روش جراحی رباتیک برای برداشتن تومور کلیه در بیمار 71 ساله


پزشکان در یک بیمارستان خصوصی از فناوری رباتیک استفاده کردند و از “تکنیک کرم شب تاب” برای برداشتن تومور از کلیه یک هفتگی سنین مبتلا به دیابت مزمن، فشار خون بالا و عملکرد کلیوی نابهینه استفاده کردند.

موقعیت تومور در این پیرمرد 71 ساله و وضعیت سلامتی وی، انجام روش معمولی یا لاپاراسکوپی را رد می کند. پزشکان در کلینیک Sai Uro تصمیم گرفتند از فناوری رباتیک برای جدا کردن تومور از کلیه راست وی استفاده کنند. این روش ضروری بود زیرا کلیه چپ او از کار افتاده بود و خطر وابستگی به دیالیز وجود داشت.

Vasantharaja Ramasamy، مشاور ارشد uro-oncology، و Aarthy P.، جراح رباتیک، نفرکتومی جزئی را برای برداشتن بخشی از کلیه انجام دادند. آنها از جراحی حفظ نفرون برای جلوگیری از رسیدن خون به تومور استفاده کردند و در عین حال اجازه دادند خون به سمت نفرون های فعال جریان یابد تا مکانیسم فیلتر کلیه حفظ شود. بیمار کمتر از 50 میلی لیتر خون از دست داد و نیازی به نظارت بر مراقبت های ویژه یا پشتیبانی دیالیز پس از جراحی نداشت. او در عرض 48 ساعت مرخص شد زیرا عملکرد کلیه‌اش تحت تأثیر قرار نگرفت.

دکتر واسانتاراجا که مدیر عامل بیمارستان نیز هست، گفت که عملکرد کلیه بیمار مرزی است. اندازه تومور 3.5 سانتی متر است. بیمار به طور منظم داروهای دیابت و فشار خون بالا مصرف می کرد و نفرولوژیست وی وضعیت کلیوی او را به صورت محافظه کارانه در مورد محدودیت مایعات کنترل می کرد. وی با بیان اینکه برای جلوگیری از خونریزی فاجعه بار در حین برداشتن و بخیه زدن تومور، باید منبع اصلی عروقی کلیه را در هر عمل جراحی کلیه ببندیم و افزود: در بیمار منبع اصلی بسته نمی شود زیرا باعث قطع می شود. خونرسانی به تنها کلیه فعال.»

پزشکان یک مدل سه‌بعدی از منبع خون کلیه آسیب‌دیده ساختند و از «تکنیک کرم شب‌تاب» استفاده کردند که با استفاده از رنگ، ساختار عروقی را در تصویربرداری فلورسنت در زمان واقعی قابل مشاهده می‌کند. دکتر گفت: «این فناوری مانند نحوه مشاهده کرم شب تاب در شب به دلیل بیولومینسانس آن عمل می کند.

ما از رنگ فلورسنت برای شناسایی رگ خونی تامین کننده تومور با استفاده از یک دوربین روباتیک مخصوص و مسدود کردن آن استفاده می کنیم. همانطور که معمولاً هنگام برداشتن تومور از کلیه انجام می شود، منبع خون اصلی را مسدود نکردیم. این می تواند در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی خطرناک باشد.