وزارت بهداشت اتحادیه می گوید که دستورالعمل های مربوط به سهل انگاری پزشکی در دست بررسی است


به گفته کارشناسان حقوقی و پزشکی، یک چارچوب قانونی مناسب نه تنها از منافع بیماران محافظت می کند، بلکه موارد خشونت علیه پزشکان را نیز بررسی می کند.  تصویر: ستایش ولینژی.

به گفته کارشناسان حقوقی و پزشکی، یک چارچوب قانونی مناسب نه تنها از منافع بیماران محافظت می کند، بلکه موارد خشونت علیه پزشکان را نیز بررسی می کند. تصویر: ستایش ولینژی.

در پاسخ به پرسش حق دسترسی به اطلاعات (RTI) نشان داده شد که وزارت بهداشت و رفاه خانواده اتحادیه، تقاضای طولانی مدت بخش مراقبت های بهداشتی را برای تنظیم دستورالعمل هایی برای تعیین موارد سهل انگاری پزشکی مورد بررسی قرار داده است.

این وزارتخانه در پاسخ به درخواستی که تحت قانون RTI به نمایندگی از این سازمان ارائه شده است، گفت: اگرچه در حال حاضر هیچ دستورالعملی وجود ندارد، این موضوع در حال بررسی است. PTI.

همچنین بخوانید : پزشکان به دلیل قصور پزشکی با اقدامات اداره کل مواجه می شوند

«تاکنون هیچ دستورالعملی تنظیم نشده است. این در حال بررسی است.

آقای گوپتا که مسئول مرکزی اطلاع رسانی عمومی نیز می باشد، پاسخ کتبی داده است PTI هنگامی که از او خواسته شد اطلاعاتی در مورد “اگر وزارت بهداشت اتحادیه دستورالعملی برای رسیدگی به موارد قصور پزشکی در کشور تنظیم کرده است” ارائه دهد.

بیش از 17 سال از زمانی که دادگاه عالی برای اولین بار در پرونده جیکوب متیو در سال 2005 به مرکز دستور داد تا قوانین قانونی را با مشورت شورای پزشکی هند (MCI) تنظیم کننده آموزش پزشکی آن زمان تنظیم کند می گذرد. موارد سهل انگاری پزشکی، زیرا بر پزشکان و بیماران تأثیر می گذارد.

در حالی که بیماران باید از ستونی به پست دیگر بدوند تا در برابر پزشکان خطاکار عدالت را به دست آورند، اتهامات بیهوده و اقدامات بدخواهانه باعث آزار و اذیت پزشکان می شود. به گفته کارشناسان حقوقی و پزشکی، یک چارچوب قانونی مناسب نه تنها از منافع بیماران محافظت می کند، بلکه موارد خشونت علیه پزشکان را نیز بررسی می کند.

همچنین بخوانید: قصور پزشکی: SHRC خواستار گزارش در مورد دو حادثه است

به عنوان یک ترتیب توقف، دادگاه عالی رهنمودهای خاصی را تنظیم کرده بود که بر اساس آن افسر تحقیق باید قبل از اقدام علیه یک پزشک متهم به عمل یا کوتاهی راش یا سهل انگاری، یک نظر پزشکی مستقل و صالح دریافت کند.

نظر ترجیحاً باید از جانب یک پزشک در خدمات دولتی و واجد شرایط در آن شاخه از طب باشد که طبق دستورالعمل ها معمولاً می توان انتظار داشت که نظر بی طرفانه و بی طرفانه ارائه دهد.

متأسفانه این دستورالعمل رعایت نشده است. افسران تحقیق نمی دانند به چه کسی مراجعه کنند، بنابراین با شوراهای پزشکی دولتی تماس می گیرند.

آجای کومار آگاروال، وکیل دادگاه عالی دهلی که به پرونده های سهل انگاری پزشکی رسیدگی می کند، گفت: “این منجر به پرونده های دادگاه می شود زیرا بیماران آسیب دیده احساس می کنند که گرفتن نظر از شوراهای پزشکی ایالتی تضاد منافع است.”

همچنین بخوانید : مورد عجیب قصور پزشکی

کارشناسان پزشکی نیز از این تاخیر انتقاد کردند و گفتند که نشان دهنده بی علاقگی دولت ها است.

MCI برای اولین بار در 31 اکتبر 2017 قطعنامه ای را تصویب کرد و به دولت پیشنهاد کرد تا هیئت های پزشکی با حضور پزشکان متخصص در رشته های مربوطه پزشکی تشکیل شود.

هنگامی که کمیسیون ملی پزشکی (NMC) جایگزین MCI شد، مجدداً در 29 سپتامبر 2021 به وزارت بهداشت اتحادیه نامه نوشت و قانون اساسی، شرایط اعضا و عملکرد چنین هیئت‌های پزشکی را در سطح ناحیه و ایالت پیشنهاد کرد.

NMC در بیانیه خود گفت: «سازمان تعقیب/تحقیق با دریافت توصیه هیئت پزشکی منطقه/ایالت ممکن است طبق قانون به این موضوع ادامه دهد.»

همچنین بخوانید: 25 میلیون روپیه خسارت ناشی از سهل انگاری پزشکی

پروفسور دکتر JA Jayalal، رئیس ملی سابق انجمن پزشکی هند (IMA) و دبیر فعلی انجمن پزشکی مشترک المنافع، گفت که IMA چندین درخواست – ابتدا به MCI و سپس NMC – پس از حکم دادگاه عالی ارائه کرد.

دولت کمترین اولویت را به سلامت دارد. پرونده ای در دادگاه عالی مدرس تشکیل شد که به دنبال راهنمایی تنظیم کننده پزشکی بود تا آن را در اولویت قرار دهد و دادگاه به تنظیم کننده دستور داد تا این کار را انجام دهد، اما هنوز کارها در مرحله مقدماتی هستند.

«IMA از دولت درخواست می‌کند که یک دادگاه پزشکی جداگانه متشکل از پزشکان دانش‌آموز تشکیل دهد تا با چنین مواردی به شیوه‌ای محدود به زمان رسیدگی کنند. همچنین از دولت هند می‌خواهد که باید فعالانه برای تنظیم این دستورالعمل‌ها در بحث با NMC و سایر نهادهای قانونی پزشکی ارائه شود.»