رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟

غذا برای رژیم کتوژنیک برنامه غذایی که مملو از چربی باشد مثل رژیم کتوژنیک معمولا اگر اجرا شود چاق کننده چهار چیزهایی که می‌توانید درباره دریافت رژیم کتوژنیک رایگان یاد بگیرید 1402 نیز می باشد. روغنهای سالم: مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو فرابکر طبیعی. مصرف محصولاتی مانند روغنهای گیاهی تصفیه شده و مایونز باید محدود شود. زیرا بادمجان را میتوان به مقدار محدود مصرف کرد. بعد از آن بود که کاهش وزن ناشی از اتخاذ این رژیم نظر مردم را به خود جلب کرد. این کم غذا خوردن و روزه داری متناوب سرعت کتو را افزایش میدهد، البته باید خاطر نشان کرد که آن یک وعده غذایی هم باید مورد تایید این رژیم باشد. در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم مشکلات تغذیهای بیش از هر زمان دیگری خود را نشان میدهد. در این نوع رژیم در زمان ورزش کردن میتوانید کربوهیدرات مصرف کنید. کتون مولکولی است که در زمان کاهش مصرف قند، در کبد و در اثر مصرف چربی تولید میشود. سوالی که پیش میآید این است که «مگر میشود چربی خورد و لاغر شد؟ برنامه رژیم غذایی کتوژنیک میتواند منجر به کاهش چربی اضافه شده که خود با دیابت نوع 2، شرایط پیش دیابت و سندروم متابولیک رابطه مستقیم دارد.

خطرات این رژیم در کوتاه مدت شامل علایم آنفلوآنزا می باشد که با ناراحتی معده، سردرد، خستگی و سرگیجه همراه است. در این روش در دورههای کوتاه بین رژیم خود فرد اجازه مصرف کربوهیدرات دارد، به عنوان مثال بعد از 5 روز محدودیت، 2 روز میتواند مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهد. به گفته این افراد، بعضی چیزها در تغذیه به عنوان اثرات مفید برای سلامت و کاهش وزن یک رژیم کتوژنیک اثبات شده است. ایجاد این تغییر و استفاده از چربیهای ذخیرهشده به جای گلوکز به عنوان منبع انرژی، معمولاً طی دو تا چهار روز با خوردن کمتر از 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز اتفاق میافتد. به عبارتی دیگر وقتی مصرف کربوهیدرات را بهطور قابلتوجهی کم می کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلولها است، محدود میشود. وجود چربی اضافه در بدن، با ابتلا به دیابت نوع ۲، پیشدیابت و سندروم متابولیک ارتباط نزدیکی دارد. خطر از دست دادن عضلات در هر رژیم غذایی وجود دارد. Th is was g​en​er at ed wi​th GSA C​onte nt  Gen er ator Demov ersion!

کاهش وزن کتوژنیک

غذا برای رژیم کتوژنیک ممکن است این رژیم برای ورزشکاران یا کسانی که مایل به اضافه کردن وزن یا عضلات هستند مناسب تر باشد. باید در جواب بگوییم که این رژیم غذایی رژیم برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، مناسب و عالی است. لازم به ذکر است که کتو منبع سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر میکند که به آن کتوزیس گفته میشود. به دلیل محدودیت کربوهیدرات (مواد قندی) در رژیم کتوژنیک، بدن برای تامین انرژی خود چربی را به جای گلوکز، منبع اصلی در نظر میگیرد. افزایش وزن برای خیلیها ترسناک به نظر میآید ولی با انتخاب چربیهای سالم و پروتئینها به مقدار متعادل و مصرف کربوهیدراتهای با کیفیت مانند سبزیجات و میوه جات کم قند هم میتواند موجب ثابت در وزن و یا کاهش وزن شوند. رژیم ارزان کتوژنیک یک انتخاب خوب برای کاهش وزن شماست. برای این که به شما در شروع رژیم کتوژنیک کمک کنیم، نمونه برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای یک هفته را ارائه میکنیم. نکته: این برنامه غذایی صرفا یک نمونه است تا خیلی بیشتر با این برنامه غذایی آشنا شوید.

