هرم غذایی رژیم کتوژنیک چیست؟

اگر از تاثیرگذاری آن ها در روند رژیم کتوژنیک خود مطمئن نیستید ، می توانید تست های لازم چهار چیزهایی که می‌توانید درباره دریافت رژیم کتوژنیک رایگان یاد بگیرید 1402 را انجام دهید. اما در صورتی که آگاهی داشته باشید با خوردن مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم، سدیم و نوشیدن آب کافی می توانید به تسکین علائم آنفولانزای کتو کمک کنید. از جمله سبزیجاتی که می توانید در طول این رژیم لاغری استفاده کنید عبارتند از خیار، گوجه فرنگی، گل کلم، سبزیجات برگ دار، مارچوبه و فلفل دلمه ای. در این رژیم سبزیجاتی مانند سبزیجات برگدار، کدو سبز و مارچوبه از محبوبیت بیشتری برخوردارند. سبزیجات کم کربوهیدرات محدود به سبزیجات پهن برگ مانند کلم، سوییس چارد، اسفناج و سبزیجات دیگری مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، مارچوبه، فلفل دلمه، پیاز، سیر، قارچ، خیار، کرفس و کدو سبز می شوند. به این شکل که به جای استفاده از گلوکز که از کربوهیدرات هایی مانند دانه ها، حبوبات، سبزیجات و میوه ها دریافت می شود، از اجسام کتونی به عنوان منبع سوخت استفاده می شود. ● بعضی از چربی های غیر اشباع سالم در رژیم غذایی کتوژنیک اجازه مصرف دارند مانند مغز ها -بادام و گردو-، دانه ها، آووکادو، توفو و روغن زیتون، اما بیشتر از همه فرد به مصرف زیاد چربی های اشباع شده از روغن -پالم و نارگیل، کره و کره کاکائو تشویق می شود.

در حالی که آنها جز دسته بندی میوه ها هستند اما در پخت و پز از آنها به عنوان سبزیجات یاد می کنند. از طرفی برخی افراد با کنار گذاشت مصرف سبزیجات نیز دچار مشکل می شوند. در نهایت، اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستید، توصیه ما این است که به جای رژیمهای غذایی رایج که اکثر افراد فقط چند هفته تا چند ماه به آن پایبند میمانند، سعی کنید تغییراتی را که در درازمدت پایدار هستند، در برنامه غذایی خود ایجاد کنید. به دلیل اینکه سبزیجات کربوهیدرات دارند بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط کنید. اگر تصور کنید که در رژیم لاغری کتو مصرف سبزیجات آزاد است؛ ممکن است کربوهیدرات زیادی مصرف کنید و از وضعیت کتون زدگی خارج شوید. ● میوه ها و سبزیجات؛ تمام میوه ها دارای کربوهیدرات هستند، اما می توانید بعضی میوه ها -مثلا انواع توت ها- را در وعده های کوچک مصرف کنید. ● پروتیین بخشی از رژیم غذایی کتوژنیک است، اما معمولا بین غذاهای پروتیینی بدون چربی با پروتیین های با چربی های اشباع بالا مانند گوشت گاو تفاوتی وجود ندارد. Th​is c ontent h​as ​been  done  wi th G SA C ontent  Gen​erator D emov ersion.

میوه های کتوژنیک

مشکلات کبدی: به دلیل وجود چربی زیاد برای متابولیزه کردن، این رژیم میتواند بیماریهای قبلی کبد را تشدید کند. تمرین فستینگ یا روزهداری متناوب میتواند به شما کمک کند سریعتر وارد کتوز شوید. ● به طور معمول چند روز طول می کشد تا به حالت کتوز برسید. رژیم اتکینز گونه ای از رژیم کتوژنیک است که کالری در آن محدود نشده است اما میزان کربوهیدرات مصرفی در طول روز به شدت محدود شده است به شکلی که تا حد 10 تا 20 گرم برای مصرف روزانه میباشد. در مبتلایان به دیابت کنترل نشده، کتوز نشانه ای از مصرف ناکافی انسولین است. مطالعات دیگر نشان می دهد رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم در کمک به مبتلایان به سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 نقش دارد. با استفاده از کتاب مبانی رژیم کتوژنیک به عنوان راهنمای خود، میتوانید به راحتی تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید که میلیونها نفر دیگر با موفقیت به آن دست پیدا کرده اند. نکته: قبل از پیروی از رژیم کتوژنیک حتما با پزشک خود مشورت کنید. پیش از هر چیز، با یک پزشک متخصص دربارۀ نیازهای غذایی بدن خود مشورت کنید. ● باید خودتان را از کربوهیدرات ها محروم کنید و چیزی کمتر از 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید.

صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید و در طول روز هم از مصرف آن غافل نشوید. این حالت اغلب آنفلوآنزای کتو شناخته می شود و معمولا چند روز به طول می انجامد. رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم لاغری میباشد و این روز ها بازار استفاده از این رژیم غذایی بسیار داغ است. کتوژنیک پر-پروتئین: این نوع رژیم هم مشابه کتوژنیک استاندارد است اما شخص پروتئین بیشتری در طول روز مصرف میکند. رژیم TDK، مشابه یک رژیم غذایی استاندارد کتوژنیک است؛ با این تفاوت که کربوهیدراتها باید در زمان تمرین مصرف شوند. بیشتر سلولهای بدن ترجیح میدهند از قند خون (که از کربوهیدراتها به دست میآید)، به عنوان منبع اصلی انرژی بدن استفاده کنند. برای این منظور روزانه باید کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید که این امر سبب میشود، قند خون شما پایین آمده و انرژی بدن شما تحلیل برود. رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتونزا یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار میکند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. از ویژگی های رژیم کتوژنیک میتوان به کم کربوهیدرات بودن آن اشاره کرد که در مقایسه با دیگر رژیم های لاغری باعث کاهش بیشتر محتوای آب بدن می شود و گاها از این ویژگی برای درمان افرادی که اضافه وزن ناشی از احتباس مایعات در بدن دارند استفاده می شود.

برای اطمینان از بهرهمندی از تمام مزایای رژیم کتو، بهتر است دیگر ۱. یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک دارند، سه برابر بیشتر از رژیم غذایی توصیه شده توسط سازمان دیابت انگلیس ارائه شده، وزن کم می کنند. توصیه می کنیم قبل از اتخاذ رژیم کتوژنیک با پزشک و متخصص تغذیه صحبت کنید. میزان پروتیین توصیه شده فعلی به طور متوسط روزانه 46 گرم برای زنان و 56 گرم برای مردان است. برای تقویت کتوز، میتوانید از مکمل نمک کتوژنیک و نان کتوژنیک استفاده کنید یا به طور منظم از روغن نارگیل استفاده کنید. اگر نمی دانید چگونه و چه وقت آزمایش کتون را انجام دهید، با پزشک یا متخصص دیابت صحبت کنید. اگر 2 ساعت است که استفراغ می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با اینکه چربی ها مواد غذایی اصلی در رژیم کتو هستند، اما قرار نیست این چربی ها فقط خامه و پنیر و پرچرب باشند. اگر سالمید و رژیم غذایی متعادلی دارید، بدن میزان چربی که می سوزاند را تحت کنترل دارد و کتون تولید نمی کند و طبیعتا از کتون هم استفاده نمی کند، اما هنگامی که کالری یا کربوهیدرات مصرفی تان را کاهش می دهید، سوخت و ساز بدن به کتوز تغییر حالت می دهد.

● مشکلات کبدی. اگر بیماری کبد داشته باشید در حالتی که چربی زیادی برای سوخت و ساز در بدن فراهم باشد، بیماریتان بدتر می شود. ● مشکلات کلیه. کلیه در سوخت و ساز پروتیین نقش دارد و مک مانوس می گوید رژیم غذایی کتوژنیک بار زیادی به کلیه وارد می کند. در مورد رژیم کتوژنیک، انسولین (هورمون ذخیره کننده چربی) به میزان زیادی افت می کند که بدن شما را به دستگاه چربی سوزی تبدیل می کند. با تغییر وضعیت بدن از کربوهیدرات سوزی به چربی سوزی، طی دو هفته آغازین این رژیم لاغری، ممکن است دچار آنفولانزای کتو شوید که علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. درصورتی که میتوان رژیم اتکینز را در خانه شروع کرد اما بایستی توجه داشت که رعایت هر دو نوع این رژیم ها الزاما باید تحت نظارت متخصص صورت پذیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. پزشکان گاهی به کودکان مبتلا به صرع رژیم غذایی کتوژنیک پیشنهاد می کنند و به آنها برنامه غذایی ویژه با چربی زیاد، کربوهیدرات و پروتیین کم می دهند، احتمال دارد این رژیم به جلوگیری از تشنج کمک کند. کورتیزول هورمونی است که معمولاً با نام هورمون استرس شناخته میشود و سطوح بالای این هورمون در بدن باعث ذخیرهی چربی به ویژه در ناحیهی شکم میشود.

