زگیل تناسلی | علت ، علائم ، راه های درمان و عوارض زگیل تناسلی


یکی از رایج ترین بیماری های جنسی که متاسفانه امروزه در مردان و زنان بسیاری به طور شایع دیده می شود، زگیل تناسلی نام داشته و این بیماری به انگلیسی Genital Warts نامیده می شود. زگیل تناسبی که با عنوان زگیل مقاربتی میان عموم مطرح است نوعی بیماری پوستی عفونی بوده و در گروه بیماری های آمیزشی قرار می گیرد. این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده، همچنین از طریق داشتن رابطه جنسی بین افراد انتقال یافته و افراد را به خود آلوده می کند.
متاسفانه این بیماری به شدت سرایت دارد و در اولین تماس جنسی به بدن فرد منتقل می شود. ما در این مطلب از مقالات در رابطه با زگیل تناسلی، علت ، علائم ، راه های درمان و عوارض زگیل تناسلی مفصل صحبت کرده ایم. برای اشنایی بیشتر با این بیماری همراه ما باشید و در صورت نیاز به مشاوره پزشکی، اپلیکیشن را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید تا بتوانید از بهترین متخصص زنان مشاوره آنلاین بگیرید.

زگیل تناسلی چیست ؟

همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم زگیل تناسلی از رایج ترین بیماری های جنسی که متاسفانه امروزه در مردان و زنان بسیاری به طور شایع دیده می شود. این زگیل نوعی بیماری پوستی عفونی بوده و در گروه بیماری های آمیزشی قرار می گیرد. همچنین این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده، همچنین از طریق داشتن رابطه جنسی بین افراد انتقال یافته و افراد را به خود آلوده می کند.

از آنجایی که این زگیل به شدت سرایتی است، معمولا با اولین تماس جنسی به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. آمار ابتلا به زگیل تناسلی روز به روز در حال افزایش است و مبتلایان به دنبال راه های درمان سریع این عارضه هستند.

در رابطه با زگیل تناسلی باید بگوییم که بافتی نرم و برجسته دارد و سریعا روی ناحیه تناسلی زنان و مردان ظاهر می شود.
این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل شده و نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است و  ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش در بدن افراد شود.

ایدز هم از شایع ترین بیماری های آمیزشی است و وردان و زنانی و رابطه جنسی زیادی دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض آلودگی به ایدز و زگیل تناسلی قرار دارند. در این میان باید بدانید که بیماری ایدز برای زنان خطرات بیشتری به همراه دارد چرا که می تواند در آنها سرطان رحم یا واژن به همراه داشته باشد.

زگیل تناسلی سن و سال ندارد و می تواند کودکان را هم به خود درگیر کند. متاسفانه کودکانی که دچار زگیل تناسلی شده اند باید عواملی مانند تماس مستقیم دست آلوده با پوست کودک و تجاوز جنسی به کودک در آنها بررسی شود.

میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان یک اندازه است و در فاصله سال های 12 تا 35 زندگی، که ممکن است افراد در این زمان از نظر جنسی فعال باشند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی هم بسیار افزایش می‌یابد.

این نکات بسیار مهم است تا بدانید که :

  • عامل زگیل ویروس اچ پی وی است
  • هم زنان و هم مردان به این بیماری مبتلا می شوند که البته این بیماری در زنان خطرات بیشتری به همراه دارد
انواع زگیل تناسلی

انواع زگیل تناسلی

انواع زگیل تناسلی

این ویروس ژن های گوناگونی دارد که هر کدام از آنها عملکردهای متفاوتی به دنبال دارند. تا به امروز هم حدود ۱۰۰ ژن گوناگون از این ویروس شناسایی شده است اما در حالت کلی زگیل تناسلی دو نوع دارد

  1. تیپ کم خطر ویروس اچ پی وی که تنها باعث ایجاد زگیل واژن ، مقعد و دهان می شود و این زگیل ها عفونت خاصی ندارند و معمولا بعد از مدت زمانی حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه ناپدید می شوند
  2. تیپ پر خطر ویروس اچ پی وی که در این حالت علاوه بر ایجاد زگیل بر ناحیه تناسلی مشکلات دیگری مانند سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد که سالانه جان عده زیادی از زنان را می گیرد به همراه دارد. باید بدانید که سرطان دهانه رحم سومین نوع سرطان شایع در میان زنان است. همچنین تیپ پر خطر ویروس اچ پی وی می تواند سرطان را در نواحی زیر شامل شود:
  • سرطان دهانه ی رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان دهانه ی واژن
  • سرطان بیضه و آلت تناسلی در مردان
  • سرطان مقعد
  • سرطان زبان
  • سرطان حنجره
  • سرطان دهان

همانطور که مشاهده کردید HPV فقط عامل ایجاد زگیل تناسلی نیست. بلکه به دنبال آن بیماری های دیگری هم مانند سرطان ممکن است به وجود بیاید. به همین دلیل داشتن آگاهی و اطلاعات عمومی در رابطه با این بیماری بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

علت زگیل تناسلی

اصلی ‌ترین علت زگیل تناسلی نوعی ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است. این ویروس به طور کلی مسبب به وجود آمدن تمامی انواع زگیل هادر بدن می شود ولی از آنجایی که تا به امروز بیش از 100 تیپ مختلف از آن شناسایی شده است، هر تیپ زگیل های متفاوتی را در سطوح مختلف بدن ایجاد می‌ کنند.

