بیمار مطابقت داشته باشند.

در حالی که در حدود یک دهه گذشته محبوبیت بانک خون بند ناف در میان والدین جدید افزایش یافته است، که شاهد آن تسهیلات بانکی فراوانی است که در سراسر کشور ارائه شده است، انجمن های پزشکان می گویند بانک خصوصی خون بند ناف توصیه معمولی برای زنان باردار نیست. ، استفاده از آن در پیوندها رو به کاهش است و مناطقی از پزشکی بازساختی که به طور بالقوه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، هنوز عمدتاً تجربی هستند.

در سال 2009، زمانی که سومانا فرزند دوم خود را باردار بود، تصمیم گرفت بانک خون بند ناف را در نظر بگیرد. این مرد 45 ساله ساکن دهلی می گوید: «در آن مقطع، سابقه خانوادگی چندین بیماری وجود داشت: سرطان، بیماری قلبی و دیابت، و این به عنوان یک شانس در طول زندگی برای حفظ سلول های بنیادی دیده می شد. حرفه ای. برای مادران دیگر، مانند Jaya Sara Varghese، یک متخصص روابط عمومی مستقر در بنگلور، انگیزه در درجه اول تمایل به پشیمانی نکردن از تصمیم خود در آینده بود. خانم ورقزه می‌گوید: «وقتی دخترم 18 ساله شد، در مورد اینکه آیا به بانکداری ادامه دهد یا نه، تماس می‌گیرد.

LifeCell International، یکی از نام‌های بزرگ کشور در بانکداری سلول‌های بنیادی می‌گوید در حال حاضر در بیش از 200 شهر حضور دارد. مایور ابهایا، مدیر عامل، می گوید: «در یک سال، ما حدود 25000 مشتری ثبت نام کرده ایم. او گفت که مشکل مبارزه برای یک مسابقه از طریق سیستم بانک خون جامعه این شرکت حل شده است.

بانک‌های «اجتماعی» یا «اجتماعی»، مخازن خون بند ناف ذخیره شده از اهداکنندگان متعدد هستند که برای کسانی که برای این خدمات در شرکت‌های بانکداری سلول‌های بنیادی ثبت نام می‌کنند، قابل دسترسی هستند. کریوویوا بیوتک، مستقر در گوروگرام، می گوید که این شرکت بانکداری خصوصی و همچنین بانکداری اجتماعی را ارائه می دهد. ساجش پادمان، مدیر عملیات جنوب این شرکت گفت: سلول های بنیادی ذخیره شده تا دو سال اول در مالکیت مشتری باقی می مانند و پس از آن به مخزن بانکداری اجتماعی منتقل می شوند.

آقای آبایا می‌گوید: «برای یافتن یک کبریت، به تعداد زیادی اهداکننده نیاز دارید. “از آنجایی که ما 80000 واحد خون بند ناف ذخیره شده با خود داریم، می توانیم مطابقت خوبی ارائه دهیم.” Cryovia می گوید بیش از 40000 واحد خون بند ناف ذخیره شده است. بانک خون بند ناف، می تواند هزاران روپیه برای بیماران هزینه داشته باشد.

خانواده بوهاری از ماهاراشترا یکی از کسانی است که از این گزینه بانکداری اجتماعی استفاده کرده است. بتول بوهاری چهار ساله، ساکن سانگامنر، در سال 2018 به کم خونی آپلاستیک مبتلا شد، بیماری نادری که در آن بدن به دلیل نارسایی در رشد مغز استخوان، تولید سلول های خونی جدید را متوقف می کند. بتول در ابتدا تحت درمان دارویی قرار گرفت، اما به تدریج وضعیت او بدتر شد. وقتی مادر بتول دوباره باردار شد، خانواده تصمیم گرفتند خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند و از بانکداری اجتماعی استفاده کنند. اما حتی این هم در زمانی که به باتول نیاز داشت کمکی نکرد، زیرا خون خواهر نوزادش فقط 50٪ با هم مطابقت داشت.

«ما متحیر بودیم. دکتر گفت می توان از دو واحد خون بند ناف نزدیک به هم استفاده کرد و در نهایت موفق شدیم واحد دوم را از استخر جامعه تهیه کنیم. حذفه بوهاری، پدر بتول، گفت: پیوند در اکتبر 2020 انجام شد.