مقاله رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک خطر بیماری های قلبی، استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال های آزاد را نیز افزایش می دهد. چاقی یک بیماری پیچیده ومزمن ناشی از تداخل عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی، عوامل رفتاری وفاکتورهای محیطی است. این عارضه ممکن است ناشی از مصرف الکل، گرسنگی و قحطی شدید یا تیرویید بیش فعال باشد. برخی علائم نیز ممکن است نشان دهند که وارد کتوز شده اید، از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها. نتایج حاصل از نوارهای ادرار اکثراً نادرست هستند (این نوارها بیشتر به سؤال «آیا من در حالت کتوز هستم؟» پاسخ میدهند). ● خوردن پروتیین زیاد می تواند در رسیدن به حالت کتوز تداخل ایجاد کند. کتواسیدوز وقتی رخ می دهد که کتوز بسیار بالا برود. وقتی کتون ها در بدن تجمع می کنند، کتوز بروز می کند که وضعیتی خطرناک محسوب می شود. شما می توانید میزان کتوز بدن خود را با آزمایش میزان کتون در خون یا ادرار ببینید. علاوه بر این موارد، متخصصان تغذیه معتقدند که برای بهبود فعالیت تیروئید و رفع مشکلات این غده می توانید از کینوا به عنوان یک دانه کامل بهره ببرید.

دستور غذایی برای رژیم کتوژنیک برای این منظور می توانید نوارهای آزمایش ادرار خانگی را خریداری کنید. یکی از بزرگترین ضعف های رژیم کتوژنیک این است که به علت پایین بودن مصرف کربوهیدرات ها شما مجبورید مصرف میوه و سبزی را در این رژیم محدود کنید. رژیم های «پالئو»، «ساحل جنوبی» و «اتکینز» همه در این دسته قرار می گیرند. آن دسته از افراد که مبتلا به دیابت نیستند هم احتمال ابتلا به کتواسیدوز را دارند. این دسته از افراد اگر بیمار یا مجروح شوند، یا مایعات کافی دریافت نکنند و دچار کم آبی شوند احتمال ابتلا به کتواسیدوز را بیشتر هم می کنند. همچنین گیاهخواران یا گیاهخواران نیز ممکن است به دلیل وجود گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات از این رژیم استفاده نکنند. 2 گرم فیبر در 1 فنجان وجود دارد. مصرف سبزیجات در رژیم کتوژنیک بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا حاوی فیبر هستند و از عوارض کتون زدگی مانند یبوست جلوگیری می کند. میتوانید سالادی که حاوی سبزیجات کم کربوهیدرات است را به عنوان میان وعده مصرف کنید. غذاهای سرشار از امگا 3، سبزیجات محلی و گوشت های ارگانیک از جمله مواد غذایی هستند که باید در رژیم لاغری کتوژنیک جای داشته باشند. بطور کلی این رژیم غذایی، از جمله رژیم های خاص درمانی است که ورود به آن مستلزم تحت نظر بودن و پیگیری و ارتباط مداوم با درمانگر است و به هیچ عنوان سرخود و بدون مشورت متخصص نباید از آن استفاده کرد چراکه میتواند فرد را دچار عوارض شدید کند.

رژیم کتوژنیک بدن را مجبور می کند که از سوخت دیگری استفاده کند. رژیم غذایی کتوژنیک (اغلب به شکل خلاصه کتو نامیده می شود) یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین و چربی بالاست که ویژگی های زیادی از رژیم های غذایی آتکین (نوعی رژیم خاص که در مطالب آینده به آن میپردازیم) و کم کربوهیدارت را شامل می شود. به گزارش بهداشت نیوز: در دنیای رژیم های کاهش وزن اغلب اوقات غذاهای کم کربوهیدرات و پرپروتین مورد توجه هستند. البته به خاطر داشته باشید که این وزن کم شده اغلب از آب ذخیره شده در بدن شماست، نه وزن چربیها. البته رژیم غذایی کتوژنیک مورد آزمایش دقیق قرار نگرفته است. البته این رژیم برای کاهش وزن هم به کار گرفته می شود، اما تنها نتایج کوتاه مدت آن مورد مطالعه قرار گرفته است که آن هم به جواب قطعی و واحدی نرسیده است. نظریه هایی در مورد رژیم غذایی کم کربوهیدرات کوتاه مدت وجود دارد که می گوید این رژیم اشتها را کم می کند، زیرا سوزاندن چربی کندتر از کربوهیدرات صورت می گیرد، اما باز هم تاکید می کنیم که هنوز محققان چیزی در مورد اثرات طولانی مدت آن نمی دانند مک مانوس ادامه می دهد داشتن یک رژیم غذایی محدود کننده، به مدت طولانی کار دشواری است.