برخی از تیپ های ویروس HPV عامل ایجاد زگیل های تناسلی هستند ولی به طور کلی تمامی زگیل‌ ها و زگیل ‌های تناسلی در اثر ابتلا به ویروس HPV هستند و عامل دیگری در بروز آن سهمی ندارند. نکته طلایی و بسیار مهم این بیماری دوره خاموشی این بیماری خطرناک است.

ویروس HPV در اثر اولین تماس و رابطه جنسی با فرد آلوده به بدن فرد منتقل می شود اما علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بلافاصله در بدن فرد به وجود نمی آیند و ممکن است در ابتدا خاموش باشد. نمایان شدن علائم زگیل به سیستم ایمنی افراد بستگی دارد برای مثال در برخی افراد سریع نمایان می شود ولی به طور کلی از زمان دریافت ویروس، در حدود 3 ماه طول می کشد تا علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بر روی بدن فرد مشاهده شود.

در برخی موارد مشاهده شده است که فرد پس از داشتن یک رابطه جنسی با شریک جنسی خود به زگیل تناسلی مبتلا شده است ولی خود فرد آلوده ممکن است تا سال ها هیچ علائمی از زگیل های تناسلی بر روی بدنش نداشته باشد.

علت زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی

در ادامه عواملی که در ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی تاثیر گذار هستند را عنوان می کنیم:

  • افراد دارای بیش از یک شریک جنسی
  • افرادی که از نظر برقراری رابطه جنسی به اصول اخلاقی پایبند نیستند.
  • افراد در رنج سنی ۱۲ تا ۳۵ سال
  • مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی
  • افرادی که تجربه تجاوز جنسی در زندگی خود داشته اند.
  • افراد با سیستم ایمنی بدنی بسیار ضعیف
  • مبتلایان به ایدز
  • افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند.
  • افرادی که به سایر بیماری های STD یا آمیزشی مبتلا هستند.
  • نوزادانی که مادر آنها به ویروس HPV مبتلا است.

علائم زگیل تناسلی و نشانه های آن

زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد منتقل شده و معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چند هفته تا چند ماه فاصله وجود دارد. همچنین زگیل تناسلی همیشه با چشم قابل مشاهده نیست و ممکن است زگیل ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر از پوست باشند. همچنین ممکن است زگیا در ناحیه تناسلی شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند. همچنین ممکن است این بیماری به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل تنها ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مردان می تواند در آلت تناسلی آنها، کیسه بیضه، کشاله ران و اطراف حنجره ظاهر شود.

این زگیل در زنان هم ممکن است در داخل مهبل، مقعد، خارج از مهبل یا همان خارج از واژن و بر روی دهانه رحم ظاهر شود. علاوه بر تمامی این موارد، زگیل می تواند بر روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که سکس دهانی داشته است ظاهر شود.

از علائم و نشانه های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

ممکن است علائم زگیل تناسلی  قبل از بروز زگیل بر روی اندام های قید شده وجود داشته باشند. اما اگر زگیل ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت میتواند ناراحت کننده یا بسیار دردناک باشد.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

در ابتدا پزشک معالج به بررسی کامل وضعیت سلامتی بیمار و علائمی که دارد می پردازد. چرا که برای تشخیص زگیل تناسلی ، داشتن اطلاعات کافی در رابطه با تمامی رابطه هایی که بیمار تجربه کرده است مهم بوده و به تشخیص درست پزشک کمک می کند.

پزشک در اولین مرحله به معاینه فیزیکی در ناحیه مشکوک به زگیل می پردازد.همچنین پزشک برای تشخیص دقیق زگیل تناسلی در زنان نیاز به معاینه لگنی هم دارد که در این معاینه، از نوعی محلول اسیدی استفاده می کند تا از این طریق زگیل قابل مشاهده باشد.

سپس آزمایش پاپ اسمیر را برای زنان تجویز می کند تا بتواند وجود HPV در آنها را تایید کند. نوع خاصی از ویروس اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در یک آزمایش پاپ ایجاد کند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به تکرار بیشتر برای نظارت بر هر گونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی باشد.

زنانی که می خواهند از وجود HPV، عامل سرطان اطمینان داشته باشند می توانند آزمایش DNA انجام دهند.

