آیا می خواهید هزینه جراحی را پایین نگه دارید؟ مطالعه می گوید از عفونت های محل جراحی اجتناب کنید


اقدامات ایمنی قبل از جراحی فقط برای نجات جان افراد نیست – آنها همچنین می توانند به طور قابل توجهی هزینه سلامتی را کاهش دهند، اگر از نظر روحی و روانی رعایت شوند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله منتشر شده است، سرمایه گذاری بر روی جراحی های ایمن می تواند به طور قابل توجهی هزینه های مربوط به جراحی را در کشورهای با درآمد کم تا متوسط ​​مانند هند کاهش دهد. مجله عفونت بیمارستانی.

مارک موناهان، مدرس اقتصاد سلامت در موسسه بهداشت کاربردی دانشگاه بیرمنگام، این مطالعه چند ملیتی را رهبری کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد که عفونت‌های محل جراحی مدت اقامت در بیمارستان را تا یک ماه یا بیشتر افزایش می‌دهد و بار مالی بیماران و خانواده‌هایشان را بدتر می‌کند.

عفونت محل جراحی چیست؟

عفونت محل جراحی یک عارضه شایع در جراحی ها در سراسر جهان است. عفونتی است که در محل جراحی در بدن ایجاد می شود. این می تواند یک عفونت سطحی پوست یا یک عفونت عمیق تر باشد که بافت ها را درگیر می کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2018، حدود 11 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، دچار چنین عفونت هایی می شوند.

آنکیت جین، مشاور انکولوژی جراحی در بیمارستان و مرکز تحقیقات سرطان جواهر لعل نهرو، بوپال، گفت که عفونت‌های محل جراحی هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را با طولانی‌تر کردن بستری شدن در بیمارستان و نیاز به منابع انسانی و پزشکی بیشتر برای درمان این عفونت‌ها افزایش می‌دهد.

مطالعه جدید چه کرد؟

در مطالعه جدید، محققان هزینه های منابع را برای بیمارانی که بین آوریل تا اکتبر 2020 تحت عمل جراحی شکم در 13 بیمارستان در چهار کشور – هند، مکزیک، نیجریه و غنا قرار گرفتند، بررسی کردند.

این مطالعه طیف وسیعی از روش‌ها، از جمله سزارین، ترمیم سوراخ معده، هیسترکتومی و ترمیم فتق ناف را در نظر گرفت. رویه ها به دو نوع طبقه بندی شدند:

1. جراحی های آلوده به تمیز – جایی که جراحان در شرایط استریل کنترل شده روده، دستگاه تنفسی یا دستگاه ادراری را برش می دهند.

2. جراحی های آلوده و کثیف – شامل زخم های تصادفی، نشت از روده، یا شکستگی در شرایط استریل

حدود نیمی از جراحی های مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه برای بیماری های خوش خیم، 39 درصد مربوط به مسائل مامایی و بقیه مربوط به جراحی های تروما یا سرطان بودند.

این مطالعه بخشی از یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی بزرگتر (RCT) به نام FALCON بود که در آن 57 بیمارستان در هفت کشور برای بررسی اثرات مداخلات بر عفونت های محل جراحی شرکت داشتند. این کارآزمایی توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی و مراقبتی انگلستان انجام شد

محققان به ندرت هزینه ها را در RCT ها مطالعه می کنند و انجام این کار نیز پیچیده است. چندین گروه هزینه های مرتبط با عفونت های محل جراحی را تخمین زده اند، اما محققان این مطالعات را بیشتر در سطح تک بیمارستانی انجام داده اند، نه در بیمارستان ها. چنین مطالعاتی همچنین هزینه ها را فقط تا ترخیص بیمار از بیمارستان تخمین زده اند نه بعد از آن.

این اولین مطالعه هزینه های جراحی چند قاره ای در نوع خود است و هزینه های اضافی قابل توجه بعد از عمل را نشان می دهد. [surgical site infections] دکتر موناهان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

آیا مطالعه محدودیتی داشت؟

از آنجایی که همه‌گیری کووید-19 استخدام بیماران را برای این مطالعه دشوار کرده بود، محققان داده‌های گذشته‌نگر را برای جراحی‌های آلوده به تمیزی اضافه کردند و از بیماران در مورد هزینه‌هایی که در گذشته در اثر عفونت محل جراحی متحمل شده‌اند، پرسیدند. همانطور که نویسندگان می نویسند، “ممکن است به دلیل سوگیری یادآوری، بر تخمین های مراقبت های بهداشتی پس از ترخیص تاثیر بگذارد.”

علاوه بر این، تعداد نمونه‌ها و عفونت‌های محل جراحی در مکزیک و نیجریه برای نتیجه‌گیری کلی در مورد هزینه‌ها بسیار کم بود.

