فشار خون بالا در مراقبت های بهداشتی: راهپیمایی تامیل نادو به سمت پوشش جهانی


فشار خون، یک بیماری غیرواگیر (NCD) که به درستی به عنوان “قاتل خاموش” نامیده می شود، یکی از دلایل اصلی بیماری های جدی مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته است که در صورت عدم درمان رها شود. گزارش اخیر WHO نشان می دهد که در سراسر جهان، فشار خون بالا تقریباً یک نفر از هر سه بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد و از هر 5 نفر مبتلا به فشار خون، 4 نفر به اندازه کافی درمان نمی شوند. این گزارش همچنین بیان می کند که یک سیستم مراقبت بهداشتی بهتر می تواند حدود 76 میلیون نفر را از مرگ بین سال های 2023 تا 2050 نجات دهد.

در هند، بیش از 220 میلیون نفر از فشار خون بالا رنج می برند و تنها حدود 12 درصد از مردم فشار خون خود را تحت کنترل دارند. در پاسخ به این اعداد، در روز جهانی فشار خون 2023، وزارت بهداشت اتحادیه از پروژه “75/25” برای استانداردسازی مراقبت برای 75 میلیون نفر مبتلا به دیابت و فشار خون تا سال 2025 رونمایی کرد. سند بودجه نتیجه اتحادیه بودجه 2023-2024 برای اولین بار درمان فشار خون و دیابت را به عنوان شاخص های نتیجه معرفی کرد.

در همین حال، در تامیل نادو، نظرسنجی انجام شده توسط پروژه اصلاحات سیستم های بهداشتی تامیل نادو در سال 2020، با استفاده از رویکرد STEP عاقلانه WHO برای نظارت بر عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، شیوع فشار خون بالا در میان جمعیت بزرگسال تامیل نادو را 33.9٪ نشان داد.

خدمات پزشکی در تامیل نادو

دولت تامیل نادو در تلاشی برای مراقبت از فشار خون بالا و رسیدن به خانه‌های مردم، اقدام به راه‌اندازی کرد. مکلای تدی ماروثووم طرح (MTM) در سال 2021. این طرح با هدف بهبود غربالگری زودهنگام فشار خون بالا، بهبود دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی و کاهش هزینه های خارج از جیب بیماران است. غربالگری در منزل و تحویل دارو در آستان ذینفعان دو وظیفه مهمی است که توسط داوطلبان سلامت زنان تحت این طرح انجام می شود. بر اساس داده های اخیر منتشر شده توسط ریاست صحت عامه و طب پیشگیری، در دو سال گذشته 55.1 هزار مورد جدید فشار خون و 26.15 هزار مورد دیابت و فشار خون بالا تشخیص داده شده است.

اصول اصلی طرح MTM توسط تحقیقات منتشر شده توسط موسسه تایید شد لانست در دسامبر 2022 با عنوان “ظرفیت درمان فشار خون در هند با افزایش نیروی کار، اشتراک گذاری بیشتر و دوره طولانی نسخه: یک مطالعه مدل سازی”. این مطالعه هفت کادر پزشکی را به‌عنوان نقش بالقوه در مراقبت از فشار خون شناسایی کرد: پزشکان، ارائه‌دهندگان بهداشتی در سطح متوسط ​​(MLHP)، پرستاران، ماماهای پرستار کمکی (ANM)، مددکاران سلامت اجتماعی معتبر (ASHA)، کارگران چند منظوره (MPW) و کارکنان دفتری. این مطالعه تجزیه و تحلیل کرد که اگر تشخیص و درمان فشار خون بالا به عهده پزشکان گذاشته شود، با کار گروه کاری موجود از پزشکان، تنها 8 درصد از 245 میلیون بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا قابل درمان هستند. بنابراین، به اشتراک گذاری وظایف را توصیه می کند – به عنوان مثال، استفاده از کادرهای دیگر متخصصان بهداشت با آموزش کافی و تحت نظارت قوی در مراقبت های بهداشتی فشار خون بالا. در یک کاربرد عملی از اصل اشتراک وظایف، MTM یک نیروی کار 20000 نفری از زنان محلی را استخدام کرد و آنها را برای غربالگری فشار خون بالا آموزش داد. سپس بیماران شناسایی شده برای آزمایش های تشخیصی و درمان به مراکز بالاتر ارجاع داده می شوند. سپس درمان از یک پروتکل دارویی سه ماهه پیروی می کند که توسط مطالعه نیز توصیه شده است. به دنبال این دو اصل تقسیم کار و دوره طولانی نسخه، از ژوئیه 2023، 1،00،55،524 فرد غربالگری شده اند که 60 میلیون بیمار فشار خون تحت این طرح تحت درمان قرار گرفته اند.

تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد MTM

موفقیت واقعی این طرح را تنها در صورتی می توان تخمین زد که داده های زمینی به طور دقیق و عینی در سال های آتی تحلیل شوند. در این شرایط، و در تلاش برای ضبط صدای بیماران مبتلا به فشار خون بالا که تحت درمان در مراکز بهداشتی اولیه (PHC) در تامیل نادو هستند، محققان از Citizen Consumer and Civic Action Group (CAG) با تعدادی از بیماران ملاقات کردند. آنها زن و شرط بندی روزانه در منطقه Tiruvannamalai هستند.

