فروش آزاد آفت کش های خطرناک همچنان بر سلامت کشاورزان در ماهاراشترا تأثیر می گذارد


روستای بوریسینه در 40 کیلومتری شهر یاواتمال، در میان مزارع کشاورزی احاطه شده است که در میان روستاهای ماهاراشترا، کشاورزان همچنان از مسمومیت با آفت کش ها رنج می برند.

هیرامان صیام، 45 ساله، در میان کشاورزانی که در سال 2017 در معرض مسمومیت با آفت کش ها قرار گرفته اند، ناامید است که بدنش مانند گذشته قدرتی ندارد. من با احساس نفس نفس زدن و بی قراری از خواب بیدار شدم که با حملات و تشنج همراه بود. بدن لرزانم کم کم سرد شد. پسرعموهایم مرا با طناب و ساری به تخت خواب بستند زیرا نمی توانستم بی حرکت دراز بکشم. آنها مرا به بیمارستان Akola Bazaar Prathmik Arogya Kendra بردند، از آنجا به دانشکده پزشکی و بیمارستان دولتی Shri Vasantrao Naik ارجاع شدم.» آقای Sayam به یاد می آورد.

او بر اساس توصیه فروشنده مبنی بر اینکه محصول پنبه او را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، حشره کشی به نام پولو اسپری کرده بود.

دکترها گفتند که او از سموم آفت کشی که از طریق پوست وارد بدنش شده بود، رنج می برد. همسرش آرچانا گفت، چون دیدم وضعیت او بهتر نشده است، از مردم وام گرفتم تا او را در یک بیمارستان خصوصی بستری کنند که برای ما 116000 روپیه هزینه داشت که 50000 روپیه هنوز بازپرداخت نشده است. هندو.

خانم صیام گفت که همسرش اشتهای خود را از دست داده است و پزشکان نمی توانند بگویند که آیا طلسم های مداوم سرگیجه، سردرد و بدن درد درمان می شود یا خیر. او با نشان دادن صورت‌حساب‌های پزشکی اضافه کرد: «هزینه‌های پزشکی او ماهانه 3000 روپیه است. دو فرزند این زوج به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل کرده اند.

خانم آرچانا سایم که قبلاً خانه‌دار بود، مجبور شد کار مزرعه سه هکتاری آنها را به عهده بگیرد. پس از این همه، خانواده همچنان به آفت کش ها وابسته است.

ویجی سایم، پسر عموی آقای هیرامان سیام، که او نیز کشاورز است، گفت که آنها از سنین جوانی در معرض سموم دفع آفات بوده اند. والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌هایی مانند اندوسولفان و مونوکروتوفوس را سمپاشی می‌کردند. امروزه برای هر محصول آفت کش های خاصی مانند مونوسیل، حشره کش و آسفالت، آفت کش وجود دارد. قیمت آنها بین 1000 تا 2000 روپیه در هر شیشه 2.5 لیتری است. او دو پسر خردسال خود را در زمینه کشاورزی آموزش می دهد و به سمپاشی آفت کش ها ادامه می دهد زیرا جایگزین های مناسبی نمی شناسد.

به نظر می رسد هیچ چیز از سال 2017 تغییر نکرده است

در سال 2017، گزارش‌هایی مبنی بر مسمومیت با آفت‌کش‌ها از ماهاراشترا منتشر شد که انتقاد جهانی را علیه سیاست‌های تنظیم آفت‌کش‌های هند برانگیخت. شبکه غیرانتفاعی اقدام علیه آفت کش ها (PAN) هند در گزارش سال 2017 خود با عنوان “مسمومیت با آفت کش ها در منطقه یاواتمال در ماهاراشترا: واقعیت های ناگفته” موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با آفت کش ها را در این منطقه برجسته کرد.

در سال‌های 2017 و 2018، پس از بروز تعداد زیادی از موارد مسمومیت با آفت‌کش‌ها، توزیع و فروش برخی حشره‌کش‌ها (Profenophos، Fipronil، Acephate، Difenthiron و Monochrotophos) به مدت 60 روز در شهرهای Akola، Amaravati، Buldhana، Washim و ولسوالی های یاواتمال

D. Narasimha Reddy، مشاور PAN India، گفت که آفت‌کش‌هایی که خانواده هیرامان سیام گفته‌اند که استفاده می‌کنند هنوز در هند ممنوع نشده‌اند. مونوکروتوفوس به طور گسترده در ماهاراشترا برای مگس سفید و همچنین برای تقویت رشد گیاه استفاده می شود. برای استفاده در محصولات غذایی مجوز ندارد اما کشاورزان ناآگاهانه از آن استفاده می کنند. در Yavatmal، Monocrotophos و Polo حتی توسط یک کمیته کارگروه دولتی در سال 2017-2018 نامگذاری شدند. همه آفت کش ها محصولات خطرناکی هستند که در حین سمپاشی و پس از آن در مزارع کشاورزی بالقوه ایجاد بیماری می کنند. کودها همچنین دارای آمونیاک و نیترات هستند که می توانند منابع آب و خاک را آلوده کنند.

