کارشناسان: آگاهی برای کمک به تشخیص زودهنگام و درمان اختلالات نقص ایمنی اولیه در کودکان کلیدی است


به گفته پزشکان، آگاهی برای هموار کردن راه برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع اختلالات نقص ایمنی اولیه (PIDs) در کودکان بسیار مهم است.

در راستای هفته جهانی نقص ایمنی اولیه که از 22 تا 29 آوریل برگزار شد، پزشکان مراکز سرطان آپولو (ACC) در روز سه‌شنبه، 30 آوریل 2024، نیاز به آگاهی را مطرح کردند و به چالش‌های ناشی از PID پرداختند.

با اشاره به اینکه همه PID ها ژنتیکی هستند، Revathi Raj، مشاور ارشد، انکولوژی هماتولوژی کودکان، ACC، Chennai، نیاز به فکر متخصصان اولیه کودکان در مورد PID ها را مطرح کرد. وی گفت: با توجه به بالا بودن ازدواج های فامیلی، نقص سیستم ایمنی بدن بسیار بیشتر است و بنابراین آگاهی از این موضوع مهم است.

ویدیا کریشنا، مشاور بیماری های عفونی، اطفال و بزرگسالان، ACC خاطرنشان کرد: عفونت ها شایع ترین تظاهر در PID ها هستند. انواع عفونت های مکرر، مداوم، غیر معمول و جدی به مشکوک شدن به PID کمک می کند. او خاطرنشان کرد: «مهمترین جنبه سابقه خانوادگی است.

چه چیزی طبیعی است؟ در کودکان خردسال، سرفه، سرماخوردگی و تب که 6 تا 8 بار در سال یا گاهی 10 تا 15 بار در سال رخ می دهد و نیازی به آنتی بیوتیک در هر بار برای از بین بردن عفونت ها و سرفه هایی که اغلب 10 تا 15 روز پس از عفونت های ویروسی طول می کشد، طبیعی است. عوامل در نظر گرفته او توضیح داد.

او گفت که تشخیص الگو کلید تشخیص است و افزود که برخی از سرنخ‌های PID شامل عدم افزایش وزن، واکنش‌های نامطلوب شدید به واکسن BCG، عفونت‌های مکرر قفسه سینه/سینوس، عفونت‌های پوستی، تب مکرر نیاز به آنتی‌بیوتیک و عفونت‌های غیرمعمول ویروسی، قارچی و باکتریایی است. . آگاهی و ارجاعات اولیه، تشخیص الگوی عفونت ها، ارزیابی سیستماتیک و آزمایش های تشخیصی مناسب ضروری است.

تولاسی رامان، مشاور، هماتوپاتولوژیست و فلوسیتومتریست در ACC، گفت: بررسی های غربالگری شامل شمارش کامل خون، اسمیر خون محیطی، پروفایل های ایمونوگلوبولین و تست های نیتروبلو تترازولیوم انجام می شود. در صورت یافتن هر گونه یافته، بررسی های پیشرفته با فلوسیتومتری برای مطالعه سلول های ایمنی و توالی یابی نسل بعدی برای تشخیص نقایص ژنتیکی انجام می شود.

رامیا آپولوری، مشاور انکولوژی هماتولوژی کودکان، ACC، گفت که PID ممکن است کشنده باشد و از این رو، تشخیص زودهنگام، ارجاع زودهنگام و درمان زودهنگام ضروری است. یکی از راه های درمان PID، پیوند مغز استخوان (BMT) است. در 30 درصد از بیماران، ما می‌توانیم یک اهداکننده خانوادگی پیدا کنیم، در حالی که در 70 درصد دیگر بیماران، ما به ثبت نام اهداکنندگان غیرمرتبط نگاه می‌کنیم. BMT یک فرآیند طولانی است و نیاز به مراقبت حمایتی دارد. او گفت که از نزدیک به 1500 BMT کودکان انجام شده، 200 مورد برای PID بود.