نظرسنجی سلامت CSDS-Lokniti | میزان رضایت مردم از خدمات بهداشتی و درمانی چقدر است؟


درک رضایت شهروندان از ارائه خدمات بهداشتی پیامدهای مهمی دارد، به ویژه در هند، جایی که شهروندان از خدمات عمومی و خصوصی استفاده می کنند.  فایل

درک رضایت شهروندان از ارائه خدمات بهداشتی پیامدهای مهمی دارد، به ویژه در هند، جایی که شهروندان از خدمات عمومی و خصوصی استفاده می کنند. فایل | اعتبار عکس: هندو

رضایت از خدمات عمومی می تواند بر نتایج سیاسی تأثیر بگذارد. و رضایت پایین گاهی اوقات می تواند کاتالیزوری برای تغییر باشد. سطوح پایین رضایت می‌تواند رهبران سیاسی را به ابتکار اصلاح سیاست‌های عمومی ترغیب کند یا می‌تواند منجر به اقدام شهروندان شود، که یا به رهبران سیاسی که قول بهبود خدمات را می‌دهند رأی می‌دهند یا به جای آن به دنبال جایگزین‌های خصوصی هستند.

بنابراین، درک رضایت شهروندان از ارائه خدمات بهداشتی پیامدهای مهمی دارد، به ویژه در هند، جایی که شهروندان از خدمات عمومی و خصوصی استفاده می کنند. جدول 1 سطح کلی رضایت از سیستم سلامت در هند را بدون توجه به دسترسی عمومی یا خصوصی نشان می دهد. بیش از یک سوم پاسخ دهندگان از سیستم کلی مراقبت های بهداشتی کاملاً رضایت دارند و تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان از درمانی که در آخرین باری که مجبور به مراجعه در بیمارستان شده اند کاملاً رضایت دارند. اگرچه تعداد نسبتا کمی از مردم ابراز نارضایتی می کنند، اکثریت به طور کامل راضی نیستند.

با این حال، شهروندان یک جامعه همگن نیستند و سطوح رضایت در ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی متفاوت است. تفاوت ها بیشتر از نظر وضعیت اقتصادی آشکار است، به طوری که افراد ثروتمند بیشترین رضایت را با 45 درصد و فقیرترین ها با 32 درصد کمترین رضایت را ابراز می کنند. بنابراین، کسانی که کمترین ظرفیت را برای مذاکره در مورد سیستم مراقبت های بهداشتی دارند، کمترین رضایت را دارند. شکاف های روستایی-شهری نیز قابل مشاهده است، با سطح رضایت در میان ساکنان روستایی بیشتر از ساکنان شهری.

با این حال، هیچ تفاوت معناداری در رضایت بین افرادی که از خدمات عمومی استفاده می کنند و افرادی که از خدمات خصوصی استفاده می کنند وجود ندارد. همچنین هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. جمعیت شناسی سنی نیز تفاوت های قابل توجهی را نشان نمی دهد. تنها شهروندان در گروه سنی میانسال (46 تا 55 سال) هستند که سطح بالاتری از رضایت را نشان می دهند. به استثنای آدیواسی‌های هندو، هویت‌های کاست و مذهبی نیز در سطوح رضایت‌شان تفاوت زیادی ندارند.

سطح رضایت نیز بر اساس ایالت متفاوت است. بیشترین میزان رضایت در گجرات و کمترین میزان رضایت در تامیل نادو و اوتار پرادش است. بخشی از این تفاوت ها ممکن است منعکس کننده تجربیات رای دهندگان از استفاده از خدمات بهداشتی باشد، اما بخشی از آنها ممکن است انتظارات آنها را در مورد آنچه خدمات ارائه می دهد نیز منعکس کند. در این رابطه مهم است که ردیابی کنیم که چگونه این سطوح در طول زمان در پاسخ به آنچه دولت ها انجام می دهند تا ببینند که آیا انتظارات رای دهندگان می توانند برآورده شوند (یا حتی از آنها فراتر رود) تغییر می کنند.

ساندیا ونکتسواران عضو ارشد مرکز پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است