 هیرامان صیام

هیرامان صیام | اعتبار عکس: Purnima Sah

در سال 2021، PAN International فهرستی از آفت کش های بسیار خطرناک را منتشر کرد که بیش از 100 آفت کش در حال حاضر برای استفاده در هند تایید شده اند.

دولت ماهاراشترا در 8 اوت 2023 لایحه ای را برای اصلاح قانون حشره کش 1968 در ایالت به مجلس قانونگذاری ارائه کرد. با توجه به اینکه اصلاحیه پیشنهادی بسیار متمرکز است و مشکلی که سعی دارد به آن بپردازد، کاملاً شگفت‌انگیز است. از طریق این اصلاحیه، دولت اعتراف می کند که آفت کش های نامناسب یا نامرغوب در حال تولید و فروش در ایالت هستند. دولت از طریق این لایحه به دنبال مجازات ساخت و فروش حشره کش های تقلبی، غیراستاندارد یا نامناسب است. این اصلاحیه صرفاً می خواهد مجازات قابل شناخت و غیرقابل وثیقه باشد. ما از دولت می خواهیم که به چالش های دیگر نیز رسیدگی کند.» دکتر ردی گفت.

صفیه ضمیر میرزا احساس می کند کارگرانی مانند او در برابر مسمومیت با آفت کش ها بسیار آسیب پذیر هستند زیرا مجبورند روزانه وارد میدان شوند.

صفیه ضمیر میرزا احساس می کند کارگرانی مانند او در برابر مسمومیت با آفت کش ها بسیار آسیب پذیر هستند زیرا مجبورند روزانه وارد میدان شوند. | اعتبار عکس: Purnima Sah

صفیه ضمیر میرزا، روزمزد 43 ساله، از نوجوانی در مزارع کار می کرد. او در تپه‌های قتانجی در 6 کیلومتری روستای سیخدا زندگی می‌کند و در آنجا برای کار می‌رود. کارگران مزرعه، از جمله خانم میرزا، به شدت در برابر مسمومیت با آفت کش ها آسیب پذیر هستند. اسم‌ها را نمی‌دانم، اما برخی از آن‌ها چنان بوی بدی می‌دهند که لباس‌های ما حتی پس از شستن با صابون تا هفته‌ها بو می‌دهند. از آنجایی که ما مستقیماً با خاک پاشیده شده در تماس هستیم، پوستمان می‌سوزد، دچار جوش و جوش می‌شویم و اغلب احساس تهوع می‌کنیم. خانم میرزا، مادر سه فرزند، گفت: وقتی نگرانی هایمان را مطرح می کنیم، صاحب مزرعه از ما می خواهد که آنجا را ترک کنیم. شوهرش هم به عنوان روزمزد کار می کند. آنها برای 12 ساعت کار روزانه 200 روپیه درآمد دارند.

خداحافظ آفت کش ها

در حدود 20 کیلومتری یاواتمال مزرعه 16 هکتاری Subhash Sharma در روستای Tiwasa قرار دارد. آقای شارما، یک هفتگی سن، استفاده از آفت کش ها را در سال 1994 متوقف کرد.

در دهه 1990، 20 گاو هنگام چرا در مزرعه ای که سم پاشی شده بود، مردند. آقای شارما که در آن زمان از چندین مشکل بهداشتی رنج می‌برد، گفت: «این من را تکان داد زیرا مرتباً فورات (یک حشره‌کش) را نیز اسپری می‌کردم که بوی بدی غیرقابل تحمل داشت، به غیر از Monocrotophos، Ekalux (حشره‌کش) و بسیاری دیگر.» . وقتی درباره کشاورز طبیعی افسانه‌ای ژاپنی ماسانوبو فوکوکا خواند، ترجیح داد فقط کشاورزی طبیعی انجام دهد. وی افزود: دولت باید قوانین سختگیرانه ای وضع کند و تولید و فروش سموم مضر را ممنوع کند.

سابهاش شارما پس از تجربه مشکلات بهداشتی به کشاورزان ارگانیک روی آورد.

سابهاش شارما پس از تجربه مشکلات بهداشتی به کشاورزان ارگانیک روی آورد. | اعتبار عکس: Purnima Sah

در سال 2018، دولت ماهاراشترا ماموریت کشاورزی ارگانیک دکتر پنجابرائو دشموک را به نام پنجابرائو دشموک، رهبر کشاورز کهنه کار، برای ترویج کشاورزی ارگانیک راه اندازی کرد. مرحله اول این ماموریت در ولسوالی‌هایی که میزان خودکشی کشاورزان بیشتر بود – بولداهانا، آکولا، واشیم، امراواتی، یاواتمال و واردا معرفی شد. هندو در روستای سیخدا با دو کشاورز که به ماموریت ملحق شده اند ملاقات کرد.

