توضیح داده شده | چگونه میکروبیوم روده با اختلالات طیف اوتیسم مرتبط است؟


“روده خود را اصلاح کنید، مغز خود را اصلاح کنید” قبلاً یک ایده دست کم گرفته شده بود، اما امروزه از آنجایی که تحقیقات بیشتر و بیشتر بر نقش جامعه باکتری های ساکن در روده شما، معروف به میکروبیوم روده، روشن می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

یک میکروبیوم سالم روده یک دارو نیست – اما ممکن است بتواند سلامت کلی بهتری را تسهیل کند و به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف که فاقد سایر مداخلات اثبات‌شده هستند کمک کند. تفاوت در ترکیب میکروبیوم روده در چندین بیماری از جمله اوتیسم، بیماری کرون و بیماری سلیاک نقش دارد.

اوتیسم چیست؟

“اختلال طیف اوتیسم” (ASD) اصطلاحی است که برای گروهی از اختلالات عصبی رشدی گفته می شود. محققان هنوز علت شناسی ASD را به طور کامل درک نکرده اند. (علت شناسی مطالعه عواملی است که باعث ایجاد یک بیماری یا بیماری می شود.) با این حال، آنها شروع به یافتن این موضوع کرده اند که اختلال در محور روده-مغز می تواند نقش برجسته ای داشته باشد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ASD از هر 100 کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان مبتلا به ASD دارای اختلال در تعاملات اجتماعی، فاقد مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی و رفتارهای محدود و تکراری هستند. این ویژگی ها می توانند بر توانایی های شناختی فرد تأثیر منفی بگذارند و به مرور زمان کیفیت زندگی او را کاهش دهند.

یک جنبه نسبتاً کمتر تحقیق شده ASD، مشکلات گوارشی مرتبط با زیرمجموعه ای از کودکان مبتلا به ASD است. یافته های تحقیقاتی محدود و همچنین شواهد حکایتی، به شدت در برخی موارد، وجود مشکلات مختلف گوارشی، مانند یبوست، اسهال، نفخ، و نفخ را در کودکان مبتلا به ASD نشان می دهد.

اما حتی از آنجایی که محققان طی سال‌ها چندین نظریه برای توضیح علت ASD ارائه کرده‌اند، پاتوفیزیولوژی این اختلال تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. (پاتوفیزیولوژی مطالعه تأثیر یک وضعیت بر فرآیندهای بیولوژیکی است.)

در حال حاضر هیچ درمان و مداخله درمانی شناخته شده ای برای درمان یا معکوس کردن ASD وجود ندارد.

اندام فراموش شده

Sudowoodo/shutterstock.com

Sudowoodo/shutterstock.com | اعتبار عکس: ایرینا میر

دانشمندان با تکمیل پروژه ژنوم انسان در آوریل 2003 به نقطه عطفی بزرگ در پیگیری درک زیست شناسی انسان دست یافتند. اما به زودی متوجه شدند که رمزگشایی ژنوم انسان به دلیل وجود تریلیون ها میکروارگانیسمی که در بدن انسان و روی بدن انسان زندگی می کنند کافی نیست. در طول چرخه زندگی، بر تمام جنبه های زندگی تأثیر می گذارد

شاخه ای از این تحقق پروژه میکروبیوم انسانی بود که در سال 2007 به عنوان “پروژه دوم ژنوم انسانی” طراحی شد، این بار شامل ژن های میکروب های موجود در میکروبیوم نیز می شود.

میکروبیوم انسان که گاهی به آن “ارگان فراموش شده” می گویند، نقش مهمی در مجموعه ای از فرآیندهای میزبان از جمله رشد، تکامل، فیزیولوژی، ایمنی، تغذیه و بیماری ایفا می کند.

امروزه، کاوش عمیق و فزاینده محققان در میکروبیوم انسان، با کمک پیشرفت‌ها در فن‌آوری‌های توالی‌یابی ژن و تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیک پیشرفته، درک ما را از ارتباط بین سلامت انسان، بیماری‌ها و میکروبیوم‌ها به‌طور چشمگیری تغییر می‌دهد.

علم پیوند

اعتقاد بر این است که میکروبیوم روده تأثیر زیادی بر تعدیل ایمنی و فعالیت های متابولیک در بدن انسان دارد. تعدیل ایمنی، از جمله به تلاش های سیستم ایمنی برای اطمینان از اینکه پاسخ آن متناسب با یک تهدید است، اشاره دارد.

بررسی گفتگوی متقابل پویا بین میکروبیوم روده و محیط میزبان، ارتباط بالقوه ای را با علائم ASD نشان داده است. به عنوان مثال، قاچاق آنتی ژن نابجا از طریق یک مانع روده ای مختل می تواند به این آنتی ژن ها اجازه دهد تا در نهایت از سد اطراف مغز عبور کنند و باعث ایجاد زنجیره ای از حوادثی شود که علائم ASD را بدتر می کند.

برخی از دانشمندان اهمیت میکروبیوم روده را با این ادعا که میکروبیوم نمی تواند باعث ASD شود و بنابراین نقش آن در پاتوفیزیولوژی ASD محدود است، به چالش کشیده اند.

