سیستم پزشکی یکپارچه برای تغییر آینده مدیریت بیماری


بر اساس دو مقاله ای که اخیراً در مجلات معتبر کالج قلب و عروق آمریکا و آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است، استفاده از یوگا به عنوان یک درمان اضافی می تواند به بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی و سنکوپ کمک کند.

مجله قلب و عروق (2021) می گوید که استفاده از یوگا به عنوان یک درمان کمکی در کاهش بار علامتی و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سنکوپ وازوواگال مکرر، که افت ناگهانی ضربان قلب و فشار خون است، نسبت به درمان استاندارد به تنهایی برتری دارد. منجر به غش می شود مجله عصب شناسی بیان می کند که یوگا به عنوان یک درمان اضافی برای بیماران میگرنی برتر از درمان پزشکی به تنهایی است، و پیشنهاد می کند که ممکن است ادغام یک مداخله مقرون به صرفه و ایمن مانند یوگا در مدیریت میگرن مفید باشد.

این دو مورد از ۲۱ مقاله‌ای هستند که اخیراً در مجلات علمی بین‌المللی منتشر شده‌اند که شور و شوق جدیدی را در مورد یوگا در انجمن پزشکی جهانی ایجاد کرده‌اند. همچنین گامی به سوی اعتبار بخشیدن به چنین پزشکی یکپارچه مبتنی بر شواهد و نیاز ضروری آن در آینده است و به آزمایش‌های بالینی که در شش سال گذشته در موسسه علوم پزشکی سراسر هند، دهلی در جریان بوده است، اعتبار می‌بخشد.

آزمایشات بالینی

در یک همکاری منحصر به فرد، 19 بخش در AIIMS – از جمله قلب و عروق، گوارش، ریه، داخلی، مغز و اعصاب، روانپزشکی، زنان، جامعه، سرطان شناسی – به طور جمعی در حال کار برای شناسایی مناطق مورد نیاز هستند که در آن آلوپات ها داروهای مدرن را می خواهند و احساس می کنند که افزودن یک طب سنتی می تواند بیماران را تسکین دهد. حتی قبل از اینکه دولت مرکزی به رهبری نارندرا مودی شروع به ترویج یوگا برای آوردن آن در نقشه سلامت جهانی کند، پزشکان در AIIMS آزمایشات بالینی خود را در سال 2012 آغاز کرده بودند تا دریابند که یوگا چگونه می تواند ارائه دهد.

در سال 2016، مرکز تحقیقات و پزشکی یکپارچه (CIMR) در محوطه دانشگاه AIIMS-دهلی تحت برنامه مرکز عالی آیوش تأسیس شد، جایی که تحقیقات علمی مناسب در مورد یوگا برای اولین بار در کشور آغاز شد. پیشرفت‌های کوچک و نتایج میان‌راه از بخش‌های قلب، مغز و اعصاب، ریه و زنان اکنون منتشر شده است و توسط گروه‌های همتا و مجلات پزشکی بین‌المللی تأیید می‌شود.

به گفته گوتام شارما، رئیس CIMR، متخصص قلب، اگرچه یوگا قرن‌ها به طور سنتی در هند انجام می‌شود، هدف ابتکار AIIMS این است که آن را تحت یک پروتکل رسمی برای ارائه خدمات بالینی برای درمان بیماری‌های مختلف با یک سیستم پزشکی یکپارچه قرار دهد. استاد AIIMS وی گفت که به زودی بر اساس یافته های این موسسه دستورالعمل های جدیدی برای ترکیب داروهای اصلی و جایگزین و درمان به روش هایی که برای بیمار بهترین کار را انجام می دهند، تهیه می شود.

