وزارت بهداشت از دستورالعمل‌های سال 2017 حمایت می‌کند که افراد تراجنسیتی، MSM، و کارگران زن را از اهدای خون محروم می‌کند.


وزارت بهداشت بار دیگر بر ممنوعیت اهدای خون افراد تراجنسیتی، مردانی که با مردان و زنان کارمند جنسی انجام می دهند، تاکید کرد.  تصویر فقط برای مقاصد نمایشی.

وزارت بهداشت بار دیگر بر ممنوعیت اهدای خون افراد تراجنسیتی، مردانی که با مردان و زنان کارمند جنسی انجام می دهند، تاکید کرد. تصویر فقط برای مقاصد نمایشی. | اعتبار عکس: هندو

وزارت بهداشت اتحادیه در دیوان عالی از دستورالعمل‌های سال 2017 خود حمایت کرده است، که افراد تراجنسیتی، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند (MSM) و کارگران جنسی زن را از اهدای خون محروم می‌کند و می‌گوید که گروه‌های جمعیتی «در معرض خطر» و گاهی اوقات عموم مردم هستند. دیدگاه سلامت باید بر حقوق فردی غلبه کند.

این وزارتخانه در حال پاسخ به درخواست تانگجام سانتا سینگ، به نمایندگی از آنیندیتا پوجاری، وکیل مدافع آنیندیتا پوجاری بود که به دنبال حذف بندهایی در معیارهای انتخاب اهداکننده خون دستورالعمل انتخاب اهداکننده خون و ارجاع اهداکننده خون، در سال 2017 بود که افراد تراجنسی را مستثنی می‌کند. MSM و زنان کارگر جنسی از اهداکنندگان خون. دستورالعمل‌های ۲۰۱۷ این گروه‌های جمعیتی را به‌دلیل خطر ابتلا به عفونت‌های HIV و هپاتیت یا عفونت‌های قابل انتقال از طریق انتقال خون (TTI) برای همیشه از اهدای خون به تعویق می‌اندازد.

خواهان استدلال کرد که دستورالعمل ها تا این حد حق اساسی برابری، حق عدم تبعیض، و حق زندگی و کرامت این جوامع را نقض می کند.

این موضوع باید از منظر سلامت عمومی به جای دیدگاه حقوق فردی مورد قضاوت قرار گیرد… حتی در مورد تعادل بین حقوق فردی اهداکننده خون در مقابل حقوق گیرنده، حق دریافت کننده برای دریافت ایمن این وزارتخانه پاسخ داد.

این سیستم گفت که سیستم انتقال خون “محکم” (BTS) یکی از ویژگی های اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی هر کشوری است که بدون آن مراقبت های پزشکی با کیفیت غیرممکن است. تمام تلاش ها باید برای تقویت یکپارچگی BTS هند انجام می شد تا اعتماد به نفس را در افرادی که گزینه کمی جز استفاده از BTS در شرایطی که شاید سخت ترین شرایط زندگی خود داشتند، القا شود.

همچنین بخوانید | بیش از 87000 نفر خون اهدا کردند: مرکز

این وزارتخانه استدلال کرد: “ضروری است که هم اهداکننده و هم گیرنده در طرف مقابل BTS ایمان کامل داشته باشند که سیستم به گونه ای ایمن عمل می کند و خطرات احتمالی انتقال خون ناایمن را به حداقل می رساند.”

دولت گفت که حتی پیشرفته‌ترین فناوری‌های آزمایش هرگز نمی‌توانند کاملاً ضد احمق در نظر گرفته شوند و بسیار مهم است که تعداد اهداکنندگان خون را به افرادی محدود کنیم که طبق شواهد علمی موجود کمترین خطر ابتلا به TTI را دارند.

در این سوگندنامه 21 صفحه ای آمده است که دسته بندی افراد حذف شده بر اساس شواهد قابل توجه و بر اساس ارزیابی کارشناسان موضوع در معرض خطر ابتلا به HIV و عفونت های هپاتیت B یا C در نظر گرفته شده اند. افراد تراجنسیتی، MSM و کارگران زن در رده “در معرض خطر” قرار گرفتند.

به گزارش سالانه وزارت بهداشت و رفاه خانواده 2020-21 اشاره کرد که نشان داد شیوع HIV در بین هجریافراد تراجنسیتی، MSM و کارگران زن “شش تا 13 برابر بیشتر از شیوع HIV در بزرگسالان” بود.

همچنین بخوانید | تضمین غذای رایگان، درمان افراد فقیر HIV مثبت: HC به دولت دهلی.

این وزارتخانه مدعی شد که محدودیت های مشابهی برای اهداکنندگان خون در مورد گروه های جمعیتی با شیوع بالای HIV و سایر TTI ها در سراسر جهان وجود دارد.

گروه‌های جمعیتی متشکل از افراد تراجنسیتی، MSM و کارگران جنسی زن همچنان به عنوان گروه‌های به حاشیه رانده شده در بافت اجتماعی هند هستند و به دلیل ننگ مرتبط با آن، درمان به‌موقع آن دشوار است، حتی زمانی که آلوده هستند. به همین دلیل خطر انتقال از این گروه ها بیشتر می شود. همچنین خطر بیشتری برای انتقال بیماری‌های نوظهور جدید از این گروه‌ها وجود دارد، همانطور که اخیراً در مورد آبله میمون در بین MSM مشاهده شد.»

این دادگاه به دادگاه اطلاع داد که همیشه یک «دوره پنجره باقیمانده» از چند روز تا چند ماه حتی با بهترین آزمایش‌ها مانند آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) برای تشخیص عفونت در اهداکنندگان وجود دارد. این وزارتخانه گفت NAT در حال حاضر تنها در بخش کوچکی از 3866 بانک خون مجاز در کشور مستقر است.