در آینده: آزمایش ادرار برای تشخیص تومورهای مغزی


یکی از نشانه‌های احتمالی که فرد مبتلا به تومور مغزی است، وجود وزیکول‌های خارج سلولی مرتبط با تومور (EVs) در ادرار او است.  تصویر برای نمایندگی

یکی از نشانه‌های احتمالی که فرد مبتلا به تومور مغزی است، وجود وزیکول‌های خارج سلولی مرتبط با تومور (EVs) در ادرار او است. تصویر برای نمایندگی | اعتبار عکس: Getty Images/iStockphoto

دانشمندان از دستگاه جدیدی برای شناسایی پروتئین غشایی کلیدی در ادرار استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد بیمار مبتلا به تومور مغزی است یا خیر.

طبق مطالعه آنها، پروتئین مورد استفاده برای تشخیص سرطان مغز می تواند از نیاز به آزمایش های تهاجمی جلوگیری کند و احتمال تشخیص زودهنگام تومورها را برای جراحی افزایش دهد.

به گفته این مطالعه، این تحقیق از دانشگاه ناگویا، ژاپن، می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای برای تشخیص انواع دیگر سرطان نیز داشته باشد.

این تحقیق در مجله منتشر شد نانو ACS.

اگرچه تشخیص زودهنگام بسیاری از انواع سرطان به افزایش اخیر نرخ بقای سرطان کمک کرده است، نرخ بقای تومورهای مغزی برای بیش از 20 سال تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

این تا حدی به دلیل تشخیص دیرهنگام آنها است.

پزشکان اغلب تومورهای مغزی را تنها پس از شروع علائم عصبی، مانند از دست دادن حرکت یا تکلم، کشف می کنند که در آن زمان تومور به اندازه قابل توجهی رسیده است. در این مطالعه آمده است که تشخیص تومور زمانی که هنوز کوچک است و شروع درمان در اسرع وقت می تواند به نجات جان انسان ها کمک کند.

بر اساس این مطالعه، یکی از نشانه‌های احتمالی وجود تومور مغزی در فرد، وجود وزیکول‌های خارج سلولی مرتبط با تومور (EVs) در ادرار اوست.

EV ها وزیکول هایی با اندازه نانو هستند که در عملکردهای مختلفی از جمله ارتباط سلول به سلول نقش دارند. به گفته این مطالعه، از آنجایی که آنهایی که در بیماران مبتلا به سرطان مغز یافت می شوند، دارای انواع خاصی از RNA و پروتئین های غشایی هستند، می توان از آنها برای تشخیص وجود سرطان و پیشرفت آن استفاده کرد.

این مطالعه گفت، اگرچه آنها دور از مغز دفع می شوند، اما بسیاری از EV های سلول های سرطانی به طور پایدار وجود دارند و بدون تجزیه از طریق ادرار دفع می شوند.

دانشیار تاکائو یاسویی از دانشکده مهندسی دانشگاه ناگویا توضیح داد: آزمایش ادرار مزایای زیادی دارد.

یاسویی گفت: بیوپسی مایع را می توان با استفاده از بسیاری از مایعات بدن انجام داد، اما آزمایش خون تهاجمی است، آزمایش ادرار روشی موثر، ساده و غیر تهاجمی است زیرا ادرار حاوی مولکول های زیستی آموزنده زیادی است که می توان برای شناسایی بیماری ردیابی کرد. .

همچنین بخوانید | بیمارستان چنای تومور را از طریق آندوسکوپی درمان می کند

بر اساس این مطالعه، یک گروه تحقیقاتی به رهبری دانشگاه ناگویا، با همکاری دانشگاه توکیو، ژاپن، یک پلت فرم تجزیه و تحلیل جدید برای خودروهای الکتریکی تومور مغزی با استفاده از نانوسیم‌ها در پایین صفحه چاه توسعه داده‌اند.

با استفاده از این دستگاه، آن ها دو نوع خاص از پروتئین های غشایی EV را که با نام CD31/CD63 شناخته می شوند، از نمونه ادرار بیماران تومور مغزی شناسایی کردند. در این مطالعه آمده است که جستجو برای این پروتئین های نشان دهنده می تواند پزشکان را قادر سازد تا بیماران تومور را قبل از بروز علائم شناسایی کنند.

یاسویی گفت: در حال حاضر روش‌های جداسازی و تشخیص EV به بیش از دو ابزار و یک سنجش برای جداسازی و سپس تشخیص EV نیاز دارد.

“آزمایش نانوسیم یکپارچه می تواند EV ها را با استفاده از یک روش ساده جداسازی و شناسایی کند. در آینده، کاربران می توانند نمونه ها را از طریق سنجش ما اجرا کنند و بخش تشخیص را با تغییر انتخابی آن برای شناسایی پروتئین های غشایی خاص یا miRNA ها در داخل EV ها تغییر دهند. تشخیص انواع دیگر سرطان

یاسویی گفت: با استفاده از این پلتفرم، ما انتظار داریم که تجزیه و تحلیل سطح بیان پروتئین های غشایی خاص در EV های ادراری بیماران را پیش ببریم که امکان تشخیص زودهنگام انواع مختلف سرطان را فراهم می کند.