داده | مصرف کنندگان تنباکو نسبتاً کمی در ایالات جنوبی


برای سلامتی مضر: پوسترهایی حاوی هشدار در مورد اثرات مضر مصرف دخانیات و اخذ جریمه برای نقض مقررات ضد دخانیات در خارج از اکثر مغازه ها در روستای ناگوواناهالی در کارناتاکا یافت می شود.

برای سلامتی مضر: پوسترهایی حاوی هشدار در مورد اثرات مضر مصرف دخانیات و اخذ جریمه برای نقض مقررات ضد دخانیات در خارج از اکثر مغازه ها در روستای ناگوواناهالی در کارناتاکا یافت می شود.

در ایالت های شمال شرقی هند، مصرف تنباکو در بین مردان – به دو صورت سیگاری و جویدنی – بیشتر از بقیه مناطق هند در سال 2019-21 بود. اگر فقط اشکال قابل دود در نظر گرفته می شد، سهم در ایالت های شمالی هیماچال پرادش، اوتاراکند، هاریانا، J&K UT و ایالت شرقی بنگال غربی بیشتر بود. اگر فقط اشکال جویدنی در نظر گرفته می شد، سهم در شرق – جارکند، بیهار و اودیشا – و در اوتار پرادش، مادیا پرادش و گجرات بیشتر بود.

در ایالات جنوبی، سهم نسبتاً کم با توجه به هر دو شکل مصرف تنباکو بود. با این حال، در میان کسانی که سیگار می کشیدند، سهم کسانی که بیش از پنج چوب در روز مصرف می کردند در بسیاری از ایالت های جنوبی بسیار بیشتر بود. بنابراین، در حالی که افراد سیگاری در جنوب کمتر بودند، کسانی که سیگار می کشیدند به شدت این کار را انجام دادند.
نقشه 1 درصد تمام مردان 15 تا 49 ساله را نشان می دهد که سیگار و/یا بیدی و/یا سیگار برگ و/یا پیپ و/یا قلیان کشیدند در سال 2019-21. سهم باید با احتیاط خوانده شود، زیرا کسانی که سیگار می‌کشیدند می‌توانند سیگاری بیدی نیز باشند، یعنی دو بار شمارش شده‌اند. این سهم در میان برخی از ایالت های شمالی و شمال شرقی به جز آسام بسیار بیشتر بود. در حالی که سهم سیگاری ها در جنوب کم بود، در ایالت های غربی گجرات و ماهاراشترا حتی کمتر بود.

نمودارها ناقص به نظر می رسند؟ برای حذف حالت AMP کلیک کنید

اگر فقط افراد سیگاری در نظر گرفته شوند، میزورام (62.4 درصد سیگار می کشد)، مگالایا (49.6 درصد)، مانیپور (36.2 درصد) و آروناچال پرادش (31.7 درصد) چهار نفر اول بودند. در بنگال غربی، 24.3 درصد بیدی دود می کردند که بالاترین سهم در هند است. در هاریانا 9.9 درصد قلیان کشیدند که بالاترین سهم با اختلاف زیاد است.

نقشه 2 درصد تمام مردان 15 تا 49 ساله را نشان می دهد که گوتکا را با تنباکو و/یا پاان ماسالا را با تنباکو و/یا پاان را با تنباکو و/یا خینی و/یا سایر اشکال تنباکو را در سال 2019-21 جویده اند. این سهم در شمال شرقی، شرقی، و برخی از ایالات مرکزی، غربی و شمالی بسیار بیشتر بود. همه ایالت های جنوبی و برخی ایالت های شمالی سهم نسبتاً کمی دارند.

استفاده از خینی در بیهار و جارخند بیش از 35 درصد بود. این دو کشور با اختلاف زیادی پیشروی کردند. در گجرات، بیش از 33 درصد از مردان گوتکا/پان ماسالا را با تنباکو می جویدند که دومین سهم است و پس از اودیشا (31٪)، MP (29.6٪) و UP (27.6٪) قرار دارند.

نقشه 3 سهم مردان سیگاری که بیش از پنج چوب در روز در سال 2019-2021 سیگار می کشیدند در هند را نشان می دهد. سهم در تمام ایالت های جنوبی، برخی ایالت های شمالی و برخی ایالت های شمال شرقی بیشتر از بقیه هند بود.

به طور کلی، در هند، سهم افراد سیگاری/بیدی در حال کاهش بود. در مقایسه با سال 2005-2006، سهم سیگاری ها در سال 2019-2019 بیش از 10 درصد کاهش یافته است. (جدول 4). همچنین شکاف روستا-شهر در سال 2019-2019 ناچیز شد. با این حال، در بین افرادی که تنباکو می جویدند، در بین مصرف کنندگان روستایی تغییری مشاهده نشد، در حالی که در بین مصرف کنندگان شهری کاهش یافت، هرچند در مقایسه با کاهش مصرف کنندگان سیگار به میزان کمتری.

جدول 4

همچنین در میان سیگاری‌ها، سهم افرادی که بیش از 9 عدد در روز سیگار می‌کشیدند به میزان قابل توجهی کاهش یافته و افراد کمتر از 5 عدد افزایش یافته است. (نمودار 5) .

به گفته Rijo M. John، اقتصاددان سلامت، کاهش مصرف سیگار ممکن است به افزایش قیمت این کالا در طول زمان نسبت داده شود. از سوی دیگر، قیمت بیدی و سایر انواع جویدنی افزایش چندانی نداشته و مصرف نیز کاهش چندانی نداشته است. نگران کننده است که پس از اجرای GST، قیمت سیگار افزایش چندانی نداشته است. در بررسی‌های آتی، ممکن است شاهد روند افزایشی در مصرف سیگار باشیم.»

همچنین بخوانید | سیگار باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سال می شود

به پادکست داده ما گوش دهید: چه چیزی سن ازدواج زنان را تعیین می کند – ثروت، تحصیلات یا طبقه | پادکست Data Point