اکثر آنها علائم خستگی، سرگیجه و سردرد را داشتند که تشخیص داده شد فشار خون بالا دارند. PHC ها در فاصله 2-3 کیلومتری خانه هایشان قرار داشتند. داوطلب MTM برای منطقه، که اغلب در مجاورت زندگی می کرد، داروها را به موقع تحویل می داد تا اطمینان حاصل شود که داروها به طور منظم مصرف می شوند. از آنجایی که اکثر بیماران، شرط‌بندی‌های روزانه بودند که تحت 100 روز دستمزد دولت – طرح MGNREGA کار می‌کردند، زن داوطلب نیز برای تحویل داروها از آنها در محل کار بازدید می‌کرد. فشار خون نیز به صورت دوره ای چک می شد تا از کنترل آن اطمینان حاصل شود. اگر اینطور نبود، داوطلب به آنها توصیه کرد که فوراً با پزشک مشورت کنند. همچنین تماس های تلفنی برای یادآوری در مورد مشاوره های آینده آنها در PHC وجود داشت. بیماران از خدمات بسیار قدردانی کردند. اگر عوارض دیگری مانند ناراحتی قلبی یا کلیوی وجود نداشت، داروها به مدت 3 ماه در PHC تجویز می شد.

برخی نگرانی ها ظاهر می شود

چند نگرانی نیز وجود داشت که به اطلاع محققان رسانده شد. یک موضوع تکراری این بود که PHC ها یک روز خاص در هفته را برای مشاوره با پزشک مربوط به بیماری های غیرواگیر اختصاص می دهند. به غیر از موارد اورژانسی، انتظار می رفت که آنها برای معاینات منظم خود فقط در روز تعیین شده، صبح ها به PHC مراجعه کنند. این منجر به ساعات انتظار طولانی در PHC ها شد و روز کاری آنها با کاهش دستمزد یک روز تحت تاثیر قرار گرفت. در دسترس نبودن گاه به گاه پزشک در آن روز خاص، بر مشکلات آنها می افزود. بیماران احساس می کردند که اگر پزشک در تمام روزها و ترجیحاً عصرها در دسترس باشد، خوب است تا یک روز حقوق را از دست ندهند. این به یک مشکل عملی اشاره می کند که حتی در حین تلاش برای به اشتراک گذاری وظایف، تعداد محدودی از پزشکان موجود همچنان یک گلوگاه در سیستم ایجاد می کنند.

همساوني بيمار 55 ساله پرفشاري خون به ما گفت كه هر بار داروهاي مختلف داده مي شد. این مسئله عرضه کافی داروهای فشار خون را مطرح می کند. پروتکل نسخه توسعه یافته به ویژه بر در دسترس بودن دارو تأکید می کند. این امر باید از طریق سرمایه‌گذاری واقعی در انبار دارو، همراه با پیش‌بینی دقیق، سیستم‌های تهیه و توزیع قوی و ابزارهای ذخیره‌سازی خوب برای اطمینان از عرضه بی‌وقفه دارو برطرف شود.

خاطرنشان شد که داوطلبان سلامت زنان MTM کمتر از روپیه حقوق دریافت می‌کنند. 5000 در ماه علاوه بر اینکه خود دستمزد پایین است، داوطلبان سلامت نیز در مورد اهدافی که تعیین کرده بودند، اظهار نظر کردند و برای دستیابی به اهداف تشویق شدند. در بخش سلامت، به طور کلی درک می شود که یک سیستم از اهداف و مشوق ها می تواند به طور بالقوه منجر به اعمال نادرست شود. بنابراین، این سیستم کار باید به دقت نظارت شود، و به طور کامل برای اقدامات ایمنی و اقدامات پیشگیرانه در محل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این امر به ویژه مهم است زیرا خود این طرح توسط گروه‌های آسیب‌پذیری از مردم استفاده می‌شود که ممکن است به راحتی صدای آنها نادیده گرفته شود.

همچنین بخوانید | فشار خون بالا: یک بمب ساعتی در نوجوانان هندی

مطالعه اصلی در واقع تاکید می کند که برای موفقیت، انتخاب و آموزش مداوم کارکنان بهداشتی و ارائه نظارت مناسب به آنها، حمایت از آنها با سیستم های داده ردیابی بیمار قابل اعتماد و منابع دارویی ثابت و جبران آنها به اندازه کافی متناسب با نقششان مهم است.

در حال حاضر، داده‌هایی که از طرح MTM به دست می‌آیند، تنها تعداد افرادی را نشان می‌دهد که به عنوان پرفشاری خون ارزیابی شده‌اند و تحت درمان تحت این طرح قرار گرفته‌اند. معیار واقعی موفقیت تعداد افرادی است که فشار خون آنها به طور موثر کنترل شده است. دولت باید فعالانه به این اعداد دسترسی داشته باشد و آنها را ارزیابی کند. سؤال مهم دیگر این است که آیا این طرح واقعاً به نیازهای آسیب‌پذیرترین جمعیت‌شناسی حساس است؟ چارچوب دقیق تری از مشکل دسترسی به خدمات غربالگری و درمان بیماری های غیرواگیر در جامعه برای ارزیابی اینکه آیا نیازهای این گروه ها برآورده می شود ضروری است. در حالی که MTM قطعاً امکان پوشش بهتر خدمات NCD را فراهم می کند، چه نیازهای افراد دارای معلولیت را پوشش دهد، چه مسائل بهداشت روانی، یا همه افراد از جوامع قبیله ای باید اندازه گیری شود.

ابتکارات تامیل نادو دقیقاً با هدف پوشش بهداشتی همگانی مطابقت دارد، اما مسائل مهمی که در بالا به آنها اشاره شد نیاز به بررسی و اقدام دارند، زیرا این امر به کاهش بار بیماری های غیرواگیر بر روی ایالت کمک می کند.

(Saroja S. مدیر اجرایی، و بندیکتا ایزاک مدیر ارتباطات، مصرف کننده شهروند و گروه اقدام مدنی است)