بدن پیوند عضو به ایالت ها نامه می نویسد و خواهان اقدام جدی برای جلوگیری از قاچاق است


عکس: Twitter/@NottoIndia

عکس: Twitter/@NottoIndia

سازمان ملی پیوند اعضا و پیوند بافت (NOTTO) پس از مشاهده وب‌سایت‌های خصوصی و پست‌های رسانه‌های اجتماعی که اعضای بدن را برای تجارت تبلیغ و عرضه می‌کنند، هشداری صادر کرده است.

NOTTO به دبیر اصلی (بهداشت)، ایالات و سرزمین‌های اتحادیه در سراسر هند نامه نوشته است و به دنبال نظارت دقیق است و خواستار اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از قاچاق اعضای بدن شده است.

این سازمان در ارتباط این هفته خود اعلام کرد که برخی وب‌سایت‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی در حال تبلیغ و ارائه تجارت اعضای بدن هستند که مغایر با مفاد قانون پیوند اعضا و بافت‌های انسانی (THOTA)، 1994 و قوانین است.

در این بیانیه آمده است: «چنین فعالیت‌هایی بر اساس بخش 18 THOTA 1994، با جریمه‌هایی از 20 لک تا 1 کرور روپیه و حبس از پنج تا 10 سال مجازات دارند.

بهداشت، قانون و نظم از موضوعات ایالتی هستند و THOTA برای مقابله با چنین فعالیت‌های غیرقانونی/تجاری/قاچاق اعضای بدن، مرجع مناسب دولتی تعیین می‌شود.

NOTTO اعلام کرد: با توجه به وخامت موضوع، از شما درخواست می شود اقدامات لازم را برای پیشگیری و کنترل قاچاق اعضای بدن و ایجاد سیستمی برای نظارت بر آن انجام دهید.

NOTTO موظف به ایجاد شبکه ای برای تهیه و توزیع اعضا و حفظ ثبت ملی به منظور نظارت بر اهدا و پیوند اعضا در کشور است.

تجدید حیات در فعالیت های پیوند

در همین حال، پیش از این، وزارت بهداشت خاطرنشان کرد که فعالیت‌های پیوند پس از همه‌گیری کووید-19 احیا شده است و برای اولین بار این کشور در یک سال (2022) به بیش از 15000 پیوند دست یافته است. علاوه بر این، سالانه 27 درصد افزایش در تعداد پیوند مشاهده شد.

هند همچنین دستورالعمل‌های اهدای عضو و پیوند خود را در مواردی که نیاز به اقامت لغو شده است، به روز کرده است. همچنین معتقد است که با جمعیت رو به رشد سالمندان هند، به روز رسانی استراتژی ارتباطات و آگاهی بسیار مهم است، به طوری که اهداکنندگان بالقوه اندام ظاهر شوند.

این وزارتخانه گفت که با وجود داشتن 640 بیمارستان و کالج پزشکی در هند، پیوندها همچنان یک خدمات تخصصی است که فقط به برخی بیمارستان ها محدود می شود.

«نیاز به گسترش تعداد مؤسساتی که در آن جراحی و پیوند انجام می شود وجود دارد. بنابراین، برای افزایش جراحی/پیوند در کشور، در کنار ایجاد حساسیت و آموزش به متخصصان بهداشت، باید از زیرساخت های فیزیکی ما به نحو مطلوب استفاده شود. این وزارتخانه خاطرنشان کرد: همچنین نیاز به شناسایی موسسات پربار و قرار دادن آنها در برنامه شبکه NOTT وجود دارد.