چه مطالعه ای در مورد واکسن Covishield در مقابل Covaxin نشان می دهد


یک مطالعه جدید توسط کنسرسیومی متشکل از 11 موسسه، به رهبری دانشمندان مرکز ملی علوم زیستی (NCBS)، نشان داد که واکسن Covishield در مقایسه با Covaxin، پاسخ‌های ایمنی قوی‌تری نشان داد.

در این مطالعه ایمنی زایی Covishield و Covaxin، دو واکسن اولیه COVID-19 که به طور گسترده در هند استفاده می شود، مقایسه کرد.

یافته های این مطالعه که در مجله منتشر شده است سلامت منطقه‌ای Lancet آسیای جنوب شرقی، بینش‌های ارزشمندی را در مورد کیفیت و کمیت پاسخ‌های ایمنی ناشی از این واکسن‌ها علیه SARS-CoV-2 ارائه می‌کند که پیامدهای مهمی برای شکل‌دهی استراتژی‌های واکسیناسیون آینده دارد.

یافته‌های کلیدی بیان می‌کند که کوویشیلد، با استفاده از یک ناقل ویروس برای انتقال پروتئین اسپایک ویروس کرونا، به طور مداوم پاسخ ایمنی قوی‌تری را در مقایسه با کوواکسین، یک واکسن ویروس غیرفعال نشان داده است.

یافته‌های کلیدی منتشر شده توسط NCBS بیان می‌کند: «به‌خصوص، کوویشیلد یک پاسخ ایمنی تقریباً کامل را در اکثر شرکت‌کنندگان نشان داد، در حالی که پاسخ به کواکسین، به‌ویژه در میان آنهایی که قبل از ظهور واریانت اومیکرون تلقیح شده بودند، متغیر بود».

این مطالعه که از ژوئن 2021 تا ژانویه 2022 انجام شد، شامل ارزیابی 691 شرکت کننده بین 18 تا 45 سال از بنگالورو و پونا بود.

سوابق واکسیناسیون آنها را بررسی کرد و پاسخ های ایمنی آنها را در فواصل مختلف، چه قبل و چه بعد از واکسیناسیون، بررسی کرد.

کوویشیلد سلول های T بیشتری تولید کرد که نشان دهنده پاسخ ایمنی قوی تر است

علاوه بر این، طبق یافته کلیدی، کوویشیلد سطوح آنتی بادی بالاتری را در افراد سرم منفی (افراد بدون مواجهه قبلی) و سرم مثبت (افراد با مواجهه قبلی) القا کرد که نشان دهنده پاسخ ایمنی قوی تر و پایدارتر است.

کوویشیلد در مقایسه با کواکسین تعداد سلول های T بیشتری ایجاد کرد که نشان دهنده پاسخ ایمنی قوی تر است.

بر اساس یافته‌ها: کوویشیلد به طور مداوم سطح آنتی‌بادی‌های بالاتری را در برابر سویه‌های مختلف ویروس در مقایسه با کواکسین نشان می‌دهد که نشان‌دهنده محافظت بالقوه برتر آن در برابر انواعی مانند omicron است.

“مطالعات بعدی در مورد ایمونولوژی واکسن و تجزیه و تحلیل فاکتورهای محافظت ایمنی وجود نداشت و مطالعات مقایسه ای روی این دو واکسن کمیاب است. این یکی از معدود مطالعاتی است که نه تنها پاسخ های ایمنی شرکت کنندگان را پس از واکسیناسیون بررسی می کند، بلکه سابقه ایمنی آنها را قبل از واکسیناسیون نیز در نظر می گیرد. پاسخ شبکه) و نویسنده اصلی این مطالعه.

پروفسور Satyajit Mayor، دانشمند، NCBS-TIFR، گفت که این مطالعه در اوج همه گیری کووید انجام شد و منعکس کننده یک احساسات جمعی برای آوردن تصمیم گیری مبتنی بر شواهد به نتایج واکسیناسیون در جمعیت هندی با استفاده از دو بومی بود. واکسن هایی که خیلی سریع برای جمعیت هند تولید شد.

درس هایی برای استراتژی های آینده

ایجاد یک مخزن زیستی از مطالعه طولی 15 ماهه بسیار ارزشمند است. تجزیه و تحلیل داده‌ها و کاوش منابع زیستی جمع‌آوری‌شده، استراتژی‌های ایمن‌سازی آینده را، حداقل برای کووید، آگاه خواهد کرد. در نهایت، نتیجه مطالعه که در آن نشان داده شد که واکسن کوویشیلد از همه جهات بهتر از کواکسین عمل می کند، باید پیامدهای مهمی برای استراتژی واکسیناسیون آینده داشته باشد.» پروفسور مایور گفت.