اما به طور کلی، احتمال استفاده از خون بند ناف ذخیره شده چقدر است؟ یک پرسش متداول در مورد بانکداری خون بند ناف توسط شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) می گوید: «احتمال استفاده از خون ذخیره شده برای HSCT بسیار کم است، احتمالاً در 20 سال اول زندگی 0.005 تا 0.04 درصد است.» همچنین در سال‌های اخیر اتفاق نظر وجود داشته است که خون بند ناف ذخیره شده نباید برای درمان بیماری ژنتیکی خود در آینده استفاده شود، زیرا این سلول‌های بنیادی می‌توانند همان ناهنجاری ژنتیکی را داشته باشند که باعث بیماری اولیه شده است.

رواتی راج، هماتوآنکولوژیست کودکان در بیمارستان های آپولو، چنای، می گوید: اخیراً استفاده از خون بند ناف در پیوندها رو به کاهش بوده است. تا حدود پنج سال پیش، سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای پیوند در کودکانی که دارای خطاهای ذاتی ایمنی یا متابولیسم بودند استفاده می‌شد: سلول‌های بنیادی پیوندی می‌توانست به درمان این شرایط ژنتیکی کمک کند. با این حال، اکنون یک روش جدیدتر – پیوند هاپلودینکال – رایج‌تر است، که در آن سلول‌های سالم از یک اهداکننده نیمه همسان مانند یکی از اعضای خانواده برای جایگزینی سلول‌های ناسالم در بیمار استفاده می‌شود. او می گوید این روش سریعتر است و میزان موفقیت بالاتری دارد. با این حال، او معتقد است که فناوری‌های نوظهور برای افزایش تعداد سلول‌ها در واحدهای خون بند ناف و رشد سریع‌تر سلول‌های خونی جدید، ممکن است به استفاده آینده از خون بند ناف کمک کند.

دستورالعمل ICMR برای بانکداری بند ناف 2023 نیز بیان می کند که روند کاهش استفاده از خون بند ناف برای پیوند در سال های اخیر است. او می افزاید: «در حال حاضر، خون بند ناف ذخیره شده در بانک های خصوصی خون بند ناف مورد استفاده قرار نمی گیرد.

P. Rafeeka، مشاور ارشد زنان و زایمان، KIMSHEALTH، Thiruvananthapuram می گوید، هیچ یک از انجمن های حرفه ای زنان و زایمان بانک خون بند ناف را به عنوان یک امر معمول به زنان باردار توصیه نمی کنند. جیشری گاجاراج، رئیس سابق انجمن زنان و زایمان جنوب هند، می گوید: «ما آن را به طور فعال توصیه نمی کنیم، فقط در صورتی درباره آن بحث می کنیم که بیماران در مورد آن از ما بپرسند. پریا سلواراج متخصص زنان ساکن چنای موافق است. ویدیا بات، رئیس سابق انجمن زنان و زایمان ایالت کارناتاکا، گفت که حدود 20 درصد از بیماران او در مورد بانکداری سلول های بنیادی پرس و جو می کنند و برخی از آنها با پوشش بیمه ای برای بانکداری، آن را انتخاب می کنند.

آکادمی اطفال هند در بیانیه ای در سال 2018 گفت: «بانک خصوصی خون بند ناف یک «بیمه بیولوژیکی» نیست و نقش آن در پزشکی بازساختی هنوز فرضی است. [It] تنها در صورتی توصیه می شود که یکی از اعضای خانواده موجود (فقط خواهر و برادر یا والدین بیولوژیکی) وجود داشته باشد که در حال حاضر از بیماری های تایید شده برای بهره مندی از پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک رنج می برد.

برای والدین بالقوه ای که بانک خون بند ناف را در نظر می گیرند، آگاهی مهم است. “هنوز در میان ذینفعان در مورد استفاده از بانک خون بند ناف آگاهی کافی وجود ندارد. یک مقام ارشد ICMR می‌گوید که باید با این امر از طریق انتشار گسترده اطلاعات مقابله کرد.

* نام برای حفظ حریم خصوصی تغییر کرد

(با ورودی های R. Sujatha در Chennai، C. Maya در Thiruvananthapuram و Afshan Yasmeen در بنگلور)