کتابی که دیدگاهی جامع از بحران چاقی ارائه می دهد


دکتر راجیف کوراپاتی

دکتر راجیف کوراپاتی | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

«بیشتر ما فکر می کنیم که عاشق غذا هستیم. اما ما در واقع معتاد به غذا هستیم کتاب مثبت بودن بدن (منتشر شده توسط Penguin Random House)، کتابی که مشکل انگ زدن چربی را بررسی می کند و دیدگاهی جامع در مورد بحران چاقی ارائه می دهد. همانطور که متخصص پزشکی مستقر در کنتاکی اشاره می کند، سیستم تقلبی است. او می‌گوید: «ما باید درک کنیم که دستکاری بازاریابی عظیمی در صنعت غذا در حال انجام است. شرکت‌های مواد غذایی میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار روی تکنیک‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ذهن افراد را هک کنند و او را وادار به خوردن کنند.»

این به نوبه خود به این معنی است که تمایل ما به سرزنش افراد به دلیل اضافه وزن، نادیده گرفتن آنها به عنوان تنبل یا حریص، نادرست است. دکتر راجیو که دارای گواهینامه سه گانه توسط هیئت پزشکی خانواده آمریکا، هیئت پزشکی چاقی آمریکا و هیئت پزشکی سبک زندگی آمریکایی است، می گوید: “اراده آزاد را می توان با تکنیک های بازاریابی دستکاری کرد.”

کتاب مثبت بودن بدن مملو از بینش هایی مانند این است که همه آنها به طور جمعی به موضوع چاقی می پردازند. این کتاب، که علم محور، ظریف و دلسوز و همچنین عاری از قضاوت یا فوبیای چربی است، توصیه های عملی در مورد چگونگی ایجاد جامعه ای فراگیرتر و سلامت محور ارائه می دهد. برخی از موضوعات دیگری که او به آن اشاره می کند شامل نقش جامعه پزشکی در افزایش انگ چاقی، مشکل مرتبط با استفاده از BMI به عنوان ابزار تشخیصی، چگونگی مقاومت ذاتی بدن در برابر کاهش وزن و تاثیر جامعه بزرگتر و سیاست های دولت در روایت چاقی

از سلامت ضعیف روده گرفته تا مصرف میکروپلاستیک، فرهنگ رژیم غذایی مشکل‌ساز، مطالعات بهداشتی ناقص و سایه‌های طولانی دو صنعت قدرتمند – غذا و داروسازی – برای مقابله با چربی‌ها به چیزی بسیار بیشتر از توصیه‌های سطحی «کمتر بخور و بیشتر حرکت کن» نیاز دارد. سال هاست در حال انجام است. من می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که مردم متوجه می‌شوند که مقصر نیستند. جامعه این هیولا را ایجاد کرده است.

در حالی که دکتر راجیف قاطعانه با انگ زدن به چاقی توسط هر کسی – چه جامعه پزشکی، چه رسانه‌ها یا عموم مردم – مخالف است، او از تأثیر آن بسیار آگاه است. شاید به همین دلیل است که به نظر نمی رسد او طرفدار جنبش مردمی مثبت بدن باشد، و ادعا می کند که اگرچه از خودپذیری بیشتر حمایت می کند، اما راه حل کاملی نیست. نه تنها این جنبش قبلاً توسط شرکت‌هایی که اکنون از بدنه‌های بزرگ‌تر برای فروش همه چیز از لباس‌های زیر زنانه گرفته تا مراقبت از پوست استفاده می‌کنند، ضمیمه شده است، بلکه می‌تواند منجر به انتخاب سبک زندگی ضعیف شود که نگران‌کننده است.

مشکل چاقی فقط به ظاهر شما مربوط نمی شود. این با مشکلات پزشکی زیادی همراه است.» او می گوید. به گفته وی، چاق بودن از جهات مختلفی بر فرد تأثیر می گذارد: روانی، جسمی، عاطفی و اقتصادی. نه تنها باعث سندرم متابولیک، بیماری قلبی، آرتریت، آپنه خواب و مشکلات تنفسی می شود، بلکه به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان دستگاه گوارش، سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان پانکراس و سرطان سینه را نیز افزایش می دهد. یک سلول چاق یک سلول بی اثر نیست. او هورمون هایی می سازد که باعث سرطان می شوند. دکتر راجیف می‌گوید: «اگر بتوانیم از آن جلوگیری کنیم، درست مانند اینکه چگونه کاهش مصرف سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد، باید بتوانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

طعنه آمیز این است که نرخ چاقی بالاتر از همیشه است، علیرغم اینکه فناوری و پزشکی در بالاترین سطح خود قرار دارند، در دکتر راجیف از بین نرفته است. این واقعیت است که در تصمیم او برای نوشتن این کتاب نقش بسزایی داشت. من در کشوری زندگی می کنم که از نظر فناوری پیشرفته ترین کشور است. و با این حال، ما شاهد نرخ های سرسام آور چاقی بوده ایم. او می‌گوید با 42 درصد از جمعیت ایالات متحده چاق، 70 درصد اضافه وزن و سوءتغذیه برخی از 30 درصد باقی مانده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بخش بسیار کمی از این کشور در واقع وزن سالمی دارند. این موضوع باعث شد این سوال برای من ایجاد شود که چرا با وجود پیشرفت پزشکی و دانشی که ما توسعه داده ایم، نرخ چاقی در حال افزایش است و همچنان رو به افزایش است.

و اگر اصلاً وجود داشته باشد، راه حل چیست؟ برای شروع، هم جامعه پزشکی و هم مردم باید چاقی را به عنوان یک مشکل اجتماعی، ژنتیکی و محیطی درک کنند. او می‌گوید: «ما باید به صورت نهادی و فردی به آن بپردازیم،» او با اشاره به اینکه در حالی که نمی‌توان چیزی را تغییر داد، یادگیری چگونگی تغییر محیط‌های خرد مهم است. در سطح فردی، فرد همچنین باید آگاه باشد که مدیریت وزن یک سفر مداوم است، چیزی که افرادی که در حفظ وزن از دست رفته موفق هستند، از قبل می دانند. با این حال، مهم‌تر از همه این است که انتخاب‌های درستی در سبک زندگی داشته باشید و روی وزن خود وسواس نداشته باشید. او می‌گوید: «اگر اضافه وزن دارید، این همان چیزی است که هستید. (مهمتر است) سالم بودن، داشتن انرژی بالا و زندگی با نشاط و شادابی.»