مانند هر رژیم محدود کننده دیگر ، وقتی یک سری مواد غذایی را حذف می کنید، به احتمال زیاد یک سری مواد مغذی مفید را از دست خواهید داد. وقتی کتوزیس اتفاق می افتد، بدن شما از سوزاندن چربی برای تامین انرژی استفاده می کند. نام این رژیم هم به این دلیل کتوژنیک در نظر گرفته شده که بدن از کتونزایی برای فراهم کردن انرژی بدن استفاده میکند. همیشه سعی کنید سبزیجات و گوشت را در طولانی مدت تغییر دهید، زیرا هر کدام مواد مغذی و مزایای سلامتی را فراهم می کند. کراتین مزایای متعددی را برای سلامتی و عملکرد فراهم می کند. 1. رژیم کتوژنیک تنها برای مدت یک ماه و نه بیشتر قابل اجراست. این رژیم کنترل شده؛ نه تنها سبب لاغری، بلکه باعث کاهش درصد احتمال بروز مشکلاتی از جمله کلسترول خون بالا میشود. در میان سبزیجات، سیب زمینی و غدههای دیگر، میوهها و سبزیجات با استثناهای کم قند مانند کدو سبز، کلم بروکلی، خیار، زغال اخته و تمشک نه. به علاوه این رژیم غذایی گرسنگی را کاهش داده و اشتها را کم میکند که به کاهش وزن کمک زیادی میکند. رژیم کتو یا همان کتون زا مانند بسیاری از رژیمهای غذایی فواید زیادی هم برای بدن دارد.

شما می توانید با انجام آزمایش خون، ادرار و تنفس میتوان مقدار کتون در بدن را اندازهگیری کنید تا مشخص شود بدن وارد کتوز شده یا خیر. در یک مطالعه ۱۰ ساله مشخص شد که ۶۵% از کودکانی که به علت صرع تحت درمان با رژیم کتو بوده اند دچار یبوست شده بودند. بسیاری از افراد مشهور و موفق از روش کتوژنیک برای انتخاب یک سبک زندگی سالم استفاده کردهاند. همچنین می توانید از سیب زمینی سرخ کرده برای سبزیجات استفاده کنید. کسانی که جراحی باریاتریک انجام دادند یا دستگاه گوارشی خود را جراحی کرده اند: جراحی باریاتریک تغییراتی را در سیستم گوارشی ایجاد می کند که با کم کردن توانایی مصرف غذا و یا کاهش جذب مواد غذایی یا هر دو به کاهش وزن کمک می کنند و به همین علت ظرفیت گوارشی محدودی دارند.این افراد باید از رژیم کتوژنیک اجتناب کنند ، زیرا هضم چربی برای بدن آنها بسیار دشوار است. چه کسانی از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند ؟ خطرات استفاده طولانی مدت از رژیم کتوژنیک ابتلا به بیماری سنگ کلیه، بیماریهای کبد و کمبود ویتامین و مواد معدنی است. مصرف بعضی از میوهها همچون توت و ملون نیز در طول این رژیم پیشنهاد میشود که بهتر است آنها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

انواع کتوژنیک

کربوهیدراتها یکی از عوامل اصلی مؤثر در افزایش وزن بیش از حد افراد هستند؛ چرا که به دلیل مصرف کربوهیدرات، بدن انرژی مورد نیاز را بهجای شکستن چربی از کربوهیدرات دریافت میکند. در این روش شما بدن خود را وادار میکنید تا منبع انرژی خودش را از مواد قندی به چربی تغییر دهد و به این ترتیب حتی برای لاغر شدن نیاز به استفاده از چربی بیشتری داشته باشید! در این حالت، بدن شما چربی ها را به مولکول های کوچک به نام کتون ها تبدیل می کند.استراتژی رژیم کتوژنیک آموزش دادن بدن به تکیه بر یک منبع جایگزین انرژی به غیر از گلوکز و تغییر نحوه استفاده از انرژی است. رژیم کتوژنیک در سال 1920 توسط پزشکی به نام هنری گلین ابداع شد.در این نوع رژیم لازم است مصرف کربوهیدرات به پایین ترین حد خود برسد.کربوهیدرات اندکی که در طول دوره ی رژیم استفاده می شود از سبزیجات تامین می شود.بر اساس رژیم کتوژنیک حداکثر میزان مصرف کربوهیدرات 50 گرم در طول روز است.مطالعات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک نسبت به سایر رژیم های غذایی مبتنی برlمصرف کم کربوهیدرات بسیار موثرتر است. گرچه اغلب گفته میشود از مصرف چربی به خاطر کالری بالایی که دارد اجتناب کنید، اما بررسیها نشان دادهاند که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیمهای کم چرب، تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد.

