توضیح داده شده | تقویت تئوری زئونوزها در مورد منشا ویروس SARS-CoV-2


زنی در ژانویه 2020 در مقابل بازار بسته عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan قدم می زند.

زنی در ژانویه 2020 در مقابل بازار بسته عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan قدم می زند. اعتبار عکس: AFP

داستان تا اینجا: در بحث پایان ناپذیر درباره منشاء ویروسی که همه‌گیری کووید-19 را آغاز کرد، اکنون برای کسانی که از زاویه مشترک بین انسان و دام دفاع کرده‌اند – این که عفونت از حیوانات به انسان‌ها سرایت کرده است، نکته تازه‌ای برای آسیاب وجود دارد. داده‌های ژنتیکی فاش نشده از یک بازار مواد غذایی در ووهان کشف شده است و برای حمایت از نظریه بیماری‌های مشترک انسان و دام در مقابل نظریه نشت آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این یافته‌ها به گروه مشاوره علمی برای ریشه‌های پاتوژن‌های جدید، یک نهاد متخصص متشکل از WHO ارائه شد.

این نظریه تازه درباره چیست؟

مطابق با علوم پایهفلورانس دبار، متخصص زیست شناسی تکاملی در مرکز ملی د لا رشرش علمی در فرانسه، این داده ها را کشف کرد که شامل توالی های ژنتیکی است که در GISAID، یک پایگاه داده ویروس شناسی، توسط محققان چینی ارسال شده است.

طبق گزارش‌ها، تیم چینی نمونه‌هایی را از بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی Huanan جمع‌آوری کرده بود، که از سال 2020 به‌طور بدنام به مجموعه‌ای از موارد اولیه COVID-19 متصل بود. آنها در فوریه 2022 پیش چاپی را با نموداری ارسال کرده بودند که چندین نمونه محیطی از بازار حاوی ویروس را نشان می داد که دارای مواد ژنتیکی انسانی نیز بود. این همان چیزی بود که دباره به آن برخورد کرده بود. همچنین گزارش داد که این سکانس‌ها بعداً به درخواست نویسندگان حذف شدند.

این مقاله همچنین پاسخ جورج گائو، رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CDC) را به این سوال که چرا این توالی‌ها زودتر علنی نشدند، ثبت می‌کند: گائو گفت:[n]چیز جدید معلوم بود که خرید و فروش غیرقانونی حیوانات وجود دارد و به همین دلیل بازار بلافاصله تعطیل شد. در ادامه به مستندسازی تحقیقات منتشر شده اولیه از گائو و تیمی می‌پردازد که نشان می‌دهد انسان‌ها ویروس را به بازار آورده‌اند، زیرا تشخیص داده‌اند که برخی از نمونه‌هایی که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت شده‌اند دارای DNA انسانی هستند، اما هیچ‌یک از آنها وجود ندارد. برعکس، شواهدی که اکنون در مقابل WHO وجود دارد این است که «برخی از نمونه‌های مثبت کروناویروس جمع‌آوری‌شده حاوی DNA یا RNA از سگ‌های راکون، سیوه‌ها و سایر پستانداران هستند که اکنون به شدت مستعد ابتلا به SARS-CoV-2 هستند».

مایکل ووروبی، رئیس اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه آریزونا، که به طور مستقل در مورد نظریه‌های دوقلو تحقیق کرده است، می‌گوید که مسیر شواهد به مسیر بیماری زئونوز منتهی می‌شود و نه نشت آزمایشگاه. نوشتن در لس آنجلس تایمز او هفته گذشته گفت: «اکنون تعداد زیادی از تحقیقات علمی بررسی شده وجود دارد که با منشاء مشترک بین انسان و دام این بیماری همه گیر سازگار است. با این حال، هیچ تحقیق معتبر و بررسی شده ای وجود ندارد که به نشت آزمایشگاهی اشاره کند. اگر شواهد به سمت دیگری می رفت، من آن را گزارش می کردم. اما نشده است.» Worobey و تیم از داده‌های تحرک تلفن همراه استفاده کردند تا نشان دهند که بازار ووهان مکان غیرمحتملی برای اولین دسته از موارد کووید در جهان است، مگر اینکه از جایی که ویروس ظاهر شده باشد.

آنجلا راسموسن ویروس شناس مقیم ایالات متحده از مرکز بین المللی واکسن که مبارزه بین میزبان و پاتوژن را مطالعه می کند، هفته گذشته در مصاحبه ای با NPR گفت: “من فکر می کنم همه ما پذیرای این واقعیت هستیم که شواهدی ممکن است ظاهر شود که نشان می دهد این کار انجام نشده است.” از بازار آمده است – که از یک آزمایشگاه آمده است. و من فکر می‌کنم که هر دانشمند خوبی برای این موضوع آماده است. این به معنای واقعی کلمه کار ما است – این است که سعی کنیم فرضیه های خود را درست نسازیم، آنها را جعل کنیم – همانطور که همکار من می گوید، لگد زدن به لاستیک های آن فرضیه ها و دیدن اینکه آیا آنها کار می کنند یا خیر. و تاکنون، این فرضیه در مورد منشاء بازار مطرح شده است.

آیا تجزیه و تحلیل ریشه ها مهم است؟

دوگانه گرایی نظری اصلی که جهان از زمان همه گیری کووید-19 با آن درگیر بوده است، مسئله منشأ است – نشت آزمایشگاهی یا بیماری های مشترک انسان و دام. در نامه ای در علوم پایه مجله‌ای که نزدیک به دو سال پیش منتشر شد، دانشمندان از جهان علمی خواستند که ذهنیت خود را در مورد هر دوی این نظریه‌ها حفظ کنند، زیرا آنها قابل اجرا هستند. آنها همچنین از آژانس های بهداشت عمومی و محققان خواستند تا داده ها و تجزیه و تحلیل های خود را برای عموم آزاد کنند. انتظار می رود که داده های ژنتیکی اخیری که به WHO ارائه شده است به یک مجله معتبر نیز راه پیدا کند. علوم پایه وروبی، که در جلسه WHO نیز شرکت کرد، نقل می‌کند: «امیدواریم که بتوانیم به زودی در مورد تجزیه و تحلیل‌های خود بیشتر صحبت کنیم.»

آیا این آخرین کلمه در مورد سوال مبدا است؟

واضح است که در آینده عجایب بسیار بیشتری وجود خواهد داشت که شاید در رسانه های اجتماعی پر سر و صداترین آنها باشد، زیرا محققان در هر دو طرف این سوال دوگانه تلاش می کنند تا شواهدی برای حمایت از نظریه خود جمع آوری کنند. این بحث تفرقه انگیز خاموش نخواهد شد. احتمالاً تا زمانی که شواهد کافی برای رسیدن به یک علت واحد پیدا شود ادامه خواهد داشت.

منتقدان نظریه انتقال حیوانات خواستار جزئیات و جزئیات در مورد “سرریز” هستند در حالی که ویروس شناسان می گویند دریافت آن سطح از داده ها غیرممکن است. با توجه به اینکه تحقیقات پس از عمل به تنهایی این تحقیقات را هدایت می کند، بررسی دقیق احتمالا ادامه خواهد داشت. اما آیا میخ های کافی وجود خواهد داشت تا همه حدس و گمان هایی که بدون مدرک هستند را به زمین بزند؟ این باید دید.