“یکپارچه برای مراقبت های بهداشتی”

یکی از افسران ارشد وزارت بهداشت و رفاه خانواده اتحادیه گفت که آیورودا، هومیوپاتی و یوگا سنتی پزشکی «جایگزین» نیستند که اغلب آنها را می‌نامند، بلکه «جزئی از مراقبت‌های بهداشتی» هستند. انتظار می‌رود که یافته‌های علمی حاصل از تحقیقات AIIMS با برنامه مرکز برای اجرای سیاست “یک ملت، یک سیستم سلامت” تا سال 2030 همسو باشد.

به طور سنتی، یوگا برای مقاومت در برابر تغییرات خودمختار و نقص ایمنی سلولی شناخته شده است، اما پزشکی مدرن به اثبات اثربخشی و ایمنی بالینی نیاز دارد. از این رو، تیم CIMR که برای استخدام پزشکان یوگا و آیورودا مجوز داده شده است – قبلاً قانون AIIMS، قوانین و اعلان‌ها برای استخدام درمانگران یوگا ارائه نمی‌کردند – همچنین از آخرین تکنیک‌های مدرن مانند MRI و PET اسکن استفاده می‌کنند. روش های تحقیقاتی چندگانه برای تأیید اعتبار این سیستم های سنتی پزشکی.

در شماره ویژه 2021 از دارو، مجله علمی دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی، مقاله ای در مورد “آینده پزشکی” بیان می کند که پزشکی یکپارچه دیگر فقط یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت است. علیرغم پیشرفت های پزشکی مدرن، جامعه معاصر مجموعه ای از اپیدمی ها و همه گیری های بیماری های غیرواگیر، مزمن، مسری و عفونی را تجربه کرده است. این مقاله می‌گوید این بحران‌های بهداشت عمومی، حداقل تا حدی، به رفتار و سبک زندگی مرتبط است.

تدوین استانداردها

سازمان جهانی بهداشت اکنون در حال توسعه استانداردهایی برای اجرای آیورودا، یوگا، طب سنتی چینی، مدیتیشن، داروهای گیاهی، مکمل های غذایی، درمان های حرکتی، و سایر شیوه های ذهن و بدن است و آنها را به عنوان طب مکمل سنتی یکپارچه (TCIM) می نامد که تمرکز دارد. بر روی “کل فرد” برای دستیابی به سلامت و بهبود مطلوب.

مطالعات متعدد در CIMR تا کنون مزایای بالقوه یوگای ساده و مقرون به صرفه را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، اختلالات ریتم و کسانی که پس از حملات قلبی بهبود می یابند، نشان داده است. بیمارانی که از افسردگی، اختلالات خواب، دیابت، فشار خون و میگرن اپیزودیک رنج می‌برند، بهبود فراوانی، شدت و تأثیر بیماری‌های خود را گزارش کرده‌اند، در حالی که یوگای دوران بارداری به زنان باردار کمک می‌کند تا در برابر تغییراتی که در بدن در طول بارداری رخ می‌دهد، آرام بمانند. برنامه یوگا شامل تمرینات تنفس آهسته و عمیق، تکنیک های آرام سازی و وضعیت های یوگا است که بر سیستم عصبی خود ایمنی تأثیر می گذارد و ذهنیت و کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد.

مطالعه 10 ساله در AIIMS هنوز در حال انجام است و توسط وزارت آیوش، بخش‌های بیوتکنولوژی و علم و فناوری، و شورای تحقیقات پزشکی هند حمایت و تامین می‌شود. جامعه علمی AIIMS در حال حاضر در حال بررسی اثربخشی بالینی، مکانیسم های عمل، پروتکل ها و پیامدهای خط مشی پزشکی یکپارچه است.

“هزینه مراقبت های بهداشتی مدرن بالا است و بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که حدود 10٪ از مردم را مجبور به توقف استفاده از آنها می کند. دکتر شارما گفت: یک رویکرد یکپارچه به پزشکان کمک می کند تا بهترین گزینه های مدیریتی را برای مبارزه با چالش های بیماری ها در آینده انتخاب کنند.

پزشکی یکپارچه ایده ای است که شاید زمان آن فرا رسیده باشد.