درمان مقرون به صرفه در مرکز منطقه ای سرطان در مادورای به بیماران جان تازه ای می دهد


مرکز منطقه ای سرطان در مادورای دارای LINAC است، تجهیزاتی که برای درمان پیشرفته در رادیوتراپی استفاده می شود.

مرکز منطقه ای سرطان در مادورای دارای LINAC است، تجهیزاتی که برای درمان پیشرفته در رادیوتراپی استفاده می شود. | اعتبار عکس: R. Ashok

برای بیمارانی مانند پی. چیتراوالی، 49 ساله، مادر چهار فرزند و یک کارگر مزدبگیر از سیواگانگا، درمان سرطان دهانه رحم در یک بیمارستان خصوصی هزینه پس انداز مادام العمر خانواده اش را به همراه خواهد داشت.

خانم چیتراوالی حدود پنج ماه پیش پس از تشخیص سرطان دهانه رحم در بیمارستان دولتی سیواگانگا در مرکز سرطان منطقه مادورای در Balarengapuram به دلیل سرطان تحت درمان قرار گرفت.

به دنبال دردهای طولانی در شکم و رحم، او از ترس لکه ننگ اجتماعی و هزینه های درمان برای مراجعه به پزشک مردد بود. او که درد غیر قابل تحملی را تجربه می کرد و نمی توانست به کار سنگ تراشی خود ادامه دهد، در اوایل سال از یک بیمارستان دولتی در همان نزدیکی بازدید کرد.

M. Pandi، شوهر چیتراوالی، گفت: “ما از پزشکان خبرهایی را شنیدیم که او به سرطان مبتلا شده است، که هیچ کس حتی از یک خانواده مرفه مایل به شنیدن آن نیست.”

او می گوید: «درمان و نگهداری فرزند چهارممان که عقب مانده ذهنی است، برای ما هزینه زیادی دارد که تمام درآمدمان را می خورد و در چنین زمانی خبر ابتلای همسرم به سرطان به شدت من را تحت تأثیر قرار داد.

پزشکان بیمارستان دولتی سیواگانگا او را به GRH ارجاع دادند و در آنجا به آنها توصیه شد که در بخش انکولوژی تحت درمان قرار گیرند.

خانواده حدود 1000 روپیه خرج کردند تا با فرزندان خود به مادورای برسند تا با پزشک در GRH مشورت کنند. پس از درمان اولیه در بیمارستان تحت طرح جامع بیمه سلامت وزیر ارشد، به او توصیه شد برای پرتودرمانی با پزشک در مرکز منطقه ای سرطان در Balarengapuram مشورت کند.

به لطف کشف زودهنگام این بیماری توسط خانواده، مشخص شد که او در مرحله اول قرار دارد. خانم چیتراوالی که به مدت 25 روز مستمر در این مرکز تحت پرتودرمانی بدون هزینه بود که در غیر این صورت به حدود 1 لک می رسید، اکنون بدون سرطان است.

A. Kodies، مسئول مدیریت مرکز منطقه ای سرطان، گفت که روزانه حدود 140 بیمار در این مرکز تحت درمان قرار می گیرند. از آنجایی که هیچ یک از مناطق جنوبی منع تیرونلولی و تووتوکودی دارای بخش سرطان شناسی اختصاصی و تجهیزات مدرن نبودند، مردم جنوب تامیل نادو به مرکز منطقه ای سرطان در مادورای وابسته بودند.

علاوه بر این، با 10000 و 27369 بیمار درمان شده در این مرکز به ترتیب در سال‌های 2021 و 2022، این مرکز از نظر تعداد بیماران سرطانی تحت درمان با پرتودرمانی در ایالت مقام اول را داشت.

به طور مشابه، پس از اینکه والدینش قادر به تحمل هزینه های انجام شده در بیمارستان خصوصی در مادورای نبودند، یک پسر هفت ساله از ویرودهناگار که به سرطان مغز مبتلا شده بود، اولین روز رادیوتراپی خود را در این مرکز دریافت کرد.

پدر این پسر که نخواست نامش فاش شود، گفت که در ابتدا او را در یک بیمارستان خصوصی بستری کردند که فکر می کردند تحت طرح بیمه CM در آنجا درمان خوبی خواهد داشت. اما پس از انجام چندین روش، متوجه شدند که هزینه آن بیشتر از آنچه فکر می‌کردند برایشان خواهد داشت و حتی مطمئن نبودند که آیا این هزینه تحت طرح بیمه پوشش داده می‌شود یا خیر.

آنها با اطلاع از این مرکز در مادورای از طریق یک دوست، یک ماه پیش برای درمان به پزشکان GRH مراجعه کردند. از آنجایی که این اولین مرحله سرطان برای فرزند من است، پزشکان معتقدند که می توانند آن را درمان کنند. پرداخت نکردن هزینه‌های درمان به ما آرامش می‌دهد و حداقل این مبلغ صرف سفر و خرید غذای سالم برای فرزندمان می‌شود.

دکتر کودیس گفت: با افزایش موارد سرطان در روزهای اخیر به دلیل تغییر سریع سبک زندگی و سایر عوامل خارجی مرتبط، نیاز به بخش انکولوژی در هر بیمارستان دولتی افزایش یافته است.

این پزشک افزود: ما تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان سینه را که به دلایل زیادی مانند عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب و غیره ایجاد می شود، درمان می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که فرار از سرطان تقریباً اجتناب ناپذیر شده است، به ویژه برای زنان بالای 40 سال توصیه می شود حداقل سالی یک بار غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

«روندها شامل دو بخش انکولوژی دیگر، جراحی و پزشکی، در مرکز منطقه‌ای سرطان در حال انجام است. این امر باعث می‌شود بیماران بیشتری که توانایی پرداخت هزینه درمان در یک بیمارستان خصوصی را ندارند، پس از اضافه شدن آن، به مرکز جذب شوند.» دکتر کودیس گفت.