اقدام فوری مورد نیاز برای مبارزه با مقاومت ضد میکروبی: گزارش


فقط تصویر نمایشی

فقط تصویر نمایشی | اعتبار عکس: رویترز

یک کارگروه سطح بالا در 4 آوریل هشدار داد که رهبران سیاسی خطر فزاینده مقاومت ضد میکروبی را نادیده می گیرند که می تواند منجر به یک فاجعه بی سابقه بهداشتی و اقتصادی شود.

بر اساس گزارشی که در 4 آوریل توسط گروه راهبری جهانی در مورد مقاومت ضد میکروبی منتشر شد، جهان اکنون یک فرصت محدود و حیاتی برای پاسخگویی در مقیاس و با فوریت متناسب با تهدیدات به‌سرعت در حال افزایش ناشی از AMR دارد.

مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها (AMR) – آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد قارچ‌ها و ضدانگلی‌ها – در حال حاضر ویران‌کننده است و نتیجه استفاده گسترده از این محصولات برای درمان انسان، حیوانات و غذا است.

این گزارش افزود: شواهدی در حال افزایش است که “تغییراتی که در محیط طبیعی به دلیل بحران آب و هوا رخ می دهد، باعث افزایش شیوع بیماری های عفونی، به طور بالقوه از جمله عفونت های مقاوم به دارو می شود.”

این گزارش بخشی از تلاشی است برای تحریک اقدامات رهبران جهانی قبل از نشستی در نیویورک در 26 سپتامبر.

مقاومت

میکروب هایی که به طور کامل توسط یک ماده معین از بین نمی روند، می توانند به آن محصول مقاومت کنند و به تدریج زرادخانه داروهای موجود برای درمان عفونت ها را کاهش دهند.

در این گزارش آمده است که AMR در حال حاضر یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است که مستقیماً مسئول 1.27 میلیون مرگ در سال است که از هر پنج کودک زیر پنج سال، به طور عمده در کشورهای کم درآمد و متوسط، یک مورد را شامل می شود.

در صورت عدم کنترل، انتظار می رود AMR امید به زندگی را تا سال 2035 به طور متوسط ​​1.8 سال کاهش دهد که منجر به هزینه های بی سابقه مراقبت های بهداشتی و خسارات اقتصادی می شود.

بر اساس یک مطالعه تاثیر اقتصادی که توسط گروه هدایت جهانی انجام شده است، تخمین زده می‌شود که طی یک دهه، AMR سالانه 412 میلیارد دلار هزینه اضافی برای سلامتی و 443 میلیارد دلار در سال بهره‌وری نیروی کار از دست داده باشد.

بر اساس این مطالعه تأثیر، انتظار می رود اقدامات مؤثر علیه این بلای طبیعی به طور متوسط ​​سالانه 46 میلیارد دلار هزینه داشته باشد، اما تا سال 2050 به ازای هر دلار هزینه شده تا 13 دلار نتیجه خواهد داد.

از محلی تا جهانی

میا آمور موتلی، رئیس GLG که نخست وزیر باربادوس نیز هست، گفت: «ما ابزارهایی برای کاهش بحران AMR داریم و این داده ها به آینده ای ویرانگر اشاره می کنند، اگر اکنون اقدامات جسورانه تری انجام ندهیم. تعهد به مبارزه با AMR باید شخصی، محلی، ملی و جهانی باشد.

این گروه کاری هم از نظر تجهیز بودجه – به ویژه از سوی مؤسسات مالی بین‌المللی – و هم برای یافتن راه‌هایی برای غلبه بر موانع تحقیق و تولید داروهای جدید مؤثر، پیشنهادهایی ارائه می‌کند.

این کشور اهداف کمی را برای سال 2023 تعیین کرده است، که معتقد است تنها راه برای بسیج مؤثر طرف های مختلف درگیر است. اینها شامل کاهش 10 درصدی تعداد مرگ و میر ناشی از AMR باکتریایی در سراسر جهان است و اطمینان از اینکه آنتی بیوتیک های «گروه دسترسی» حداقل 80 درصد از کل آنتی بیوتیک مصرفی انسان را شامل می شود.

طبق گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، گروه ACCESS از آنتی بیوتیک‌هایی تشکیل شده است که برای درمان خط اول یا دوم عفونت‌های رایج با خطر کم مشارکت در ایجاد و گسترش مقاومت ضد میکروبی استفاده می‌شوند.

هدف دیگر کاهش مقدار مواد ضد میکروبی مورد استفاده در سیستم کشاورزی جهانی به میزان 30 تا 50 درصد در مقایسه با سطوح فعلی است.

به طور بنیادی تر، این گروه پیشنهاد می کند تا سال 2030 استفاده از ضد میکروبی های مهم پزشکی در پزشکی انسانی و حیوانی برای اهداف پزشکی غیر دامپزشکی، و در تولید گیاهی و سیستم های کشاورزی و مواد غذایی برای اهداف غیر بهداشتی گیاهی حذف شود.