نظرسنجی سلامت CSDS-Lokniti | آیا تماس با یک سرویس باعث رضایت کم و بیش مردم می شود؟


اگر عموم مردم از خدمات مراقبت های بهداشتی راضی نباشند، به احتمال زیاد حمایت خود را از رهبران سیاسی و سیاست هایی که از مراقبت های بهداشتی عمومی حمایت می کنند، کنار می گذارند.  فایل

اگر عموم مردم از خدمات مراقبت های بهداشتی راضی نباشند، به احتمال زیاد حمایت خود را از رهبران سیاسی و سیاست هایی که از مراقبت های بهداشتی عمومی حمایت می کنند، کنار می گذارند. فایل | اعتبار عکس: هندو

میزان رضایت رای دهندگان از خدمات بهداشت عمومی شاخصی حیاتی از قدرت سیستم مراقبت های بهداشتی یک کشور است. کیفیت تعامل بین رای دهندگان و خدمات بهداشتی و درمانی می تواند به طور قابل توجهی بر رضایت رای دهندگان تأثیر بگذارد. از آنجایی که سیستم های بهداشت عمومی عمدتاً توسط دولت تأمین می شود، حمایت سیاسی از سیاست های مراقبت های بهداشتی عمومی بسیار مهم است. اگر عموم مردم از خدمات مراقبت های بهداشتی راضی نباشند، به احتمال زیاد حمایت خود را از رهبران سیاسی و سیاست هایی که از مراقبت های بهداشتی عمومی حمایت می کنند، کنار می گذارند. این می تواند منجر به کاهش بودجه برای خدمات بهداشت عمومی شود که بر کیفیت و دسترسی آنها تأثیر می گذارد.

نظرسنجی ما نشان داد که نزدیک به یک چهارم مردم از طرح‌های بهداشتی محبوب، از جمله آیوشمان بهارات (28%)، برنامه‌های بیمه سلامت دولتی (26%)، جانانی شیشو سوراکشا کاریاکرام یا JSKK (24%) و جانانی سوراکشا یوجنا یا JSY استفاده کرده‌اند. (20%)، در حالی که نزدیک به نیمی از ماموریت ایندرادهانوش (48%) بهره برده اند. جالب است بدانید که نزدیک به نیمی از مردم هرگز از این طرح ها (به استثنای ماموریت ایندرادهانوش) بهره مند نشدند. طرح های بهداشتی با هدف ارائه خدمات بهداشتی بهتر برای زنان و کودکان کمترین میزان دسترسی را داشتند (جدول 1).

به طور کلی، افرادی که از این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند، نسبت به افرادی که از این طرح‌ها بهره‌مند نشده‌اند، احتمال رضایت بیشتری دارند. جالب است که تعداد قابل توجهی از طرح ها با وجود عدم بهره مندی از آنها راضی بودند (جدول 2).

نسبت رضایت رای دهندگان نیز بر اساس کیفیت و مدت خدمات ارائه شده در بیمارستان ها شکل گرفت. افرادی که مجبور بودند کمتر از یک ساعت برای درمان پزشکی منتظر بمانند نسبت به افرادی که بیش از دو ساعت منتظر ماندند (63٪ و 36٪) رضایت بیشتری داشتند. به طور کلی، سطح «کاملاً راضی» با افزایش زمان انتظار کاهش یافت. این همچنین نشان می دهد که نسبت بالاتر رضایت نیز نشان دهنده درجه دسترسی بیشتر به خدمات سرپایی است که به زمان کمتری نیاز دارد (جدول 3).

علاوه بر این، رضایت رای دهندگان نیز با درک این موضوع که آیا شرایط بیمارستان ها در چند سال اخیر بهبود یافته یا بدتر شده است (جدول 4) مرتبط است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که قضاوت در مورد اینکه آیا اوضاع بهتر شده است یا خیر، مهم‌تر از سطح مطلق خدمات ارائه شده است.

Devesh Kumar محقق در Lokniti است. سوهاس پالشیکار علوم سیاسی تدریس می کرد و سردبیر ارشد مطالعات سیاست هند است