در نهایت، تفاوت هزینه بین کشورهای مختلف ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته باشد، مانند نوع بیمارستانی که مطالعه در آن انجام شده است (به عنوان مثال، خصوصی یا دولتی).

محدودیت های مطالعه چیست؟

در تجزیه و تحلیل خود، محققان هزینه های مرتبط با منابع اضافی را که بیماران مبتلا به عفونت محل جراحی استفاده می کردند، زمانی که هنوز در بیمارستان بودند یا پس از ترخیص برگشتند، و هزینه های مربوط به مراقبت از بیمار پس از ترخیص را تخمین زدند.

آنها دریافتند که عفونت های محل جراحی در 27 درصد از جراحی های آلوده-کثیف و 7 درصد از جراحی های آلوده به تمیز رخ داده است. با این حال، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با عفونت محل جراحی پس از یک جراحی با آلودگی تمیز (بیش از 75٪) بیشتر از یک جراحی آلوده و کثیف (67٪) بود.

برای جراحی‌های آلوده به تمیز، بیماران مبتلا به عفونت محل جراحی، پس از جراحی حدود 959 یورو (85300 روپیه) هزینه مراقبت‌های بهداشتی را متحمل شدند. اما همتایان آنها بدون عفونت محل جراحی 517 یورو متحمل شدند.

از سوی دیگر، بیمارانی که پس از انجام جراحی‌های آلوده و کثیف دچار عفونت‌های محل جراحی شده‌اند، مجموعاً حدود 828 یورو هزینه مراقبت‌های بهداشتی را متحمل می‌شوند. اما همتایان آنها بدون عفونت محل جراحی 497 یورو متحمل شدند.

بخش عمده ای از این مقادیر برای مراقبت از بیمار پس از جراحی در بیمارستان (96.4٪ از کل هزینه بعد از جراحی تمیز و 92.5٪ بعد از جراحی آلوده-کثیف) بود.

این تیم همچنین هزینه های سفر و از دست دادن درآمد را به این ارقام اضافه کرد. بنابراین، افراد مبتلا و بدون عفونت محل جراحی پس از جراحی‌های آلوده، مجموع هزینه‌های تخمینی 1064 و 605 یورو را متحمل شدند. و آنهایی که پس از جراحی‌های آلوده و کثیف عفونت‌های محل جراحی داشتند و بدون آن عفونت داشتند، 997 یورو و 678 یورو متحمل شدند.

هزینه ها در هند چگونه تغییر کرد؟

قابل ذکر است که هند بالاترین افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی مرتبط با عفونت های محل جراحی را به دنبال جراحی های آلوده به تمیز با 46000 روپیه داشته است. همچنین کمترین افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی را برای عفونت های محل جراحی پس از جراحی های آلوده و کثیف با 20000 روپیه نشان داد.

این یافته ها منعکس کننده نتایج مطالعات قبلی در سطح تک بیمارستانی در کشورهای مختلف از جمله هند است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که 5.63 درصد از بیمارانی که در بیمارستان SSG، بارودا، بین ژوئیه 2019 تا مارس 2020 تحت عمل سزارین قرار گرفتند، عفونت محل جراحی داشتند. هزینه کل بیماری به دلیل عفونت تقریباً سه برابر هزینه های بیماران بدون عفونت محل جراحی بود. میانگین مدت اقامت در بیمارستان برای اولی 10 روز بیشتر از دومی بود. این بیماران همچنین سه برابر افرادی که چنین عفونتی نداشتند تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفتند.

چگونه می توانیم از این هزینه ها جلوگیری کنیم؟

سونال آستانا جراح پیوند مستقر در بنگلور گفت که تعداد قابل توجهی از عفونت‌های محل جراحی در جراحی‌های نیمه فوری و اورژانسی رخ می‌دهد و بار مالی مرتبط با این عفونت‌ها برای بیماران در هند قابل توجه است، جایی که پوشش بیمه‌ای کم و خارج از حد است. هزینه های جیب بالاست

تعداد عفونت های محل جراحی در هند نیز به طور مداوم بالاتر از میانگین بین المللی بوده است. به گفته دکتر آستانا، این به دلیل «تعریف دیرهنگام موارد، سطوح بالاتر جراحی اورژانسی، شیوه‌های ضعیف بیمارستانی و استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها است».

وی افزود: «حتی یک چک لیست ساده از روش‌هایی مانند ضدعفونی کردن پوست، علامت‌گذاری مناسب محل قبل از عمل جراحی و غیره، می‌تواند خطاها و عوارض را کاهش دهد.»

در سال 2016، WHO چنین چک لیستی را برای روش های جراحی ارائه کرد. دکتر آستانا ادامه داد، در حالی که ممکن است ساده به نظر برسند، رعایت نظم و انضباط می تواند به طور قابل توجهی میزان بروز عفونت را کاهش دهد.

جوئل پی جوزف یک روزنامه نگار و محقق علمی آزاد است.