مطالعات نشان دهنده برتری رژیم کتوژنیک در کاهش وزن نسبت به اغلب رژیمهای کم چرب رایج میباشند. اغلب مردم کتواسیدوز را با کتوز اشتباه می گیرند. لازم به ذکر است که مصرف پروتئین هم باید متعادل شود؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین باعث تبدیل آن به گلوکز شده و مانع از کتوز شدن بدن میشود. بعد از آن هر چقدر رژیم را با دقت بیشتری رعایت کنید میزان کاهش وزن شما بیشتر میشود. همچنین این رژیم غذایی هم مانند تمام رژیمهای غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید. این نوع، مشابه نوع استاندارد این رژیم غذایی است، اما مصرف پروتئین در آن بیشتر است. اطلاعات این مقاله بیشتر مربوط به رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) است. برای مصرف کربوهیدرات در این مقاله برای لاغری نظرات متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته. بازه زمانی جهت دنبال کردن برنامه رژیم کتو برای لاغری حدود 21 روزه. حداقل در ابتدا، مهم است که تا زمانی غذا بخورید که سیر شوید و از حذف کالری اجتناب کنید. برای به حداقل رساندن این مشکل می توانید یک رژیم معمولی کم کربوهیدرات برای چند هفته اول داشته باشید. برای دسر یک تخته پنیر مخلوط یا انواع توتها با خامه را بخواهید.

مقدار مصرف پروتئین هم متوسط است یعنی چیزی حدود ۱۱۲ گرم گوشت، ماهی یا مرغ در هر وعده می باشد. 2. اکثر رستوران ها نوعی غذای گوشت یا ماهی را پیشنهاد می کنند. اما این رژیم گزینه ی مناسبی برای ورزشکاران حرفهای که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، نمی باشد. البته شایان ذکر است که اگر خودتان یا فرزندتان مبتلا به صرع هستید و قصد استفاده از این رژیم غذایی را دارید، حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد دارید با این رژیم آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید. البته باید در نظر داشته باشید که هر رژیمی سختیهای خودش را دارد. در واقع سندرم متابولیسم دارای علائم و نشانههایی است که شاید ساده به نظر برسند. شاید بتوانیم مهمترین عوارض احتمالی این روش را تشنگی، تکرر ادرار، خستگی؛ و یبوست بدانیم. حتما میدانید که یکی از مهمترین منابع انرژی برای بدن و مغز ما مواد قندی است. لازم به ذکر است که رژیم کتو مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات است که این امر میتواند بر روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد. این امر باعث می شود کل روند کاهش وزن ساده تر شود!

در اصل، این رژیم غذایی باعث آزادسازی کتونها توسط بدن در جریان خون میشود. رژیم کتوژنیک چه کاربردی دارد؟ بدن ما نیاز به انرژی دارد. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات تنها 5 درصد انرژی مورد نیاز شما را تامین میکنند. بیشتر افراد گاهی بیش از حد خود را وزن و آزمایش میکنند. معمولا یک رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن بدون محدودیت کالری می شود. رژیم 28 روزه کتو یک رژیم آسان محسوب می شود و شما می توانید با استفاده از این رژیم ارزان به راحتی وزن خود را کاهش دهید. همچنین میتوانید از وبسایتها، وبلاگهای غذایی، برنامهها و کتابهایی که برنامههای غذایی برای رژیم کتوژنیک ارائه میدهند، استفاده کنید. خلاصه: بسیاری از عوارض جانبی شروع یک رژیم غذایی کتوژنیک می تواند محدود باشد. همانطور که گفته شد ، اگر یک رژیم غذایی با چربی بالا ، پروتئین کم و کربوهیدرات بسیار کم مصرف کنید ، می توانید حالت کتون زدگی را به طور مرتب حفظ کنید.