راهپیمایی آگاهی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از سل در چیتور


کارکنان پزشکی و پیراپزشکی شرکت کننده در راهپیمایی آگاهی روز یکشنبه در چیتور.

کارکنان پزشکی و پیراپزشکی شرکت کننده در راهپیمایی آگاهی روز یکشنبه در چیتور. | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

افسر پزشکی و بهداشت منطقه (DMHO) O. Prabhavati Devi و افسر ایمن سازی منطقه P. Ravi Raju یک تجمع آگاهی را در اینجا به مناسبت روز جهانی پیشگیری از سل (TB) در 24 مارس (یکشنبه) برگزار کردند. این تجمع در حالی که شرکت کنندگان شعار «بله، ما می توانیم سل را پایان دهیم» فریاد می زدند، از چهارراه های اصلی شهر گذشت.

سل ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس. زمانی که یک فرد مبتلا عطسه می کند و شخص دیگری قطرات را استنشاق می کند گسترش می یابد. این می تواند هر قسمتی از بدن را به جز مو و ناخن درگیر کند. دکتر Prabhavathi Devi توضیح داد که علائم سل شامل سرفه بیش از دو هفته، درد قفسه سینه، تب عصرگاهی، کاهش وزن و کاهش اشتها است.

دکتر راوی راجو گفت که سل با معاینه میکروسکوپی، CBNAAT و اشعه ایکس قابل تشخیص است. آزمایش‌های تشخیصی را می‌توان در تمام بیمارستان‌های دولتی بدون هزینه انجام داد. بیماران نیز به صورت رایگان دارو دریافت می کنند. افراد با ایمنی پایین، بیماری های مزمن، سوءتغذیه، سالمندان و افراد سیگاری در برابر سل آسیب پذیر هستند. بیماران سل هنگام سرفه باید دهان خود را با دستمال بپوشانند.

وی گفت: برای پیشگیری از سل باید واکسن BCG به هر کودک تزریق شود. داروها باید به طور منظم طبق دستور پزشک مصرف شوند. سل با دارو درمان می شود. وی افزود: بیماران سل برای روزهایی که دارو مصرف می کنند 500 روبل در حساب بانکی خود دریافت می کنند.

کارکنان پزشکی و پیراپزشکی بیمارستان دولتی و مراکز بهداشتی اولیه، دانشجویان کالج پزشکی آپولو و دیگران در این تجمع شرکت کردند.