وزارت بهداشت نسبت به معاملات تجاری احتمالی در پیوند عضو/بافت خارجی ها در هند هشدار داد


آپوروا چاندرا، وزیر بهداشت، با هدف جلوگیری از هرگونه معامله تجاری احتمالی در پیوند عضو یا بافت خارجی ها، در یک ارتباط کتبی به وزارت امور خارجه در مورد تخلفات احتمالی هشدار داد و خواستار حمایت برای ایجاد سیستم هایی برای نظارت بر این روند شد.

وزارت بهداشت گفت که بسیاری از اتباع خارجی برای انواع مختلف پیوند اعضا به هند می آیند. آن‌ها می‌توانند گیرنده یا اهداکننده اعضای بالقوه باشند و ممکن است با ویزای پزشکی/خدمات پزشکی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: «گزارش اخیر رسانه‌ها نشان می‌دهد که در برخی موارد صحت مدارک برای برقراری ارتباط بین اهداکننده و گیرنده، مدارک هویتی، مدارک اقامت و غیره را نمی‌توان با اطمینان ثابت کرد و ممکن است این اسناد واقعی نباشد». چاندرا در نامه 30 ژانویه خود به وینای کواترا، وزیر امور خارجه، وزارت امور خارجه.

این وزارتخانه با فهرست کردن مقررات خاص برای خارجی ها تحت قانون پیوند اعضا و بافت های انسانی (THOTA)، 1994، به دنبال آن است که این قوانین به همه سفارتخانه ها / نمایندگی های کشورهای خارجی مستقر در هند و همچنین به دولت های مربوطه منتشر شود. سفارت/مأموریت در هند وجود ندارد.

افسر گره به دنبال

وزارت بهداشت همچنین درخواست کرده است که یک افسر گره از سوی وزارت امور خارجه برای هماهنگی اهدای عضو و پیوند اتباع خارجی شناسایی و به سازمان ملی پیوند اعضا و بافت (NOTTO) نیز اطلاع داده شود.

در همین حال، هند اکنون “یک ملت، یک سیاست” را برای اهدای عضو و پیوند اتخاذ کرده است.

بر اساس این سیاست، تصمیم گرفته شده است که الزام اقامت دولت برای ثبت نام بیمارانی که نیاز به پیوند عضو از اهداکنندگان فوت شده دارند، حذف شود. اکنون چنین بیمارانی می توانند به هر ایالتی بروند و خود را برای پیوند عضو ثبت نام کنند. طبق دستورالعمل جدید دولت، سقف سنی بالای 65 سال برای واجد شرایط بودن برای ثبت نام برای دریافت اعضای اهداکننده فوت شده حذف شده است. در حال حاضر هر فرد در هر سنی می تواند برای دریافت اعضای اهدا کننده فوت شده ثبت نام کند.

بر اساس داده های موجود با NOTTO، در سال تقویمی 2022، 15561 پیوند عضو در کشور انجام شده است.