پزشکان می گویند ارائه AstraZeneca در دادگاه بریتانیا چیز جدیدی نیست.


یک کارمند بهداشت دوز واکسن کوویشیلد را به یک زن در یک ماشین واکسیناسیون ویژه در یک مرکز بهداشت دولتی در حیدرآباد تلقیح می کند.  فایل

یک کارمند بهداشت دوز واکسن کوویشیلد را به یک زن در یک ماشین واکسیناسیون ویژه در یک مرکز بهداشت دولتی در حیدرآباد تلقیح می کند. فایل | اعتبار عکس: هندو

پس از اعتراف شرکت داروسازی AstraZeneca در اسناد دادگاه بریتانیا مبنی بر اینکه واکسن آن علیه کووید-19 پتانسیل ایجاد ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) را دارد، یک عارضه جانبی نادر مرتبط با لخته شدن خون، پزشکان در هند گفتند که این اطلاعات جدیدی نیست و آنها “به خوبی از هشداری که از زمانی که واکسن برای عموم مردم معرفی شد در هند به عنوان یک درج همراه با واکسن در دسترس بوده است.”

آنها افزودند که هرگونه عارضه جانبی مرتبط با واکسن در عرض 21 روز تا یک ماه پس از اولین دوز رخ می دهد.

گزارشی در روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف AstraZeneca در یک سند قانونی که در فوریه به دادگاه عالی لندن برای شکایت گروهی توسط 51 شاکی ارائه شد، اعتراف کرد که واکسنی که با دانشگاه آکسفورد برای محافظت در برابر کووید-19 ساخته شده است ممکن است در موارد بسیار نادر باعث ایجاد TTS شود. “.

پذیرفته شده است که واکسن AZ می تواند در موارد بسیار نادری باعث ایجاد TTS شود. مکانیسم علت آن مشخص نیست. علاوه بر این، TTS همچنین می تواند در غیاب واکسن AZ (یا هر واکسنی) رخ دهد. این روزنامه به نقل از این سند حقوقی می‌نویسد: «علت در هر مورد فردی به دلیل کارشناسی خواهد بود.»

وکلایی که به نمایندگی از مدعیان اقدام می کنند گفتند که افرادی که واکسن را دریافت کرده اند از TTS رنج می برند – یک سندرم نادر که با همزمانی ترومبوز یا لخته شدن خون و ترومبوسیتوپنی یا نارسایی پلاکت ها مشخص می شود.

پیامدهای TTS به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند از جمله سکته مغزی، آسیب مغزی، حملات قلبی، آمبولی ریه و قطع عضو.

هم وزارت بهداشت اتحادیه و هم موسسه سرم تولید کننده واکسن کووید-۱۹ کوویشیلد هند در روز سه‌شنبه هیچ بیانیه‌ای در رابطه با این توسعه صادر نکردند. واکسن Oxford–AstraZeneca Covid-19 با نام تجاری Covishield در هند به فروش می رسد.

در هند، اطلاعات محصول همراه با واکسن به وضوح TTS را در بخش هشدارهای ویژه و اقدامات احتیاطی ویژه برای استفاده ذکر می کند و در عین حال اضافه می کند که “اکثر حوادث در 21 روز اول پس از واکسیناسیون رخ داده اند و برخی از رویدادها نتیجه کشنده داشته اند”.

‘بدون رازی’

پزشکان در اینجا گفتند که پذیرش دادگاه در حال حاضر “رازی نیست” و تأکید کردند که کووید-19 خود شناخته شده است که خطر لخته شدن خون، حملات قلبی و سکته مغزی را هم در حین بهبودی و هم بعد از آن افزایش می دهد.

دکتر Rajeev Jayadevan، رئیس مشترک انجمن ملی پزشکی هند (IMA) Covid Task Force در کرالا، گفت: «پذیرش دادگاه چیز جدیدی نیست. در واقع، اینها حقایق کاملاً مستندی هستند که از اوایل سال 2021 (به زودی پس از عرضه واکسن) تأیید شده اند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ماه می 2021 در مورد آن نوشت و در سال 2023 به روز شد.

وی افزود: لخته شدن خون برای افرادی که اولین دوز را در زمان واکسیناسیون و در ماه اول پس از آن تزریق کردند، مشکل ساز بود. بنابراین، در سال 2024، مردم در معرض خطر TTS نیستند. همچنین، حملات قلبی و سکته‌های مغزی که در عمل مشاهده می‌کنیم ناشی از TTS نیستند، که یک واکنش ایمنی استثنایی نادر است که منجر به لخته شدن در مکان‌های خاصی مانند مغز و جاهای دیگر می‌شود.»

پزشکان خاطرنشان کردند که حملات قلبی و سکته مغزی معمولاً ناشی از بیماری‌های سبک زندگی است، از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و اخیراً Covid-19 یک عامل اضافی است. هر چه تعداد عوامل خطر بیشتر باشد، خطر بیشتر است. افرادی که واکسینه شده اند در معرض خطر کمتری برای هر یک از این رویدادها در طول و بعد از کووید هستند.

«عارضه جانبی لخته شدن این واکسن از قبل شناخته شده است و بسیار نادر است. دکتر سیریاک ابی فیلیپس، کبد شناس از کرالا، در پستی در شبکه های اجتماعی نوشت: این اولین باری نیست که AstraZeneca خطر رویدادهای لخته شدن خون (باز هم نادرترین عارضه جانبی) مرتبط با کووید را تایید می کند.

طبق اطلاعات قبلی منتشر شده توسط موسسه سرم هند: “ترکیب بسیار نادر و جدی از TTS در برخی موارد همراه با خونریزی، با فراوانی کمتر از 1/70,000,000 مشاهده شده است.” سازنده اضافه کرده است که مانند سایر واکسن ها، تجویز کوویشیلد باید در افرادی که از یک بیماری حاد تب دار رنج می برند به تعویق بیفتد.

دکتر Akshay Budhraja، مشاور ارشد تنفس و خواب، Aakash Healthcare، دهلی، گفت: “واکسن به طور بالقوه می تواند باعث TTS شود، یک عارضه جانبی بسیار نادر، و عوارض جانبی در عرض چند هفته تا چند ماه رخ می دهد، نه پس از سال ها.”

این واکسن میلیون ها نفر را از ابتلا به کووید شدید محافظت کرده است. بعد از خبر [of AstraZeneca’s admission]، قطعاً از طریق تماس ها و بازدیدهای فیزیکی در OPD، از افرادی که با کوویشیلد واکسینه شده اند و در مورد دارو برای جلوگیری از عوارض جانبی واکسن، سؤالات زیادی دریافت می کنیم. بیش از دو سال از تزریق واکسن می گذرد و هیچ اثر طولانی مدتی ندارد. بنابراین در حال حاضر جای نگرانی نیست و نیازی به دارو نیست.

(با ورودی های PTI)