ویلاس بورک، 60 ساله، که دارای 10 جریب زمین اجدادی است، در سال 2020 به این ماموریت پیوست. جیوامروتیک کود طبیعی بر پایه ژاگر. مدفوع گاو و ادرار گاو؛ کشتی داشپرنیآقای بورک گفت، یک حشره کش طبیعی که از برگ ها و علف های تجزیه شده ساخته شده است.

Vikas Bhurke و Sandip Khuje کشاورزی ارگانیک را ترویج می کنند

Vikas Bhurke و Sandip Khuje کشاورزی ارگانیک را ترویج می کنند اعتبار عکس: Purnima Sah

سندیپ خوجه، 50 ساله، صاحب هفت جریب زمین، گفت که کشاورزان به نتایج سریع نیاز دارند، که باعث می شود آنها به آفت کش ها روی آورند. آقای خوجه گفت: “حداقل سه سال طول می کشد تا کشت خاک ارگانیک شود و پس از آن، کشاورزان مجبور نیستند پولی برای آفت کش ها خرج کنند.”

فلفل قرمز در مزرعه ساندیپ خولجه رشد می کند

فلفل قرمز در مزرعه ساندیپ خولجه رشد می کند. اعتبار عکس: Purnima Sah

سه سال پیش، Bhagyawan Dilip Kombe، 27 ساله، اهل روستای Belora، دچار عوارض جانبی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها شد. پدربزرگ و پدر آقای کومبه بر اثر مسمومیت با آفت کش مرده بودند. ما قبلاً Coragen (حشره کش)، Roundup (یک علف کش) و Monocrotophos و بسیاری موارد دیگر را اسپری می کردیم. فروشنده فقط می گوید که تولید کدام محصول را افزایش می دهد، اما خطرات سلامتی را نه.» او با کمک شرکت غیر انتفاعی تولیدکننده کشاورز وقادی (SWFPCL)، نحوه استفاده از کودهای آلی را آموخت.

از سال 1994، SWFPCL به کشاورزان در هفت منطقه-یاواتمال، لاتور، عثمان آباد، ناشیک، آکولا، امراواتی و بولدهانا- آموزش می دهد تا کشاورزی ارگانیک را اتخاذ کنند.

میناکشی ساوالکار، مدیر SWFPCL، گفت که آنها در حال حاضر از 300 کشاورز حمایت می کنند، اما راه طولانی در پیش دارند.

Muralidhar Bhoir، هماهنگ‌کننده ارشد در بنیاد غیرانتفاعی SwitchOn حفاظت از محیط زیست، گفت که چند سال طول کشید تا در کشاورزی ارگانیک به موفقیت رسید. کشاورزان در سازگاری با تغییرات مردد هستند زیرا آنها برای نسل‌ها کشاورزی غیرارگانیک را انجام داده‌اند. ممکن است در اولین سالی که آنها به ارگانیک روی می آورند 75 درصد ضرر داشته باشند. هیچ کس این را نمی‌خواهد،» آقای بهیر گفت هندو.

کایلاش وامانرائو، فروشنده آفت کش، گفت که نمی توان از یک مغازه کودهای کاملا ارگانیک امرار معاش کرد. پس از موارد مسمومیت 2017 هیچ چیزی ممنوع نشده است. ما در حال فروش آن هستیم. کودها و سموم دفع آفات مانند مونوسیل، پلیس، ایندو گلف، کود سوپر کامپوند دی، DAP و غیره برای خاک و همچنین سلامت انسان بسیار مضر هستند. اما من آنها را می فروشم زیرا هیچ محدودیتی از طرف دولت وجود ندارد و این تجارت من است.

مقامات بهداشتی کالج پزشکی دولتی شری واسانترائو نایک در یاواتمال گفتند که هیچ پادزهری برای اکثر موارد مسمومیت با آفت کش ها در بازار وجود ندارد و قربانیان اغلب بدون درمان می میرند. ما در حال ایجاد آگاهی در مورد خطرات آفت کش ها در منطقه یاواتمال بودیم، حتی قبل از اینکه موارد مسمومیت با آفت کش ها در سال 2017 شروع شود. گیریش جاتکار، که با این بیمارستان مرتبط است، گفت: بیشتر بطری ها و شیشه های آفت کش ها حتی علامت هشداری هم ندارند.

این بیمارستان از به اشتراک گذاشتن سوابق خود در مورد مسمومیت با آفت کش ها خودداری کرد هندو.

کسانی که برای غلبه بر افکار خودکشی نیاز به کمک دارند می توانند با آسرا (27546669-022) یا بنیاد واندروالا (18602662345/18002333330) تماس بگیرند.