متخصص قلب مفاهیم عادات “خوب” و “بد” را از بین می برد


دانش‌آموزان در راهپیمایی Walkathon Millet برای ترویج عادات غذایی سالم در Tiruchi شرکت می‌کنند.

دانش‌آموزان در راهپیمایی Walkathon Millet برای ترویج عادات غذایی سالم در Tiruchi شرکت می‌کنند. | اعتبار عکس: M. Moorthy

از آنجایی که تعدادی از بیماران ما اکنون جوان هستند، روند مشاوره به آنها به یک تجربه جالب تبدیل شده است. آنها همیشه می پرسند: “چرا در نهایت به این بیماری مبتلا شدم؟” ما با حوصله علل احتمالی پزشکی – دیابت، فشار خون بالا، سبک زندگی کم تحرک، جنبه های ژنتیکی، سابقه خانوادگی و استرس را توضیح می دهیم. گاهی اوقات، پاسخ آنها به آن این است: “اما دکتر، من هیچ عادت بدی ندارم.”

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

واضح است که یک تصور اشتباه فاحش در مورد “عادات بد” وجود دارد. این “عادات بد” در زمینه هند چیست؟ در درجه اول، تا آنجا که «روی قلب تأثیر می گذارد، آنها فکر می کنند نوشیدن الکل و سیگار عادات بدی هستند. بدون شک تا حدودی درست هستند. و آخرین روند این پاسخ این است که “دکتر، من حتی غذاهای غیر گیاهی هم نمی خورم.”

برای متخصصان قلب، این تصور از عادات بد، و تأثیر آنها بر سلامت انسان، کاملاً نگران کننده است.

صادقانه بگویم، شکل گیری عادت ریشه در مکانیسم های تکاملی باستانی در مغز دارد. بدیهی است که توسط جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم و تحت تأثیر انتخاب های اعضای خانواده، همسالان و دوستانمان اصلاح می شود.

به طور حکایتی اشاره کرده‌ایم که کسانی که با صدای بلند می‌گویند «عادت بدی ندارم» عموماً BMI بالای 30 و حتی 35 دارند که باعث چاقی آنها می‌شود. وقتی فعالیت های روزانه آنها را تجزیه و تحلیل می کنیم، به یک ویژگی مشترک می یابیم: آنها به سختی به جز برای ضروری ترین کارهای خانه در اطراف حرکت می کنند و هیچ تصوری از آنچه می خورند ندارند.

به عنوان یک متخصص، دیدن سطوح چاقی، به ویژه چاقی شکمی، در جوانان به طور فزاینده ای شگفت انگیز است. برخی از آنها چاق هستند: دور کمر 120 سانتی متر است، در مقابل دور کمر توصیه شده 90 سانتی متر است. آنها همچنین اندام های نازکی مانند دست ها و پاهای لاغر دارند، اما سینه و شکم پر از چربی دارند. این فرم بدن بسیار ناسالم است. چربی بدن آنها احتمالاً در محدوده 35-45٪ است در مقابل 15٪ که ایده آل است.

وقتی از بیمارانمان می‌پرسیم: «آیا پیاده‌روی می‌کنید؟» واکنش فوری کاملاً قابل پیش بینی است. “من وقت پیاده روی ندارم، در حین کار پیاده روی می کنم.” یک مطالعه توسط انجمن پزشکان هند بیان می کند که یک کارمند اداری متوسط ​​در هند بیش از 2500 قدم در روز بر نمی دارد. این کاملاً نگران کننده است. «همه یک موبایل دارند و می‌توانند برنامه‌های تناسب اندام را دانلود کنند. به یاد داشته باشید که برداشتن حداقل 6000 قدم در روز مهم است، اگرچه 10000 قدم ایده آل است، تا بگوییم که زندگی سالمی دارید.

رژیم غذایی هند به طور سنتی غنی از کربوهیدرات است. افزودن فست فود به فرهنگ ما فقط آن را بدتر کرده است. نگاه مجدد ریشه ای به فرهنگ غذایی ما نیاز روز است. جزء پروتئینی غذای ما باید افزایش یابد. یک رژیم غذایی معمولی کشک برنج با ترشی ساده و سالم در نظر گرفته می شود، اما پروتئین کمی در کشک وجود دارد و سرشار از کربوهیدرات است.

همچنین مهم است که این افسانه را که غذای غیر گیاهی برای سلامتی مضر است، از بین ببریم. مقدار محدودی از غذاهای غیر گیاهی توصیه می شود. این بهترین راه برای برآوردن نیاز پروتئین است. اگر فردی گیاهخوار است، باید فعالانه به دنبال منابع جایگزین پروتئین باشید و افزایش آن را در اولویت قرار دهید.

چیز دیگری که به شدت کم ارزش است خواب است. یک سوم زندگی ما به خواب می گذرد. طبق آمار، نسبت خوبی از جمعیت هند در شیفت شب کار می کنند. اما باید متوجه باشیم که کم خوابی در دراز مدت با سلامت روان، چاقی، اختلالات خوردن، نوسانات خلقی، دیابت و در نهایت بیماری قلبی ارتباط مستقیم دارد.

(نویسنده، مدیر بخش جراحی قلب و عروق و قفسه سینه، موسسه قلب مدوی، چنای است.)