درمان زگیل تناسلی

در ابتدای این بخش باید بگوییم که زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان بهبود یابند. اما متاسفانه ویروس این زگیل همچنان در بدن باقی مانده و پس از مدتی مجدداً عود می کند. به همین دلیل هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است تا افراد دیگری به این بیماری مبتلا نشوند.

بسیار مهم است بدانید که زگیل تناسلی حتی در شرایطی که بیمار هیچ کدام از علائم بیماری را نداشته باشد هم قابل انتقال است.

در ادامه مراحل درمان را عنوان می کنیم.

درمان زگیل تناسلی با لیزر که در این روش پزشک با استفاده از اشعه برای از بین بردن زگیل تناسلی تلاش می کند. درمان با لیزو این مزیت را دارد که بیمار برای همیشه از شر زگیل خلاص می شود.

همچنین این روش برای از بین بردن زگیل های خوشه ای و تکی با تعداد زیاد، بسیار موثر است و جوابدهی بالایی دارد. شاید درمان با لیزر به نسبت دیگر درمان ها هزینه بیشتری داشته باشد اما نتایج بهبودی آن هم قطعی تر از سایر درمان هاست. درمان با لیزر نیم ساعته بوده و به صورت کاملا سرپایی انجام می شود.

کرایو تراپی یا همان فریز کردن زگیل ها که در این روش درمان پزشک یک ماده شیمیایی به نام تری کلرواستیک اسید (TCA) در سطح زگیل ها اعمال کرده و زائده پس از یخ زدن از بین می رود. در این روش  75% بیماران رضایت کامل داشته و 15% از آنها تجربه بازگشت زگیل را داشته اند. با این حال، کرایوتراپی یا سرمادرمانی یکی از روش های قطعی درمان زائده های گوشتی بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر است.

الکتروکوتر یا سوزاندن از روش های قدیمی برای درمان زگیل شناخته می شود.در این روش پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت های غیر طبیعی روی پوست استفاده می کند. این روش درمان بیشتر برای زائده های گوشتی نرم کاربرد دارد. چنانچه زگیل سفت و زبر باشد، پزشک روش درمان لیزر و کرایو را پیشنهاد می کند.

جراحی زگیل تناسلی یا لیپ Leep از دیگر روش هایی است که پزشکان به بیماران پیشنهاد می کنند. عمل جراحی اغلب برای زائده های روی پوست کاربرد دارد ولی اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، پپزشک  از روش لیزر برای از بین بردن آن استفاده می کند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی یوده و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی حس می شود و سپس زخم ناشی از برداشتن زگیل ها بخیه زده می شوند.

بسیار مهم است بدانید که پس از درمان زگیل های تناسلی، زنان باید هر 6 ماه یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر به متخصص زنان مراجعه کنند. را که انجام این تست می تواند تغییرات سلول در دهانه رحم را به خوبی نمایان کند.

بعضی از انواع HPV که موجب بروز زگیل می شود، خطر ابتلا به سرطان را ندارد اما انواع دیگری از این ویروس در ابتلا به سرطان نقش دارند.

درمان خانگی برای زگیل تناسلی

هیچ درمان خانگی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود
  • پودوفیلاکس podofilox
  • اسید سالیسیلیک یا TCA

راه های انتقال زگیل تناسلی

انتقال زگیل تناسلی در بیشنر مواقع  از طریق رابطه جنسی ایجاد می شود. همانگونه که عنوان کردیم عامل انتقال این زائده ها،  ویروس اچ پی وی hpv هستند که در صورت مبتلا بودن یکی از طرفین از طریق رابطه جنسی با افراد متعدد قابل انتقال اند. با تماس ناحیه جنسی و سکس دهانی هم این ویروس می تواند بین افراد منتقل شود. از دیگر روش های انتقال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در موارد نادر از طریق لباس زیر
  • انجام اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی
  • شانس بالا انتقال به جنین هنگام زایمان طبیعی
  • استفاده از تیغ های اصلاح در ناحیه تناسلی

بسیار مهم است که بدانید این عارضه از طریق دست دادن منتقل نمی شود؛ همچنین استفاده مشترک از سرویس های بهداشتی با فردی که مبتلا به ویروس اچ پی وی بوده است، هیچ ارتباطی به انتقال آن ندارد.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

بهترین راه پیشگیری از این بیماری زدن واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV، از ابتلا به سرطان رحم هم بسیار جلوگیری می ‌کند. در بهترین حالت بهتر است که تزریق این واکسن قبل از سن فعالیت جنسی باشد.

در مرحله بعدی برای پیشگیری استفاره از کاندوم برای برقراری رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را به شدت کاهش می دهد و در انتها  برقراری رابطه را با فردی داشته باشید که از سلامت آن اطمینان کامل دارید.



Source link