اما تحقیقات در مورد این موضوع نشان داده است که حتی اگر میکروبیوم روده نقش ایجاد کننده ای نداشته باشد، ناهنجاری های موجود در آن می تواند فرد مبتلا به متابولیت های سمی را به چالش بکشد و فرد را از سنتز متابولیت های مورد نیاز برای تولید انتقال دهنده های عصبی درگیر در شناخت، رفتار و خلق و خوی باز دارد. ، و خواب. در نتیجه، «تثبیت» روده در ASD می‌تواند بار سمی را کاهش دهد – از جمله آن چیزی که از طریق سد خونی مغزی حرکت می‌کند – و/یا به تکمیل مسیرهای لازم سنتز انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند.

در تحقیقات خودمان (منتشر شده در اینجا، اینجا و اینجا)، ما میکروبیوم روده را در کودکان مبتلا به ASD و بدون ASD بررسی کرده‌ایم و چندین نشانگر زیستی میکروبی جالب را در کودکان مبتلا به ASD گزارش کرده‌ایم. ما دیس بیوز – عدم تعادل – را در میکروبیوم روده کودکان مبتلا به ASD مشاهده کردیم: آنها دارای فراوانی بیشتری بودند. لاکتوباسیلاسه، بیفیدوباکتریاسه، و Veillonellaceae باکتری ها ما همچنین کسری از باکتری های این شاخه را پیدا کردیم فیرمیکوت ها به طور قابل توجهی در روده کودکان مبتلا به ASD بالاتر باشد. محققان به طور مداوم بازنمایی بالاتری را مرتبط کرده اند فیرمیکوت ها نسبت به باکتریوئیدها به دیس بیوز روده

ما همچنین تعداد کمی از میکروب‌های خاص که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) تولید می‌کنند، یافتیم. مدفوع و روزبوریا، در کودکان مبتلا به ASD. این از این فرضیه حمایت می کند که سطح پایین تر SCFAs در ASD می تواند منجر به عدم تعادل در عملکرد و رفتار مغز شود. این منبع پیشنهادهایی برای معرفی این گونه‌های باکتری به عنوان یک پروبیوتیک برای کودکان مبتلا به ASD است تا به کاهش مشکلات رایج گوارشی کمک کند و به نوبه خود بر عملکردهای شناختی و رفتاری تأثیر مثبت بگذارد.

با این حال، توجه داشته باشید که اینها حوزه‌های مطالعاتی نوظهور هستند: مواردی از توافق و همچنین اختلاف نظر در جامعه وجود دارد، و اجماع در آینده نهفته است.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

تصویری سه بعدی از باکتری های میله ای شکل و کوکسی ها از میکروبیوم انسان.

تصویری سه بعدی از باکتری های میله ای شکل و کوکسی ها از میکروبیوم انسان. | اعتبار عکس: Dr_Microbe، Getty Images/iStockphoto

برقراری مجدد تعادل در میکروبیوم روده و معکوس کردن دیس بیوز روده در میان کودکان مبتلا به ASD می تواند بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستند را کاهش دهد و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

یکی از روش‌های امیدوارکننده برای معکوس کردن دیسبیوز روده، پیوند میکروبی مدفوع (FMT) است که در آن نمونه‌های مدفوع افراد سالم به روده بزرگ کودکان مبتلا پیوند زده می‌شود.

یک مطالعه کوچک که توسط دانشگاه ایالتی اوهایو در سال 2017 انجام شد، گزارش داد که FMT هم علائم گوارشی و هم علائم مرتبط با ASD را بهبود می بخشد. از آنجایی که FMT یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه با ریسک کم است، باید بین همه ذینفعان – از جمله والدین، پزشکان و مربیان – اجماع ایجاد کنیم و انگیزه‌هایی برای اتخاذ آن ایجاد کنیم.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های بدون گلوتن و کازئین می‌توانند به کودکان مبتلا به ASD کمک کنند. این می تواند به این دلیل باشد که برخی از این کودکان فاقد باکتری هستند که به تجزیه کازئین و گلوتن به متابولیت ها کمک می کند.

در مجموع، نقش رژیم غذایی، پری بیوتیک ها، پروبیوتیک ها، سین بیوتیک ها (که فواید پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها را با هم ترکیب می کنند) و FMT برای مدیریت موثر ASD می توان گفت. دلگرم کننده.

تحلیل مقایسه ای متاژنوم/میکروبیوم روده کودکان مبتلا به ASD با استفاده از توالی یابی نسل بعدی حدود 25000 روپیه هزینه دارد. یک پزشک می تواند از گزارش بعدی برای شناسایی باکتری های ضروری در کودک استفاده کند و پری بیوتیک ها را برای تکمیل مواد مغذی تامین شده توسط این باکتری ها تجویز کند. محققان پزشکی همچنین ممکن است بتوانند پروبیوتیک‌های سفارشی با سویه‌های باکتریایی خاص تولید کنند. اینها پروبیوتیک های نسل بعدی نامیده می شوند.

هیچ بخشی از این مقاله نباید به عنوان توصیه پزشکی تلقی شود. لطفا فقط با مشورت پزشک خود اقدام کنید.

تونی گریس استادیار، گروه علوم ژنومی، دانشگاه مرکزی کرالا، و استادیار، بخش زیست شناسی، دانشگاه ایالتی کانزاس است. جوبی پولیککان دانشیار پژوهشی فوق دکتری، دانشگاه ویرجینیا است.