گوزن ممکن است به عنوان یک مخزن برای انواع قدیمی SARS-CoV-2 عمل کند


توالی‌های ویروسی بازیابی شده از گوزن دم سفید «بسیار متفاوت از توالی‌های SARS-CoV-2 بازیابی شده از انسان» بود.  فایل

توالی‌های ویروسی بازیابی شده از گوزن دم سفید «بسیار متفاوت از توالی‌های SARS-CoV-2 بازیابی شده از انسان» بود. فایل | اعتبار عکس: AFP

یک مطالعه عفونت گسترده گوزن دم سفید با ویروس SARS-CoV-2 را در سراسر ایالت نیویورک آمریکا پیدا کرده است. RNA ویروس در 17 نمونه از 2700 نمونه (0.6٪) جمع آوری شده طی سپتامبر تا دسامبر 2020 و در 583 نمونه از 2762 نمونه (21.1٪) جمع آوری شده در طول سپتامبر تا دسامبر 2021 شناسایی شد. انواع دلتا و گاما در گوزن دم سفید، ماه‌ها پس از آخرین باری که در انسان شناسایی شدند. نگرانی ویژه این واقعیت است که توالی‌های ویروسی بازیابی شده از گوزن دم سفید «به شدت از توالی‌های SARS-CoV-2 بازیابی شده از انسان متفاوت است». این به معنای سازگاری سریع ویروس در گوزن دم سفید است.

این مطالعه رویدادهای سرریز متعددی را از انسان به گوزن‌های دودمان آلفا و دلتا و انتقال متعاقب آن در بین گوزن‌های دم سفید و سازگاری ویروس‌ها در گوزن نشان داد.

در حالی که پیامد دقیق این جهش ها در انتقال سریع و آسان ویروس بین گوزن دم سفید و از حیوانات به انسان هنوز مشخص نشده است، وجود انواع SARS-CoV-2 که دیگر در گردش نیست. انسان ها این امکان را ایجاد می کنند که گوزن دم سفید به عنوان مخزن گونه های مختلف SARS-CoV-2 که دیگر در جمعیت انسانی گردش نمی کنند، عمل کند. این ویروس احتمالاً هنگام تغذیه یا طعمه‌گذاری هدفمند طعمه‌های شکار از انسان به گوزن دم سفید پریده است. نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

قبلاً مشخص بود که ACE2 گوزن دم سفید (WTD) شباهت زیادی به گیرنده‌های ACE2 انسانی دارد و پیش‌بینی می‌شد که این شباهت به ویروس اجازه اتصال و ورود به سلول‌های گوزن را می‌دهد. اگر پیش‌بینی‌های سیلیکونی نیز نشان می‌دهد که حیوانات بسیار مستعد ابتلا به عفونت با ویروس SARS-CoV-2 هستند، تلقیح داخل بینی این ویروس در گوزن دم سفید منجر به عفونت، تکثیر و ریزش ویروس و در نهایت انتقال از یک گوزن به گوزن دیگر شد. . اگر گوزن دم سفید به طور گسترده در آمریکای شمالی با جمعیت تخمینی 30 میلیون پراکنده شده است، اگر معلوم شود که این حیوان مخزن ویروس است، نگران کننده است.

محققان تایید کردند که ویروس جمع آوری شده از گوزن در سال 2021 عفونی بوده و تکثیر ویروس فعال در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. در حالی که نوع دلتا در نمونه های انسانی یافت شد و همزمان با شناسایی در گوزن ها بود، انواع آلفا و گاما به ندرت در بین انسان ها بین سپتامبر و دسامبر 2021 در گردش بودند.

گونه های آلفا و گاما در گوزن دارای جهش های متعدد (حدود 50-80) در مقایسه با سویه اجدادی ووهان بودند. واریانت دلتا در حیوانات واگرایی ژنتیکی مشابهی را از توالی‌های دلتای انسانی نشان داد، اما تعداد جهش‌های انباشته‌شده در توالی‌های گوزن کمتر بود (65-40).

این مشاهدات نیاز به ایجاد برنامه‌های نظارت مستمر برای نظارت بر گردش خون، توزیع و تکامل SARS-CoV-2 در جمعیت گوزن‌های دم سفید و ایجاد اقداماتی برای به حداقل رساندن ورود ویروس‌های اضافی در حیوانات که ممکن است منجر به برگشت گوزن شود را برجسته می‌کند. آنها می نویسند – گونه های SARS-CoV-2 را با انسان تطبیق داد.